Βουτιά της κατανάλωσης σε φέτα και γραβιέρα το 2022

Κάθετη πτώση της κατανάλωσης και διψήφιες ποσοστιαίες αυξήσεις τιμών, οι οποίες σε αρκετές υποκατηγορίες προϊόντων πλησιάζουν ή και ξεπερνούν το 20%, αποτυπώνουν τα στοιχεία της IRI Ελλάς για την πορεία της εγχώριας αγοράς γαλακτοκομικών το 2022 στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου, που έχει στη διάθεσή της και δημοσιεύει σήμερα η «ΥΧ».
Όπως προκύπτει από αυτά, οι πωλήσεις φέτας στα σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένων τόσο των προϊόντων σταθερού barcode όσο και των επί ζυγίω (πάγκος), υποχώρησαν σε όγκο την περασμένη χρονιά κατά 8,8%, εξέλιξη που προφανώς συνδέεται και με την αύξηση της μέσης τιμής της, η οποία έφτασε το 22,2% (9,85 ευρώ/κιλό έναντι 8,06 ευρώ/κιλό το 2021) και ήταν η μεγαλύτερη όχι μόνο στην κατηγορία των τυροκομικών, αλλά και στα γαλακτοκομικά εν γένει.
Από την άλλη, οι ανατιμήσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα ο τζίρος, δηλαδή η αξία των πωλήσεων της εν λόγω αγοράς, να αυξηθεί 11,5%.
Τις μεγαλύτερες απώλειες σε επίπεδο κατανάλωσης εμφάνισαν οι γραβιέρες, όπου οι πωλούμενοι όγκοι υποχώρησαν 11,4%, τη στιγμή που η μέση τιμή τους αυξήθηκε 15,9% (12,77 ευρώ/κιλό έναντι 11,02 ευρώ το 2021), με την αξία των πωλήσεων να ενισχύεται μεν, αλλά κατά μόλις 2,7%.
Στα κίτρινα τυριά, η μείωση στις πωλούμενες ποσότητες έφτασε το 5,6% όταν η μέση τιμή αυξήθηκε 17,3% (10,68 ευρώ/κιλό από 9,10 ευρώ το 2021) και ο τζίρος της υποκατηγορίας ενισχύθηκε κατά 10,8%. Παρόμοια είναι η εικόνα και στο λευκό τυρί, όπου οι πωλήσεις σε όγκο υποχώρησαν 4,4%, ενώ η μέση τιμή αυξήθηκε 17,8% (9,33 ευρώ/κιλό από 7,92 ευρώ το 2021), με αποτέλεσμα να καταγραφεί άνοδος 12,7% στην αξία των πωλήσεων.
Μεγαλύτερες ανατιμήσεις στον πάγκο
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΙRI, οι ανατιμήσεις στα επί ζυγίω τυροκομικά ήταν μεγαλύτερες από αυτές στα προϊόντα σταθερού barcode. Συγκεκριμένα, η αύξηση στη μέση τιμή στο ράφι ήταν 15% (11,57 ευρώ/κιλό έναντι 10,06 ευρώ το 2021), ενώ στον πάγκο 18,7% (9,41 ευρώ/κιλό έναντι 7,92 ευρώ το 2021).
Στο σύνολό της η αγορά τυροκομικών στο κανάλι των σούπερ μάρκετ εμφάνισε πτώση 5,1% στις πωλούμενες ποσότητες και άνοδο 11,4% σε αξία, ενώ οι ανατιμήσεις μεσοσταθμικά ανήλθαν σε 17,4%. Σημειωτέον ότι τα τυροκομικά αντιπροσωπεύουν το 53,5% της συνολικής αγοράς γαλακτοκομικών σε όρους αξίας και το 22,6% σε επίπεδο όγκου.
Πτωτικά γιαούρτι και γάλα
Στην ευρύτερη υποκατηγορία του λευκού γάλακτος (περιλαμβάνει από το «φρέσκο» των 7 ημερών μέχρι το μακράς διαρκείας και το εβαπορέ), η κατανάλωση υποχώρησε το 2022 κατά 6,4%, με την αξία των πωλήσεων να ενισχύεται κατά 5,5% και τη μέση τιμή να αυξάνεται 12,8%. Παρόμοια η τάση και στο γιαούρτι, όπου οι πωλούμενοι όγκοι εμφάνισαν μείωση 6%, ο τζίρος της υποκατηγορίας αυξήθηκε 5,2%, ενώ οι ανατιμήσεις έφτασαν το 11,8% (4,46 ευρώ/κιλό η μέση τιμή, έναντι 3,99 ευρώ το 2021).
Στο σοκολατούχο γάλα καταγράφηκε μείωση 4,8% στους πωλούμενους όγκους, ενώ η αξία πωλήσεων αυξήθηκε 7,4%, με τη μέση τιμή να ενισχύεται 12,8%. Οι μικρότερες απώλειες στους όγκους πωλήσεων καταγράφηκαν στα παγωτά και στο βούτυρο (-0,8% και -1,6% αντίστοιχα), παρά το γεγονός ότι και στις δύο υποκατηγορίες οι τιμές ενισχύθηκαν 12,1% και 8,5% αντίστοιχα, οδηγώντας σε αύξηση των τζίρων κατά 11,2% και 6,8%.
Σύνολο πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ
Αξία πωλήσεων (ευρώ) |
Μεταβολή |
Όγκος πωλήσεων (κιλά) |
Μεταβολή |
Τιμή κιλού (ευρώ) |
Μεταβολή |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 |
2022 |
’22 VS ’21 |
2021 |
2022 |
’22 VS ’21 |
2021 |
2022 |
’22 VS ’21 |
|
Λευκό γάλα |
296.961.467 |
313.343.223 |
5,5% |
212.957.980 |
199.251.548 |
-6,4% |
1,39 |
1,57 |
12,8% |
Τυρί |
763.082.212 |
850.081.072 |
11,4% |
88.828.142 |
84.323.746 |
-5,1% |
8,59 |
10,08 |
17,4% |
Ράφι |
278.803.244 |
303.933.273 |
9,0% |
27.715.991 |
26.277.273 |
-5,2% |
10,06 |
11,57 |
15,0% |
Πάγκος |
484.278.967 |
546.147.799 |
12,8% |
61.112.151 |
58.046.473 |
-5,0% |
7,92 |
9,41 |
18,7% |
Κίτρινο |
435.418.241 |
482.501.521 |
10,8% |
47.856.945 |
45.191.464 |
-5,6% |
9,10 |
10,68 |
17,3% |
Λευκό |
315.515.823 |
355.554.323 |
12,7% |
39.845.672 |
38.111.803 |
-4,4% |
7,92 |
9,33 |
17,8% |
Φέτα |
175.814.032 |
195.959.948 |
11,5% |
21.807.324 |
19.884.543 |
-8,8% |
8,06 |
9,85 |
22,2% |
Γραβιέρα |
58.184.587 |
59.735.344 |
2,7% |
5.279.489 |
4.676.225 |
-11,4% |
11,02 |
12,77 |
15,9% |
Γιαούρτι |
250.053.289 |
262.999.626 |
5,2% |
62.659.339 |
58.929.480 |
-6,0% |
3,99 |
4,46 |
11,8% |
Πηγή:IRi