Υπερφορολόγηση και οικονομική κρίση πλήττουν τον κλάδο των τροφίμων
Ως ανάχωμα στις προσπάθειες του κλάδου των τροφίμων και ποτών να εξελιχθεί σε πυλώνα ανάσχεσης της κύκλου της ύφεσης λειτουργούν οι συνεχείς αλλαγές του φορολογικού συστήματος και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις κορυφαίων στελεχών του κλάδου, ο εγχώριος τομέας της αγροδιατροφής μπορεί να εξελιχθεί σε μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, υπό την προϋπόθεση, ωστόσο, ενός νέου μοντέλου οργάνωσης και ανάπτυξης.
Αυτή την εικόνα μετέφερε, από την πλευρά του, στους συμμετέχοντες στο συνέδριο 3rd Food for Success, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 25/10, ο Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάρκος Μπόλαρης. Στον χαιρετισμό του στο συνέδριο υπογράμμισε ότι αγροδιατροφικός τομέας «μπορεί να αλλάξει το κλίμα που επικρατεί στη χώρα και μπορεί να το αλλάξει εδώ και τώρα».
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην επικράτηση των μεγάλων εταιρειών και αλυσίδων στον τομέα των τροφίμων στη διεθνή αγορά, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα έχει μπροστά της μία παραγωγική και δημιουργική πρόκληση, καθώς διαθέτει επώνυμα και ποιοτικά προϊόντα και έφερε ως παράδειγμα το εξαιρετικό ελληνικό παρθένο ελαιόλαδο: «η πρόκληση για εμάς είναι η αλλαγή κατεύθυνσης και η αλλαγή νοοτροπίας».
Στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, Αθανάσιος Σαββάκης, τόνισε ότι οι υγιείς επιχειρήσεις, κόντρα στην κρίση, επενδύουν, παράγουν προϊόντα τυποποιημένα και με αυστηρές προδιαγραφές και προσπαθούν να διεθνοποιηθούν καθημερινά ολοένα και περισσότερο.
Από τη μεριά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Green Cola Hellas, Περικλής Βενιέρης, σημείωσε πως «υπάρχει θέληση να προχωρήσει η οικονομία της χώρας η οποία κινείται στον χώρο του λιανεμπορίου», εκτιμώντας ότι, σε μία δεκαετία, οι μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου θα ελέγχουν το 80% των προϊόντων της αγοράς.
Αλλαγή τοπίου
Περιγράφοντας το σημερινό τοπίο στην αγορά ο γενικός διευθυντής της «Μπουτάρη Οινοποιητική», Ιωάννης Βογιατζής, τόνισε ότι σήμερα «η αγορά έχει αλλάξει πλήρως αφού δεν υπάρχουν πολλές επισφάλειες καθώς και οι χρονολογημένες επιταγές είναι λιγότερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Τόνισε την ανάγκη βοήθειας των επιχειρηματιών από το κράτος, αφού ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στέκεται εμπόδιο στην παραγωγή των προϊόντων.
Από την πλευρά του, ο Wholesale & Affiliate Retail Director στο Retail Operations Department της ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, Δημήτρης Παπαχρυσάνθου, τόνισε ότι πρέπει να αλλάξει το χρονικό περιθώριο των πιστώσεων σε 30 μέρες, διότι –όπως είπε- παλαιότερα η άνεση που υπήρχε ήταν αρκετά μεγάλη.
Ο Διαχειριστής Εταίρος της ¨Ιάσων Σκουζός & Συνεργάτες¨, Θεόδωρος Σκουζός αναφέρθηκε στο προχωρημένο πρόβλημα που υπάρχει στο θέμα της πτώχευσης των εταιρειών. «Το σύστημα δικαιοσύνης είναι αργό και αναχρονιστικό με συνέπεια να μη διασφαλίζει τους προμηθευτές από μία εταιρεία που βρίσκεται σε πτωχευτική διαδικασία» σημείωσε.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων & Εξωτερικού Εμπορίου A.E. (Enterprise Greece), Βελισσάριος Δότσης επικαλούμενος στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, υποστήριξε πως οι εξαγωγές τροφίμων αυξήθηκαν 5% συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη που έχουν μειωθεί 8% το οποίο αποτελεί επιτυχία.
