Γερμανία: Ο πόλεμος στην Ουκρανία έστρεψε τους καταναλωτές μακριά από τις εξειδικευμένες αγορές βιολογικών προϊόντων

Εκτοπίζουν τα ισραηλινά και αιγυπτιακά προϊόντα οι εισαγωγές από την Ισπανία

Ηδη, από τον Γενάρη του 2022, έρευνες είχαν δείξει ότι σχεδόν το 60% των Γερμανών καταναλωτών έψαχνε για προσφορές και έτεινε προς την αγορά φθηνότερων ιδιωτικών ετικετών αντί επώνυμων προϊόντων. Επιπλέον, ορισμένα προϊόντα ήταν πιο πιθανό να αγοραστούν από εκπτωτικά καταστήματα. Όπως φαίνεται, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, αυτή η αγοραστική συμπεριφορά έχει γίνει ακόμα περισσότερο αισθητή.

Νέα σφυγμομέτρηση της εταιρείας ερευνών GfK σκιαγραφεί μια στροφή των καταναλωτών από τις εξειδικευμένες αγορές βιολογικών προϊόντων πίσω στους γνωστούς λιανοπωλητές, αλλά και μια σαφή προτίμηση των τελευταίων στα εκπτωτικά καταστήματα.

Αυτή η –δυσμενής για τα βιολογικά– καταναλωτική συμπεριφορά δεν αναμένεται να μεταστραφεί μέσα στους επόμενους μήνες, καθώς η GfK αναμένει αύξηση των τιμών άνω του 22% για όλα τα τρόφιμα, όχι μόνο για τα βιολογικά, αλλά και τα συμβατικά.

«Τα εκπτωτικά καταστήματα αποκομίζουν τα μεγαλύτερα κέρδη από τα βιολογικά τρόφιμα», αναφέρει η Christina Rampold της Agrarmarkt Informations-Gesellschaft, μιας εταιρείας παροχής πληροφοριών αγοράς για όλους τους συμμετέχοντες στην αγροδιατροφική αλυσίδα. «Ωστόσο, οι όγκοι πωλήσεων έχουν αυξηθεί μόλις κατά 4%. Οι λιανοπωλητές που προσφέρουν μια ευρεία γκάμα προϊόντων σημείωσαν και πάλι μικρή πτώση, ενώ οι εξειδικευμένοι λιανοπωλητές βιολογικών είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες».

Σύμφωνα με τη Rampold, η έκταση που τελούσε υπό βιολογική παραγωγή το 2021 στη Γερμανία ήταν αυξημένη κατά 6% σε σύγκριση με το 2020. Ωστόσο, για να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ, καθώς και της νυν γερμανικής κυβέρνησης, θα πρέπει να έχουμε μια ετήσια αύξηση της τάξης του 11%.

Με συνολική έκταση 12.000 στρεμμάτων, οι βιολογικές πατάτες κέρδισαν μέσα σε έναν χρόνο έκταση μεταξύ 6% και 8%, με το μεγαλύτερο μερίδιο να αφορά τις επιτραπέζιες πατάτες. Επί του παρόντος, οι τιμές παραμένουν αμετάβλητες και η ζήτηση για βιολογικές πατάτες είναι υψηλότερη από ό,τι το 2021, με το 70% να διατίθεται μέσω λιανοπωλητών συμβατικών τροφίμων.

Αντιθέτως, στα εκπτωτικά καταστήματα σημειώθηκε πτώση 13% στο προϊόν σε σύγκριση με πέρυσι. Οι πωλήσεις τροφοδοτούνται μέσω προωθητικών ενεργειών. Στο μεταξύ, φέτος συγκομίστηκαν περίπου 9% λιγότερες συμβατικές πατάτες. Υπήρξαν μεγάλες εξαγωγές στην Ανατολική Ευρώπη, ενώ οι τιμές παραγωγού αυξήθηκαν.

Όσον αφορά τα εισαγόμενα αγαθά, παρατηρείται μια στροφή του ενδιαφέροντος μακριά από την Αίγυπτο και το Ισραήλ, προς τα ισπανικά προϊόντα. Καθώς οι περισσότερες βιολογικές επιτραπέζιες πατάτες που καταναλώνονται στη Γερμανία παράγονται εγχώρια, οι όγκοι των εισαγωγών είναι σημαντικά μειωμένοι σε αυτόν τον τομέα από ό,τι για άλλα προϊόντα, σε συνδυασμό με την καλύτερη του αναμενομένου απόδοση.