Αντιθέσεις: Παιδεία

Υπουργείο κατά της παιδείας στελεχώνει η κα Κεραμέως

Η τηλεκπαίδευση υπερασπίζεται το δικαίωμα στην παιδεία

Για ακόμη μία φορά, η κατακραυγή των πολιτών και οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης χαλάνε τα σχέδια της κυβέρνησης. Για ακόμη μία φορά, γινόμαστε μάρτυρες μίας άτακτης υποχώρησης και μιας προσπάθειας διάσωσης υπουργών από τη δημόσια διαπόμπευση. Διότι ακριβώς αυτό έγινε τις τελευταίες ημέρες με την υπουργό Παιδείας, η οποία θέλησε να μετατρέψει τις σχολικές άιθουσες σε ριάλιτι, χωρίς να λογαριάζει προσωπικά δεδομένα, χωρίς να λογαριάζει ιδιωτικότητα, αλλά και χωρίς να λογαριάζει… τον ξενοδόχο. Με αποτέλεσμα να προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από συλλόγους γονέων και σωματεία εκπαιδευτικών, αλλά και να δεχθεί αυστηρότατες συστάσεις από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, την οποία δεν συμβουλεύτηκε πριν προχωρήσει στο σχέδιο. Η τοποθέτηση καμερών στις σχολικές αίθουσες αποσύρθηκε με μία παιδαριώδη αιτιολόγηση, ότι «εμείς εννοούσαμε να υπάρχει υπολογιστής με κάμερα στην αίθουσα», που μάλλον δεν έπεισε κανέναν.

Μ’ εκείνα και με τούτα, το υπουργείο Παιδείας κινδυνεύει να μετονομαστεί σε υπουργείο… κατά της Παιδείας. Διότι, δεν είναι τυχαίο ότι, μετά από πέντε χρόνια βελτιώσεων, πέρυσι υπήρξαν πάλι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στη στελέχωση των σχολείων και ακόμα πιο αδικαιολόγητες ελλείψεις σε βιβλία, εξοπλισμό, ακόμα και στη σίτιση των μαθητών. Η υπουργός σκόπευε να βάλει κάμερες στις αίθουσες, χωρίς να ενδιαφέρεται για τα πραγματικά προβλήματα των σχολείων, όπως για παράδειγμα τις σοβαρές ελλείψεις σε πετρέλαιο θέρμανσης που παρατηρήθηκαν τον περασμένο χειμώνα.

Η οπισθοχώρηση στην τοποθέτηση καμερών, όμως, δεν ήταν η νίκη του πολέμου, αλλά μίας μάχης. Επιστρέφοντας στο μέτωπο, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, τόνισε πως «ο ΣΥΡΙΖΑ έχει στηρίξει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση υπό σαφείς προϋποθέσεις. Δεν πρόκειται όμως να αποδεχθεί την πρόθεση της κυβέρνησης για εγκατάσταση καμερών στα σχολεία, καθώς κάτι τέτοιο είναι παράνομο και απορρίπτεται από σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα», ενώ δεν παρέλειψε να κατευθύνει τα πυρά του και προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος «επιμένει στην άκρως επικίνδυνη ρύθμιση για τη ζωντανή αναμετάδοση μαθημάτων και αυτό παρά το γεγονός ότι υπουργοί του πιάστηκαν να λένε ψέματα για δήθεν συμφωνία με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα».

Η Ελλάδα, εξαιτίας της πανδημίας και των ελλιπών κυβερνητικών χειρισμών, είναι ήδη με το ένα πόδι στο μνημόνιο. Και φαίνεται πως η κυβέρνηση προσπαθεί να βουτήξει μέσα και το δεύτερο πόδι, υποβαθμίζοντας την εκπαίδευση και το δικαίωμα στην ιδιωτικότητα τόσο των μαθητών, όσο και των εκπαιδευτικών.

Ε.Σ.

 

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων στα σχολεία της Ελλάδας αντιμετωπίζεται ακριβώς όπως αντιμετωπίζονται όλες οι βαθιές προοδευτικές τομές από τον αριστερό συντηρητισμό: με φόβο, με εμπάθεια και με φωνές. Αδυνατούν να καταλάβουν ότι οι κάμερες στα σχολεία δεν θα φέρουν τον «Μεγάλο Αδερφό» στις αίθουσες, αλλά θα επιτρέψουν στον… μικρό αδερφό της οικογένειας να παρακολουθεί τα μαθήματά του ανελλιπώς, να συμμετέχει ενεργά από απόσταση και να μην επιτρέπει σε καμία μελλοντική πανδημία ή κατάσταση έκτακτης ανάγκης να του στερήσουν την πολύτιμη παιδεία και γνώση που λαμβάνει.

Οι λαϊκίστικου τύπου αντιδράσεις ανάγκασαν την υπουργό Παιδείας να τονίσει τα αυτονόητα, ότι δηλαδή δεν πρόκειται να γίνεται καμία καταγραφή μέσω του συστήματος, ότι τα δεδομένα θα καταστρέφονται, ότι η ιδιωτικότητα των παιδιών είναι καθολικά προστατευμένη και πως εξίσου προστατευμένοι θα είναι και οι εκπαιδευτικοί.

Η δίκη προθέσεων και οι προπαγανδιστικές δηλώσεις εκπαιδευτικών σωματείων και της αντιπολίτευσης έπεσαν στο νερό, καθώς η κυβέρνηση όχι μόνο είχε συμβουλευτεί την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, από όπου διαβεβαίωσαν ότι το σχέδιο είναι καθόλα νόμιμο, αλλά και υιοθέτησαν πολλές από τις προτάσεις της Αρχής για τη βελτίωση του συστήματος και τη διασφάλιση του ακέραιου της διαδικασίας.

«Όταν η πολιτεία προβλέπει τη δυνατότητα για ορισμένους μαθητές να μείνουν εκτός σχολείου για προληπτικούς λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας, είναι και αυτονόητη υποχρέωση της πολιτείας να μεριμνήσει για την πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία εξ αποστάσεως» τόνισε η κα Κεραμέως, συνοψίζοντας σε αυτές τις λίγες λέξεις όλο το νόημα του εγχειρήματος.

Η πανδημία που βιώνουμε μας δίδαξε ένα μάθημα, ότι η αντιμετώπισή της δεν πρέπει να είναι μόνο βραχυπρόθεσμη. Πρέπει να υπάρξουν υποδομές που θα μπορούν να αντιμετωπίσουν μία παρόμοια κατάσταση στο μέλλον αποτελεσματικά, χωρίς να παραλύσουν οι κοινωνικές δομές, χωρίς να βυθιστούμε σε μία νέα κρίση. Το σχέδιο για την τηλεκπαίδευση μέσω υπολογιστή είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτοί που τώρα μέμφονται το σχέδιο είναι οι ίδιοι που μέμφονται επί σειρά ετών το σύστημα Παιδείας και το αποκαλούν «απαρχαιωμένο». Μέχρι να αποφασίσουν λοιπόν τι από τα δύο συμβαίνει τελικά, η κυβέρνηση θα συνεχίσει να εφαρμόζει απρόσκοπτα τις πολιτικές της, με γνώμονα πάντα και μόνο το συμφέρον των πολιτών.

Ε.Κ.