Ζήτηση
Στην αυξημένη ζήτηση για ποιοτικά προϊόντα αγροδιατροφής αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της DK Consultants, Δημήτρης Καραβασίλης. Όπως είπε, το 56% των Ευρωπαίων καταναλώνει τρόφιμα και ποτά, που ενισχύουν την υγεία, με αποτέλεσμα να υπάρχει πτώση στην κατανάλωση κρέατος, καθώς η πλειοψηφία των καταναλωτών αγοράζει φρούτα και λαχανικά σε εβδομαδιαία βάση.
Την ανάγκη διπλασιασμού των εξαγωγών, με παράλληλη αύξηση της παραγωγής κατά 50%, έως το 2020, υπογράμμισε ο διευθύνων σύμβουλος της foodstandard, Στέλιος Δρυς. Ο ίδιος κατέθεσε πρόταση να καθιερωθεί ο θεσμός του εγκεκριμένου εμπόρου, ένα θεσμικό πλαίσιο που μπορεί να εφαρμοστεί στον κλάδο των τροφίμων και να τον εξελίξει.
Στην τοποθέτησή του, ο Γενικός Διευθυντής της Μεσογειακής Θρέψης, Διονύσης Ευαγγελάτος, επεσήμανε ότι ο «Έλληνας παραγωγός δεν είχε ποτέ την παιδεία από την Πολιτεία για τα προϊόντα που μπορεί να παράγει, αφού δεν υπάρχει σωστή τήρηση θεσμικού πλαισίου».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Μέγας Γύρος, Νίκος Λούστας, απέδωσε τις παθογένειες του σημερινού παραγωγικού μοντέλου στην έλλειψη του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου και τη μη εφαρμογή των υφιστάμενων μέτρων ελέγχου, που –όπως είπε- έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά.
Ο πρόεδρος της TITAN FOODS Inc. Κώστας Μάστορας, υποστήριξε ότι τα ελληνικά προϊόντα είναι ποιοτικά με συνέπεια η τιμή τους να είναι αντίστοιχη της ποιότητας, αλλά όχι τόσο ανταγωνιστική συγκριτικά με προϊόντα άλλων χωρών.
Ψηφιακό τοπίο
Στη σημασία των ηλεκτρονικών συναλλαγών για τη διευκόλυνση της καθημερινότητας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων του κλάδου αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής της Information Systems Impact, Βίλλιαμ Δράκος. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του της VIVA WALLET, Χάρης Καρώνης, υπογράμμισε ότι η εφαρμογή των capital controls βοήθησε πολύ στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Η Chief Executive & Chief Financial Officer της Client IQ, Αλεξάνδρα Χριστοπούλου, υποστήριξε, πάντως, ότι ακόμη και σήμερα ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας και της οικονομίας, δεν θέλει να καταγραφεί ηλεκτρονικά.
Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή Πωλήσεων της ΟΠΤΙΜΑ ΑΕ, Άλκης Βασιλειάδη, σήμερα η αγορά είναι δύσκολη, σημειώνοντας ότι ο Έλληνας στράφηκε μεν στα ελληνικά προϊόντα στην αρχή της κρίσης, ωστόσο, τόνισε ότι οι τιμές τους είναι δυσανάλογα υψηλές σε σχέση με τα αντίστοιχα προϊόντα του εξωτερικού.
Ο γενικός διευθυντής της ΚΑΒΙΝΟ ΑΕ, Δημήτρης Γκουράβας, υπογράμμισε ότι το μεγάλο εμπόδιο για επένδυση στην Ελλάδα είναι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης με συνέπεια η αγορά του κρασιού να είναι σε μεγάλη διακύμανση.
Τέλος, ο διευθυντής Πωλήσεων & Marketing της ΒΙΚΟΣ ΑΕ, κ. Κωνσταντίνος Σεπετάς, σημείωσε πως η κρίση στη χώρα μας έχει επηρεάσει το λιανεμπόριο και το χονδρεμπόριο με τον ανταγωνισμό να είναι πολύ μεγάλος και οι πολυεθνικές να έχουν ισχυρή πιστότητα.
Να σημειωθεί ότι το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος και του Ελληνογερμανικού Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Συνδέσμου, με την «ΥΧ» να είναι χορηγός επικοινωνίας.