Αυτό το άρθρο είναι 27 μηνών

Γεώργιος Πίττας, Αττική Μελισσοκομική: «Η νόμιμη διακίνηση του μελιού είναι υποχρέωση όλων μας»

08.04.2022
7' διάβασμα
georgios-pittas-attiki-melissokomiki-i-nomimi-diakinisi-tou-meliou-einai-ypochreosi-olon-mas-259774

Η κατανάλωση μελιού έχει ανοδική τάση την τελευταία δεκαετία παγκοσμίως, αλλά και στην Ελλάδα. Από τη μία, θεωρείται ένα υγιεινό προϊόν, παράλληλα όμως οι μέλισσες που το παράγουν αποτελούν απαραίτητο «συστατικό» της επιβίωσης του πλανήτη. Ο Γεώργιος Πίττας, ιδιοκτήτης της Αττική Μελισσοκομική Εταιρεία Αλέξανδρος Πίττας ΑΕΒΕ, αισιοδοξεί ότι η πράσινη ανάπτυξη θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την κατανάλωση του «πιο υγιεινού φυσικού γλυκαντικού».

Πώς επηρεάστηκε η επιχείρησή σας από την κρίση του κορωνοϊού; 

Η πανδημία αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις μας το 2020, το 2021 υπήρξε μια μικρή κάμψη, αλλά οι πωλήσεις παρέμειναν σε καλύτερα επίπεδα από το 2019 και το 2018. Μέχρι στιγμής, το 2022 υπάρχει μια κάμψη λόγω της οικονομικής συγκυρίας, παρόλο που το μέλι στο ράφι δεν έχει ακριβύνει. 

Από ποιες περιοχές προμηθεύεστε το μέλι σας; 

Προμηθευόμαστε από όλη την Ελλάδα, τόσο από μεμονωμένους παραγωγούς όσο και από συνεταιρισμούς. Έχουμε συνεργασία με μελισσοκόμους δεύτερης και τρίτης γενιάς, οικογένειες από τις οποίες έπαιρνε μέλι ο πατέρας μου. 

Εφαρμόζετε ακόμα πρόγραμμα συμβολαιακής γεωργίας; 

Βεβαίως. Η συμβολαιακή γεωργία είναι ένας καλός τρόπος χρηματοδότησης. Στο μέλι έχουμε ένα φαινόμενο που δεν ισχύει σε άλλα αγροτικά προϊόντα: Η συλλογή ξεκινάει Μάιο-Ιούνιο και μπορεί να συνεχιστεί έως τον Οκτώβριο. Εμείς, λοιπόν, αγοράζουμε μεγάλη ποσότητα, την οποία μπορεί να χρειαστεί να αποθηκεύσουμε για πολύ καιρό.

Το μέλι είναι ένα προϊόν που δεν χάνει τη θρεπτική του αξία, όμως τα κεφάλαια που απαιτούνται για την αγορά αυτής της ποσότητας, η οποία μπορεί να διατεθεί μετά από έναν χρόνο, είναι υπερβολικά μεγάλα και μόνο με κάποιου είδους χρηματοδότηση, όπως η συμβολαιακή, μπορούμε να αντεπεξέλθουμε.

Έχετε αναφέρει ότι στην Ελλάδα διακινούνται πολλά εισαγόμενα μέλια και γίνονται προσμείξεις που δεν αναφέρονται στη συσκευασία. Πώς ακριβώς εφαρμόζεται αυτή η τακτική και ποια τα οφέλη για όσους το κάνουν;

Η νόμιμη διακίνηση του μελιού είναι υποχρέωση όλων μας, είτε το μέλι είναι ελληνικό είτε εισαγόμενο. Τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μια παραπλάνηση του καταναλωτή, καθώς μέλι μη ελληνικό ανακατεύεται με ελληνικό και πωλείται ως ελληνικό.

Το εισαγόμενο μέλι, το οποίο χρησιμοποιείται από όσους κάνουν τη νοθεία, είναι πολύ φθηνό, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται μια τιμή που είναι κάτω από το κόστος παραγωγής και αγοράς ελληνικού μελιού. Από τη μία, αυτοί κερδοσκοπούν και από την άλλη, νοθεύεται ο ανταγωνισμός και, τελικά, δημιουργείται πρόβλημα στους ίδιους τους μελισσοκόμους.

Πέρυσι, ο ΕΦΕΤ εντόπισε κάποιες εταιρείες που έριχναν καραμελόχρωμα στο τελικό τους προϊόν, το οποίο κυκλοφορούσαν ως ελληνικό. Αυτή η αποκάλυψη βοήθησε τον κλάδο και τους Έλληνες μελισσοκόμους. Από την άλλη, βέβαια, χρειάζεται και ο κλάδος να κάνει κινήσεις προς τη σωστή κατεύθυνση.

