Υγεία, βιωσιμότητα και ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον κατευθύνουν τις διατροφικές τάσεις του 2022

107 ειδικοί απαντούν τι θα καθορίσει τις καταναλωτικές επιλογές για τα επόμενα χρόνια

Σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, ολοένα και περισσότεροι δίνουν σημασία στη διατροφή τους, επισημαίνουν 107 ειδικοί της διατροφής, που συμμετείχαν στην έρευνα του Nutrition Hub σε συνεργασία με το Ομοσπονδιακό Κέντρο Διατροφής του γερμανικού υπουργείου Γεωργίας και Τροφίμων.

Σύμφωνα με τις αξιολογήσεις τους, που καταγράφονται στη νεότερη Έκθεση Διατροφικών Τάσεων του Δικτύου «Nutrition Hub», διατροφές φυτικές με συνείδηση ως προς το κλίμα και μικρότερο αντίκτυπο στο περιβάλλον είναι πλέον «της μόδας», ενώ ο ψηφιακός κόσμος κερδίζει έδαφος.

Ομαδοποιώντας τα αποτελέσματα, το Δίκτυο κατέληξε σε δέκα κύριες τάσεις που θα κατευθύνουν τις διατροφικές συνήθειες από το 2022 κι έπειτα, οι οποίες εμπεριέχουν σε σημαντικό βαθμό και τα βιολογικά:

 

1. Κλιματικά φιλική και βιώσιμη τροφή

Εστίαση σε δίαιτες με όσο το δυνατόν μικρότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο, συμβάλλοντας στην ανθρώπινη υγεία. Στροφή των υπηρεσιών τροφοδοσίας (catering) σε περισσότερο εποχικά, τοπικά και φυτικής προέλευσης τρόφιμα, ενώ στα σχολεία έπαιξαν αυξημένο ρόλο τα βιολογικά.

2. Χορτοφαγικές και φυτικές δίαιτες

Η ζήτηση για προϊόντα μη ζωικής προέλευσης συνεχίζει να αυξάνεται έντονα. Οι γονείς αναζητούν μέσω των ειδικών φυτικές διατροφές για τα παιδιά τους. Παράλληλα, υπηρεσίες τροφοδοσίας επεξεργάζονται σε μεγάλη κλίμακα καινοτόμες ιδέες για περισσότερα βέγκαν και γεύματα βιοποικιλότητας.

3. Ψηφιακή διατροφική συμβουλευτική

Ψηφιακές επιλογές διατροφικής συμβουλευτικής εξακολουθούν να κερδίζουν έδαφος, τάση που προϋπήρχε και δυνάμωσε από το ξέσπασμα της πανδημίας. Βιντεοδιασκέψεις και εφαρμογές απλοποιούν την πρόσβαση σε πιστοποιημένες υπηρεσίες επαγγελματιών.

4. Επίγνωση ως προς την υγιεινή διατροφή

Η επίδραση της διατροφής στην υγεία και στην καθημερινότητα έχει τη σημασία της για πολύ περισσότερους ανθρώπους πλέον, αν και η τάση διαφέρει βάσει φύλλου και ηλικίας. Οι άνθρωποι θέλουν μεν να τρώνε υγιεινά, αλλά ευχάριστα και χωρίς απαγορεύσεις. Μία από τις σχετικές τάσεις αποτελεί η «Υγεία σε κάθε μέγεθος» (HAES), κατά την οποία η «θεραπεία» της σχέσης με το φαγητό αφορά την υιοθέτηση μιας πιο υγιεινής συμπεριφοράς γενικότερα.

5. Εξατομικευμένα μοντέλα διατροφής

Η προσαρμογή των διατροφών στην ιδιαίτερη φυσιολογία του καθενός παύει να είναι προνόμιο για κατηγορίες όπως οι επαγγελματίες αθλητές, αξιοποιώντας νεότερα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα. «Γίνεται όλο και πιο φυσιολογικό να παρακολουθεί κανείς το σώμα του, π.χ. με αισθητήρες σακχάρου στο χέρι…», εξηγεί ο διατροφολόγος και τεχνολόγος τροφίμων Fabian Schlang. Ένα εξατομικευμένο μοντέλο διατροφής, όμως, που για να λειτουργήσει δεδομένα, προϊόντα και υπηρεσίες της βιομηχανίας τροφίμων, της υγείας, της τεχνολογίας και της επιστήμης πρέπει να είναι αλληλένδετα.

6. Άνεση και υγιεινά τρόφιμα

Ακόμη και στις συνθήκες τηλεργασίας, ταχύτητα, άνεση και λιγότερος κόπος ήταν επιδιωκόμενα ως προς το φαγητό. Παράλληλα, στο φαγητό εκτός σπιτιού, ο συνδυασμός βιωσιμότητας, υγείας και απόλαυσης γίνεται όλο και πιο σημαντικός. Ο κλάδος των υπηρεσιών εστίασης είναι πιθανό να επικεντρωθεί ακόμη περισσότερο σε τέτοιες καταναλωτικές ομάδες.

7. Υγεία εντέρου και προβιοτικά

Η υγεία του εντέρου και τα προβιοτικά θα αποκτήσουν μεγαλύτερη σημασία τα επόμενα χρόνια, συμφωνούν οι επιστήμονες. Καθώς οι έρευνες επιβεβαιώνουν τη σχέση μεταξύ του βακτηριακού οικοσυστήματος του εντέρου και της γνωστικής υγείας –τον λεγόμενο άξονα εντέρου-εγκεφάλου– οι εταιρείες προβιοτικών, συχνά με την υποστήριξη επαγγελματιών υγείας και διατροφολόγων, λανσάρουν τα λεγόμενα «ψυχοβιοτικά».

8. Διατροφικοί μύθοι και πληροφορίες

Υπάρχει αυξημένη ζήτηση για αξιόπιστες πηγές και διατροφικές πληροφορίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μεγάλα ονόματα στον τομέα των τροφίμων αναλαμβάνουν ρόλο διαμεσολαβητών γνώσης και οδηγών διατροφικής εκπαίδευσης σε τέτοια μέσα, υποστηρίζει ο Jan Rein, επικεφαλής Περιεχομένου & Επικοινωνίας της εταιρείας Koro.

9. Προαγωγή της υγείας στον χώρο εργασίας (WHP)

«Οι εταιρείες συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο ότι μπορούν να αυξήσουν την ελκυστικότητά τους για πιθανούς υποψήφιους και υπαλλήλους μέσω της WHP», υποστηρίζει η Katharina Kuhtreiber, διαιτολόγος και ιδιοκτήτρια της διατροφικής συμβουλευτικής Female Food Freedom.

10. Διατροφή στα παιδιά

Ζητήματα διατροφικής εκπαίδευσης, αλλά και εστίαση σε παιδικούς σταθμούς και σχολεία γίνονται όλο και πιο σημαντικά. Οι κυβερνήσεις υποστηρίζουν περισσότερο εκστρατείες πρόσβασης στη γνώση σχετικά με την υγιεινή διατροφή ήδη από αυτές τις βαθμίδες, κάνοντας χρήση και ψηφιακών εφαρμογών.