FAS/USDA: «Προσωρινή» η επιβραδυντική τάση στην αγορά βιολογικών προϊόντων της Γερμανίας

Το 2022 ήταν η πρώτη χρονιά στα χρονικά κατά την οποία η Γερμανία κατέγραψε μειωμένες πωλήσεις των βιολογικών της τροφίμων. Παρ’ όλα αυτά, η εν λόγω τάση αναμένεται να είναι προσωρινή, σύμφωνα με έκθεση προοπτικών της Υπηρεσίας Εξωτερικών Γεωργικών Υποθέσεων του αμερικανικού υπουργείου Γεωργίας (FAS/USDA), κάτι που σημαίνει ότι οι εισαγωγές από το εξωτερικό θα παραμείνουν ευπρόσδεκτες.

«Παρότι η ανάπτυξη της αγοράς επιβραδύνθηκε φέτος λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών των τροφίμων, αυτό είναι πιθανώς μια προσωρινή κατάσταση», αναφέρει η υπηρεσία του USDA. «Η Γερμανία, δεύτερη μεγαλύτερη αγορά βιολογικών προϊόντων στον κόσμο, παρουσιάζει καλές προοπτικές για τα βιολογικά προϊόντα των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των ξηρών καρπών, των φρούτων, των λαχανικών και των επεξεργασμένων τροφίμων».

Η αγορά βιολογικών προϊόντων στη Γερμανία πορευόταν αυξητικά εδώ και χρόνια, φθάνοντας σε ρεκόρ πωλήσεων ύψους σχεδόν 16 δισ.ευρώ το 2021, υποβοηθούμενη από τις καταναλωτικές τάσεις που τροφοδότησε η πανδημία COVID-19. Παράλληλα, το μερίδιο βιολογικών προϊόντων στη συνολική αγορά τροφίμων αυξήθηκε σε σχεδόν 7%. Μπορεί ο πληθωρισμός να αντέστρεψε αυτήν τη θετική εικόνα το 2022, ωστόσο η FAS δεν έχει καμία ένδειξη περί θεμελιώδους μετατόπισης του καταναλωτικού ενδιαφέροντος μακριά από τα βιολογικά τρόφιμα.

«Μετά τις ευνοϊκές συνθήκες που οδήγησαν σε μια εξαιρετική διετία για τις πωλήσεις βιολογικών τροφίμων το 2020 και το 2021, η μικρή πτώση του 2022 πιθανότατα θα αποτελέσει εφαλτήριο για επιστροφή στον συνήθη μετριοπαθή ρυθμό ανάπτυξης», αναφέρει η υπηρεσία.

Παρά το υψηλό στάτους της βιολογικής γεωργίας στη Γερμανία, η εγχώρια παραγωγή δεν είναι σε θέση να καλύψει τη ζήτηση, με αποτέλεσμα υψηλότερους όγκους (και αξίες) εισαγωγών. «Γενικά, η γερμανική αγορά βιολογικών προϊόντων προσφέρει καλές ευκαιρίες σε προμηθευτές που είναι δημιουργικοί στην επιλογή των προϊόντων τους και συνεργάζονται με τη βιολογική κοινότητα για να προσαρμόσουν την παραγωγή τους, ώστε να ανταποκρίνεται στη ζήτηση των εταιρειών τροφίμων και του λιανεμπορίου», αναφέρει η FAS.

Στο σημερινό περιβάλλον, οι Γερμανοί καταναλωτές είναι πιο πιθανό να αγοράσουν βιολογικά προϊόντα από σούπερ μάρκετ, προτιμώντας τα λιγότερο ακριβά βιολογικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, παρά από εξειδικευμένους λιανοπωλητές βιολογικών προϊόντων.

«Αυτό σημαίνει ότι οι μικρότεροι λιανοπωλητές βιολογικών έχουν πληγεί περισσότερο από τη χαμηλότερη ζήτηση για βιολογικά τρόφιμα από ό,τι οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης», επισημαίνει κλείνοντας η FAS.