Από τις εξαγωγές σχεδόν το 20% του τζίρου

Η τόνωση των εξαγωγών αποτελεί στρατηγική στόχευση της εταιρείας σας. Πώς διαμορφώνεται το εξαγωγικό σας προφίλ;

Η εταιρεία μας κάνει εξαγωγές από το 1930 σε πάνω από 40 χώρες, έχουμε πάρει πολλά βραβεία και αισθανόμαστε ότι έχουν δικαιωθεί οι κόποι και οι προσπάθειές μας. Βέβαια, η προώθηση ενός ακριβού προϊόντος, γιατί το μέλι είναι ένα ακριβό προϊόν, σε αγορές που είναι συνηθισμένες σε άλλες γεύσεις και τιμές, είναι μια δύσκολη προσπάθεια.

Από την άλλη, το προϊόν μας έχει τύχει πολύ καλής υποδοχής στο εξωτερικό. Τα δύο-τρία τελευταία χρόνια έχουμε φτάσει το 50% των εξαγωγών μας να είναι συσκευασμένο μέλι και το 18% του τζίρου μας να προέρχεται από τις εξαγωγές. Πάντα προωθούμε το συσκευασμένο μέλι. Πιστεύουμε ότι ένα σωστό και επώνυμο αγροτικό προϊόν αναγνωρίζεται ασχέτως της τιμής του.

 Ο τρόπος παραγωγής του είναι ποιοτικός, αλλά ακριβός για τον μελισσοκόμο, ο οποίος ξοδεύει και του αξίζει να έχει αυτή την τιμή.

Έχετε κάποιες επενδύσεις σε εξέλιξη ή σχεδιάζετε κάποιες για το μέλλον;

Κάναμε μια πολύ μεγάλη επένδυση το 2015, για να έχουμε την υποδομή να καλύψουμε τις ανάγκες της κατανάλωσης. Οπότε, τώρα είμαστε σε ένα πολύ καλό επίπεδο και βρισκόμαστε εν αναμονή των εξελίξεων της αγοράς.

Η κατανάλωση μελιού παρουσιάζει αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια παγκοσμίως. Πού οφείλεται αυτό; 

Ήταν αναμενόμενο, γιατί η διεθνής εκτίμηση ήταν ότι το μέλι, λόγω του βάρους που δίνεται στην πράσινη οικονομία, θα υποστηριχθεί. Και όχι μόνο το μέλι ως προϊόν, αλλά και η μέλισσα. Απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου το 2018 επισημαίνει ότι η μέλισσα ως ο κύριος επικονιαστής συμβάλλει στην αειφορία και στη βιοποικιλότητα, οπότε χρειάζεται να στηριχθεί. Η μέλισσα, όμως, με τη σειρά της χρειάζεται τον μελισσοκόμο, γιατί οι φυσικοί επικονιαστές φθίνουν. Για να στηρίξουμε, λοιπόν, τη μέλισσα, πρέπει να στηρίξουμε τον μελισσοκόμο και το προϊόν του.

Η σημερινή κατάσταση πώς σας επηρεάζει;

Η ακρίβεια επηρεάζει και τις δικές μας πωλήσεις. Οι πωλήσεις μας το πρώτο φετινό δίμηνο είναι σαφώς κάτω από το 2020, αλλά υψηλότερες του 2019. Ο καταναλωτής πιέζεται οικονομικά και το μέλι δεν είναι μέσα στις πρώτες του ανάγκες. Εγώ θα ήθελα να είναι βέβαια, αλλά αυτό είναι μια… άλλη ιστορία. Πάντως, πρέπει να πούμε ότι το μέλι είναι ένα προϊόν ακριβό στην αγορά του, αλλά όχι στην κατανάλωση. Δίνεις 10-12 ευρώ για να το αγοράσεις, αλλά θα το καταναλώσεις σε έναν μήνα.

Έχετε σχέδια για κάποια νέα προϊόντα; 

Σχέδια πάντα υπάρχουν, αλλά το θέμα είναι πότε είναι η κατάλληλη εποχή για να υλοποιηθούν. Είμαστε σε εποχή μεταβολών και θέλουμε να δούμε πώς θα επηρεαστεί η παραγωγή από την κλιματική αλλαγή. Στόχος μας είναι να πείσουμε τον καταναλωτή για το καλό τη μέλισσας και του μελιού στη ζωή του. Η στήριξη της μελισσοκομίας είναι αναγκαία για να μπορούμε να ζούμε καλύτερα στο μέλλον.