Αντιθέσεις: Δημόσια Παιδεία

Υπερ των παιδιών και της παιδείας το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ

«Κόφτης» για χιλιάδες νέους «κράχτης» για ιδιωτικά κολέγια

Η κυβέρνηση και η κυρία Κεραμέως πήραν την τολμηρή απόφαση της αλλαγής στις εξετάσεις για τα ΑΕΙ, με κριτήριο όχι οποιουδήποτε είδους ψηφοθηρία, αλλά την αναβάθμιση των σχολών και των σπουδών. Αυτό ακριβώς εξυπηρετεί η θεσμοθέτηση της ΕΒΕ, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, με την οποία μπαίνει τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με χαμηλές βαθμολογίες, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζεται το φαινόμενο χιλιάδων φοιτητών που εισάγονται στα ΑΕΙ, αλλά δεν αποφοιτούν. Τα στοιχεία λένε ότι περισσότερο από το 1/3 των φοιτητών που μπαίνουν στις ανώτατες σχολές με χαμηλές βαθμολογίες, δεν αποφοιτούν. Εισέρχονται δηλαδή στα πανεπιστήμια και γίνονται «αιώνιοι» φοιτητές, που εγκλωβίζονται σε έναν δρόμο χωρίς διέξοδο και χάνουν άσκοπα τα χρόνια τους αντί να επιλέξουν δρόμους με προοπτικές.

Αν δει κανείς τη θεσμοθέτηση της ΕΒΕ, σε συνδυασμό με τη θεσμοθέτηση του ανώτατου ορίου φοίτησης, του παράλληλου μηχανογραφικού και την αναβάθμιση των Δημόσιων Ιδρυμάτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, είναι εύκολο να κατανοήσει ότι με τις αλλαγές Κεραμέως δεν κλείνει ο δρόμος σε κανέναν νέο που θέλει να σπουδάσει, αλλά αναδεικνύονται οι εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές που μπορεί να ακολουθήσει, αυξάνοντας τις πιθανότητες της επαγγελματικής του καταξίωσης. Θετικό στοιχείο της μεταρρύθμισης αυτής είναι επίσης ότι για πρώτη φορά τα ίδια τα ΑΕΙ αποκτούν λόγο στα κριτήρια εισαγωγής των υποψηφίων. Κι αυτό, γιατί τα ΑΕΙ επέλεξαν τον συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για κάθε πανεπιστημιακό τμήμα. Αποφασίζουν δηλαδή τα ίδια τα τμήματα για τον αριθμό των φοιτητών που θα εισαχθούν σε αυτά.

Η κριτική που ασκείται από τον ΣΥΡΙΖΑ στη μεταρρύθμιση αυτή έχει καθαρά αντιπολιτευτικό και δημαγωγικό χαρακτήρα. Αγνοεί το γεγονός ότι στην ανώτατη Παιδεία αυτό που πρέπει να εξασφαλίζεται δεν είναι μόνο η είσοδος, αλλά και η δημιουργική και απρόσκοπτη έξοδος, ούτως ώστε τα πτυχία να αντιπροσωπεύουν μια αξία στην αγορά και στη ζωή των νέων ανθρώπων. Οι αιώνιοι φοιτητές, αλλά και η μαζική ανεργία νέων πτυχιούχων, βεβαιώνουν του λόγου το ασφαλές.

Κάποιες χιλιάδες μαθητών περισσότεροι από πέρυσι έμειναν φέτος έξω από τα πανεπιστήμια. Αυτό προφανώς δεν είναι ευχάριστο για τους ίδιους και τις οικογένειές τους. Η απόπειρα όμως πολιτικής τους εκμετάλλευσης είναι απαράδεκτη. Διότι, για τα παιδιά αυτά, η κυβέρνηση έχει ανοίξει έναν εναλλακτικό δρόμο σπουδών, που τους δίνει τη δυνατότητα να έχουν τα απαραίτητα επαγγελματικά εφόδια στον στίβο της ζωής.

