Στην αντεπίθεση οι φούρνοι για τα σημεία πώλησης ψωμιού

Τη θέση τους στην αγορά είναι αποφασισμένοι να ανακτήσουν οι φούρνοι της γειτονιάς, δεδομένου ότι πρόκειται για τα μόνα σημεία που έχουν το δικαίωμα από τον νόμο να πωλούν ψωμί, το οποίο δεν είναι συσκευασμένο.

«Το ψωμί δεν πλένεται, δεν απολυμαίνεται, δεν καθαρίζεται. Όταν μεταφέρεται πρέπει, κατά συνέπεια, να είναι συσκευασμένο, ώστε να προφυλάσσεται η υγεία των καταναλωτών», λέει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος των Αρτοποιών Αθήνας-Πειραιά και Περιχώρων, Παναγιώτης Σαχινίδης. Όπως σημειώνει, τα μέλη του συνδέσμου –1.400 βιοτεχνικοί φούρνου στην Αττική– είναι και τα μόνα σημεία τα οποία, σύμφωνα με τον νόμο 3526/2007, έχουν δικαίωμα να πωλούν φρέσκο μη συσκευασμένο ψωμί.

«Ακόμα και αν ένας αρτοποιός έχει φούρνο και διατηρεί και πρατήριο, δεν μπορεί να πουλά ασυσκεύαστο το ψωμί που έχει παρασκευάσει στον φούρνο στο πρατήριο. Μόνο εκεί που φτιάχνεται και ψήνεται μπορεί να πωλείται φρέσκο ψωμί.

Οτιδήποτε άλλο είναι παράνομο και πρέπει να επέμβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού», τονίζει ο κ. Σαχινίδης. Εξηγεί ότι οι καταναλωτές όταν βλέπουν να πωλείται ψωμί ταυτίζουν το κατάστημα με φούρνο και αυτό είναι αθέμιτος ανταγωνισμός, καθώς το ψωμί που έχει ψηθεί αλλού ή μεταφέρεται ως ζύμη και ψήνεται στο μαγαζί δεν μπορεί να πωλείται ως φρέσκο.

Συνεργασία με το Γεωπονικό Αθηνών

Για την προστασία του προϊόντος και της δουλειάς των αρτοποιών, η Συντεχνία Αρτοποιών Αθηνών Προαστίων Περιχώρων (ΣΑΑΠΠ) θα ξεκινήσει συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, προκειμένου να περιγραφεί και να πιστοποιηθεί τι ακριβώς είναι το φρέσκο ψωμί.

Πριν από δέκα ημέρες, εκπρόσωποι της ΣΑΑΠΠ συναντήθηκαν με τον πρύτανη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου, Σπυρίδωνα Κίντζιο και τους συνεργάτες του, Αγγελική Γκίνη και Δημήτριο Μπιλάλη, στο πλαίσιο ενός μοντέλου εξωστρέφειας, το οποίο η Συντεχνία υιοθετεί αναφορικά με την ανάδειξη και την προβολή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του επαγγέλματος του βιοτέχνη αρτοποιού.

Η ατζέντα των θεμάτων, σύμφωνα με τον κ. Σαχινίδη, περιλάμβανε «τον ορισμό ενός πλαισίου, το οποίο θα καθορίσει και την πιστοποίηση της ταυτότητας και της ιδιαιτερότητας του αρτοποιού, όπως επίσης και ζητήματα που άπτονται της συμβολαιακής γεωργίας και της εκπαίδευσης των αρτοποιών σε πρότυπα παραγωγής και ποιότητας». Πρόκειται, ωστόσο, για την αρχή της προσπάθειας να υποστηριχθεί η παραγωγή ψωμιού από το χωράφι έως και τον φούρνο με τη δημιουργία συγκεκριμένων προδιαγραφών.

Η κόντρα με τον Βενέτη

Το πρόβλημα της παραπλάνησης του καταναλωτή και της σύγχυσης που έχει δημιουργηθεί στην αγορά του ψωμιού αναδείχθηκε μετά την καταγγελία στο ΙΝΚΑ, την οποία έκανε ιδιώτης εναντίον του Βενέτη ΑΒΕΕ.

Σύμφωνα με την εν λόγω καταγγελία, τα καταστήματα Βενέτη φέρονται να πωλούν κατεψυγμένο ψωμί ως φρέσκο και, μάλιστα, χωρίς συσκευασία ως όφειλαν. Αναφέρεται, επίσης, ότι τα καταστήματα αποκαλούνται «Φούρνος Βενέτη»», κάτι που παραπλανά τους καταναλωτές, αφού το ψωμί δεν παρασκευάζεται εκεί, αλλά μεταφέρεται από αλλού, ενώ τα προϊόντα που πωλούνται είναι στην πλειονότητά τους «κατεψυγμένα χωρίς να υπάρχει κάποια ενημερωτική για αυτό πινακίδα εντός των καταστημάτων, όπως ορίζει ο νόμος».

Επίσης, αναφερόταν ότι πολλά προϊόντα μεταφέρονται ως «ψημένα αρτοσκευάσματα», ενώ στην πραγματικότητα «πρόκειται για μισοψημένα προϊόντα στα οποία γίνεται διπλή έψηση στα καταστήματα πώλησης, ώστε να δίνεται η λανθασμένη εντύπωση ότι πρόκειται για φρέσκα προς παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού».

Το ΙΝΚΑ διαβίβασε την καταγγελία στα αρμόδια όργανα και στη ΣΑΑΠΠ, η οποία σε ανακοίνωσή της τη χαρακτήρισε πολύ σοβαρή, καθώς αφορά την υγεία των καταναλωτών. «Φούρνος είναι το σημείο όπου παρασκευάζεται και ψήνεται το ψωμί και, στη συνέχεια, πωλείται. Δεν μπορείς να πουλάς ψωμί ως φρέσκο, ενώ είναι κατεψυγμένο», τονίζει ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδας. Ο ίδιος επισημαίνει ότι το ψωμί που έχει προέλθει από κατεψυγμένη ζύμη πρέπει να πωλείται συσκευασμένο, όπως γίνεται στα σούπερ μάρκετ, και να υπάρχει ανάλογη ταμπέλα, όπως ορίζει η νομοθεσία. «Σε διαφορετική περίπτωση, είναι αθέμιτος ανταγωνισμός προς τους φούρνους της γειτονιάς», επισημαίνει.

Από την πλευρά του, ο Βενέτης απάντησε με εξώδικο στην ανακοίνωση της ΣΑΑΠΠ. Όπως υποστηρίζει, η καταγγελία έχει εκδικητικό χαρακτήρα, καθώς έγινε από άνθρωπο που έχει εμπλακεί σε δικαστική διαμάχη με την εταιρεία. Ο πρόεδρος των Αρτοποιών Αθήνας-Πειραιά και Περιχώρων, Παναγιώτης Σαχινίδης, τονίζει ότι, σε κάθε περίπτωση, εκείνο που μετράει είναι αν όσα αναφέρονται στην καταγγελία ευσταθούν και αυτό πρέπει να διερευνηθεί, συμπληρώνοντας πως «και η ΣΑΑΠΠ έστειλε εξώδικο στον Βενέτη».