Η εγχώρια ιταλική αγορά και οι επιδόσεις του «Made in Italy» των βιολογικών

Μια εγχώρια αγορά που το 2023 προσέγγισε τα 5,4 δισ. ευρώ κατέγραψε ο ιταλικός βιολογικός τομέας, διατηρώντας τον σημαντικό του ρόλο στην εφοδιαστική αλυσίδα αγροδιατροφής της χώρας. Παράλληλα, στα 3,6 δισ. ευρώ ανήλθαν οι εξαγωγές των «Made in Italy» βιολογικών προϊόντων, σύμφωνα με πρόσφατα αποτελέσματα έρευνας αγοράς της Nomisma,που παρουσιάστηκαν στη φετινή BIOFACH.

Τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και στον τομέα των εξαγωγών, το 2023 κατέγραψε άνοδο σε αξία περίπου της τάξεως του 8%. Το 81% των εξαγόμενων ιταλικών βιολογικών αποτέλεσαν τα προϊόντα αγροδιατροφής και το υπόλοιπο 19% το κρασί. Το μερίδιο των βιολογικών τροφίμων ανήλθε σε 5,5% επί των συνολικών εξαγωγών τροφίμων, ενώ στην περίπτωση του βιολογικού κρασιού το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε σε 8,5%.

Για το 2024, οι τάσεις που διαμορφώνονται θέλουν τους Ιταλούς να δηλώνουν πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα για την κατ’ οίκων κατανάλωση τροφίμων, καθώς βελτιώνονται οι πληθωριστικές πιέσεις, οι οποίες έφεραν και σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές επιλογές τα δύο προηγούμενα έτη. Πάντως, το 2023, ήδη υπήρξε κάποια σταδιακή επιβράδυνση του πληθωρισμού, με τις τιμές να ανεβαίνουν κατά 5,7%, λιγότερο από το 8,1% του 2022. Το κριτήριο της οικονομικής προσβασιμότητας, με επιπλέον κριτήρια τα υγιεινά, τα παραδοσιακά, τα περιβαλλοντικά φιλικά, αλλά και τα εύκολα προς χρήση τρόφιμα, θα είναι οι τάσεις που θα κυριαρχήσουν το τρέχον έτος.

Ένας στους δύο Ιταλούς δήλωσε ότι την τελευταία πενταετία υιοθετεί πιο συχνά βιώσιμες καταναλωτικές επιλογές, ενώ δύο στους τρεις αναζητούν τρόφιμα και ποτά με βιώσιμα χαρακτηριστικά. Οι κατηγορίες φρούτων και λαχανικών, μετά την πτώση του καλοκαιριού, πλέον συγκαταλέγονται στα προϊόντα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις πωλήσεων.

Άνοδος της κατανάλωσης

Η κατ’ οίκον κατανάλωση βιολογικών τροφίμων στην Ιταλία κατέγραψε αύξηση κατά 5% την ίδια χρονιά, μετά την μικρή υποχώρηση το 2022. Ωστόσο, η μεγαλύτερη άνοδος σημειώθηκε στο πεδίο της κατανάλωσης εκτός σπιτιού, η οποία και αυξήθηκε κατά 18% από το 2022.

Οι πωλήσεις του εξειδικευμένου λιανεμπορίου άρχισαν επίσης να αυξάνονται ξανά, (+4,5%), ενώ οι πωλήσεις μέσω του μεγάλης κλίμακας λιανεμπορίου αυξήθηκαν σε αξία κατά 5%, με άλλα κανάλια να αυξάνονται κατά 6% (συμπεριλαμβανομένων των απευθείας πωλήσεων κ.ά.). Ως προς τα είδη βιολογικών με τις περισσότερες πωλήσεις, στην κορυφή βρίσκονται τα αβγά (+9,7%), οι μαρμελάδες με βάση τα φρούτα (+6,2%) και τα κράκερ (+4,4%). Παράλληλα, μεταξύ των προϊόντων που σημείωσαν αύξηση της αξίας πωλήσεων είναι τα κονσερβοποιημένα φρούτα (+33,6%), οι μπανάνες (+25,5%), αλλά και το λάδι (+21%).