Ε.Κ.

Υπάρχουν ορισμένα αναμφισβήτητα δεδομένα, που αποκαλύπτουν ότι αυτό που η κυβέρνηση και η κυρία Κεραμέως αποκαλούν μεταρρύθμιση δεν είναι παρά μια βαθιά συντηρητική αντιμεταρρύθμιση, που στρέφεται βίαια εναντίον δεκαεφτάχρονων παιδιών, στην αρχή της ζωής τους. Ποια είναι αυτά;

Πρώτον, περίπου 30.000 μαθητές έμειναν έξω από τις ανώτατες σχολές. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη «σφαγή» που γίνεται από το 1837, έτος ίδρυσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Δεύτερον, με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής δεν έκλεισαν οι πόρτες των ΑΕΙ για κάποιους με λίγα μόρια και χαμηλές επιδόσεις, όπως υποστηρίζει ψευδώς η κυρία Κεραμέως, αλλά και ΓΙΑ ΑΡΙΣΤΟΥΧΟΥΣ, οι οποίοι πέτυχαν επιδόσεις πάνω από 20.000 μόρια, αλλά είδαν τα όνειρά τους να αποκεφαλίζονται από τη λαιμητόμο της EBE. Δεν τους δίνεται η δυνατότητα να υποβάλουν ούτε μηχανογραφικά. Πρόκειται για τους «άριστους αποτυχόντες» που δημιούργησε η κυρία Κεραμέως, όπως χαρακτηριστικά λέει ένας από αυτούς, σε επιστολή του στην υπουργό Παιδείας.

Ακόμα βαρύτερες είναι οι ευθύνες της κυβέρνησης, γιατί επέλεξε τη χρονιά της πανδημίας, του λοκντάουν και των κλειστών σχολείων, όταν όλα τα παιδιά είχαν τεράστιο πρόβλημα παρακολούθησης των μαθημάτων του λυκείου και προετοιμασίας τους, για να επιβάλει τον κόφτη της ελάχιστης βάσης, αγνοώντας τις εκκλήσεις τόσο από τους φορείς της Παιδείας, όσο και από την αντιπολίτευση, που τους ζητούσαν να αναστείλουν τουλάχιστον για φέτος τις αλλαγές στις εισαγωγικές εξετάσεις.

Υπάρχει ένα ερώτημα που αδυνατεί να απαντήσει η κυβέρνηση: Γιατί αποφάσισε μια τέτοια «σφαγή» εν μέσω πανδημίας; Για το καλό των παιδιών και των οικογενειών τους, απαντά η κυρία Κεραμέως. Για το καλό των ιδιοκτητών κολεγίων, που αποτελούν στήριγμα της ΝΔ και εκλογική της πελατεία, υποστηρίζει η αντιπολίτευση. Διότι στα κολέγια και στα ιδιωτικά ιδρύματα επαγγελματικής κατάρτισης δεν μπαίνει κανένας κόφτης, εκτός από τον κόφτη του εισοδήματος. Όσες οικογένειες δηλαδή έχουν την οικονομική δυνατότητα, θα στείλουν τα παιδιά τους εκεί, ή και στο εξωτερικό. Οι υπόλοιποι δεν είναι παρά τα θύματα μιας πολιτικής που εννοεί την αριστεία ως αριστεία για όσους διαθέτουν πολιτική δύναμη και χρήμα.

Αυτές είναι οι δύο απαντήσεις που δίνονται από τις δύο πλευρές του πολιτικού φάσματος. Ο καθένας, είτε γονιός, είτε μαθητής, είτε πολίτης που ενδιαφέρεται για τα κοινά, μπορεί να κρίνει πού βρίσκεται η αλήθεια και το δίκιο. Στην κυρία Κεραμέως ή στον Διονύση, που με άριστες επιδόσεις είδε την πολιτεία να του απαγορεύει την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο και στα όνειρα.

Ε.Σ.