Global Tomato Congress: Η πανδημία επιτάχυνε τη στροφή στα premium προϊόντα ντομάτας

Η δυναμική της ντομάτας, ως καλλιέργειας «πρώτης γραμμής», επιβεβαιώθηκε στη διάρκεια του παγκόσμιου συνεδρίου ντομάτας (Global Tomato Congress), που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στις 16 Μαρτίου, με τη συμμετοχή περισσότερων από 2.000 συνέδρων από όλους τους εμπλεκόμενους κλάδους.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης, την οποία υποστήριξε ως χορηγός η Syngenta, επισημάνθηκε ότι, παρά τις δυσκολίες που επέφεραν τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, έδωσαν περαιτέρω ώθηση στην κατανάλωση ντομάτας, κυρίως λόγω των νέων συνηθειών που διαμόρφωσε η αναγκαστική παραμονή στο σπίτι.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας συλλογής και ανάλυσης δεδομένων καταναλωτικών συμπεριφορών Europanel, Davide Perotto, το ζητούμενο είναι πώς θα καταφέρει ο κλάδος να διατηρήσει τις νέες καταναλωτικές τάσεις.

Το 2020, είπε χαρακτηριστικά, στην Ευρώπη 1 εκατ. περισσότεροι καταναλωτές αγόρασαν ντομάτες, ενώ πουλήθηκαν 172.000 παραπάνω τόνοι προϊόντος, δημιουργώντας επιπλέον εισόδημα της τάξης των 646 εκατ. ευρώ.

Έντονη ζήτηση για βιομηχανική

Ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, το γεγονός ότι τα τελευταία στοιχεία στα οποία έγινε αναφορά επιβεβαιώνουν την ενίσχυση της ζήτησης για προϊόντα βιομηχανικής ντομάτας, χωρίς να υποτιμάται η αύξηση για όλες τις ποικιλίες μέσα στο 2020. Επιπλέον, καταγράφηκε και αύξηση της μέσης τιμής με την τάση προτίμησης premium προϊόντων να επεκτείνεται σε όλες τις ποικιλίες. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι παρόλο που συνολικά στην Ευρώπη αναμένεται ύφεση, ο τομέας των ταχέως διακινούμενων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG) θα συνεχίσει να αναπτύσσεται.

Αλλαγές πενταετίας… σε έναν χρόνο

«Στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, είδαμε να επιταχύνεται η τάση για προτίμηση premium προϊόντων. Είδαμε να καταγράφονται αλλαγές διάρκειας μίας πενταετίας μέσα σε έναν χρόνο», είπε από την πλευρά του ο διευθυντής επιλογής προμήθειας ειδών μαναβικής της Sainsbury’s, Sam Warren.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, αυτό ούτως ή άλλως θα συνέβαινε, όχι όμως πριν από τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας. Πρόκειται σαφώς για μια τάση που παρατηρείται τα τελευταία τρία ή τέσσερα χρόνια, όμως τον τελευταίο χρόνο έχει πάρει χαρακτηριστικά… μαζικότητας.

Κρίσιμη η χρήση της τεχνολογίας

Εκ μέρους της Syngenta, η κα Haoyang Duo αναφέρθηκε στο μέλλον της γενετικής βελτίωσης, υπογραμμίζοντας ότι ο όμιλος κατάφερε να «παντρέψει» την επιστήμη και το μάρκετινγκ, εγκαινιάζοντας πριν από έναν χρόνο το κέντρο Tomato Vision.

«Θέλουμε να φτιάξουμε ντομάτες για όλους, για σήμερα και για αύριο, και το Tomato Vision είναι ένα από τα σημεία όπου κάνουμε πράξη αυτή την υπόσχεση. Για παράδειγμα, έχουμε ένα εργαλείο εικονικού βοηθού, που λέγεται Hololens, το οποίο προβάλλει φυτά στο θερμοκήπιό μας εικονικά σε πελάτες, που δεν μπορούν να το δουν από κοντά», είπε χαρακτηριστικά. Η ίδια αναφέρθηκε ακόμη στη χρήση των μεγάλων δεδομένων από τη Syngenta.

«Συλλέγουμε δεδομένα, όπως απόδοση, βάρος καρπού, περιεκτικότητα σε οξύτητα ή σάκχαρα, και ταυτόχρονα καταγράφουμε τα γενετικά δεδομένα της ντομάτας. Συνδυάζοντας δεδομένα από το χωράφι και από το εργαστήριο, έχουμε τη δυνατότητα να φτιάξουμε γονιδιωματικές επιλογές και καλύτερες προβλέψεις στο πολλαπλασιαστικό υλικό, πράγμα το οποίο μπορεί να αυξήσει την αποτελεσματικότητα στη διαδικασία βελτίωσης του γενετικού υλικού», τόνισε, μεταξύ άλλων.