Η καινοτομία ενισχύει τη λάμψη της Ήλιος – νέους κωδικούς «μαγειρεύει» η γνωστή βιομηχανία ζυμαρικών

Η Αθανασία και η Κατερίνα Δάκου ήταν ανέκαθεν αυτό που λέμε low profile επιχειρηματίες. Tέταρτης γενιάς «μυλωνάδες», εδώ και πολλά χρόνια βαδίζουν αθόρυβα στα χνάρια μιας οικογενειακής παράδοσης που μετρά σχεδόν ενάμιση αιώνα ενασχόλησης με το σιτάρι και τα προϊόντα του, την οποία γαρνίρουν τακτικά με τις απαραίτητες δόσεις καινοτομίας, ώστε να παραμένουν στην πρώτη γραμμή της αγοράς.

Η τριπλή βράβευση της Ήλιος, στα πρόσφατα Healthy Diet Awards, έρχεται να αποδείξει του λόγου το αληθές και, παράλληλα, να κλείσει με τον ιδανικό τρόπο μια άκρως δημιουργική χρονιά για τη γνωστή βιομηχανία ζυμαρικών. Τη φετινή άνοιξη, η εταιρεία παρουσίασε τη σειρά ολικής άλεσης «Ζείδωρος Γη» από δίκοκκο σιτάρι, εν συνεχεία εμπλούτισε την γκάμα των λειτουργικών κωδικών της με τις «Ταλιατέλες χωρίς γλουτένη», ενώ πρόσφατα προχώρησε στο λανσάρισμα μιας πρωτότυπης σειράς παιδικών ζυμαρικών «τα παιδικά μας», επιστέγασμα της συνεργασίας της με τα θεματικά πάρκα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Λάρισας, στα οποία είναι και χορηγός.

«Οι περισσότεροι μας αποθάρρυναν να μπούμε στην κατηγορία των παιδικών ζυμαρικών. Μας έλεγαν ότι δεν “περπατάνε” στο ράφι τέτοιοι κωδικοί. Εμείς, όμως, απαντούσαμε ότι θα κάνουμε κάτι διαφορετικό», λέει στην «ΥΧ» η Αθανασία Δάκου, εμπορική διευθύντρια και μέλος ΔΣ της Ήλιος.

Το αποτέλεσμα μάλλον τη δικαιώνει, καθώς οι λιλιπούτειοι καταναλωτές –ή μάλλον οι γονείς τους– μπορούν σήμερα να επιλέξουν μεταξύ ζυμαρικών στα οποία «απεικονίζεται» το ελληνικό αλφάβητο, δεινοσαυράκια, αυτοκινητάκια κ.ά., αλλά και ήρωες της ελληνικής μυθολογίας, όπως ο Ηρακλής ή χαρακτήρες από την Οδύσσεια. «Το σκεπτικό ήταν με τα σχήματα αυτά να δώσουμε στα παιδιά, που σήμερα βομβαρδίζονται από ψηφιακά ερεθίσματα, κάτι δημιουργικό, με εκπαιδευτικό ταυτόχρονα χαρακτήρα. Κάτι που θα τους επιτρέψει να πλάσουν ιστορίες και να αναπτύξουν τη δική τους φαντασία», εξηγεί η Αθ. Δάκου.

Βιοδιασπώμενο καλαμάκι

Επιστρέφοντας στο ενήλικο κοινό, σύντομα θα μπορεί να βρει στα ράφια των σούπερ μάρκετ τη νέα σειρά βιολογικών κους κους που παρουσιάστηκε πριν από λίγες εβδομάδες στην εμπορική έκθεση Ecolife-Nordic Organic Food faire στο Μάλμε της Σουηδίας, για την παραγωγή της οποίας χρησιμοποιούνται, εκτός από σιτάρι, όσπρια, ρύζι και καλαμπόκι. «Η καινοτομία βρίσκεται στο DNA της Ήλιος», τονίζει η συνομιλήτριά μας, θυμίζοντας ότι η επιχείρηση ήταν η πρώτη που το 1980 λάνσαρε ζυμαρικά ολικής άλεσης και το 1990 παρουσίασε τα σπαγγέτι espressi, τα οποία βράζουν σε λιγότερο από δύο λεπτά.

Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια, είναι η μοναδική επιχείρηση του κλάδου στην Ελλάδα που στις εγκαταστάσεις της (σ.σ. περιλαμβάνουν 3 αυτοματοποιημένες γραμμές με δυναμικότητα 29.000 τόνων τελικού προϊόντος ετησίως) παράγει φιδέ και ταλιατέλες. Εξάλλου, το 2008 κυκλοφόρησε βιολογικά ζυμαρικά για τα οποία υπάρχει έντονη ζήτηση από τις αγορές του εξωτερικού, ενώ έχει «παντρέψει» με επιτυχία το σιτάρι με τα λαχανικά, λανσάροντας κριθαράκι με ντομάτα και σπανάκι, όπως επίσης και τη σειρά Combo (ζυμαρικά ολικής άλεσης με λαχανικά).

Το… κερασάκι στην τούρτα της καινοτομίας, όμως, έρχεται να βάλει το βιοδιασπώμενο καλαμάκι από ζυμαρικό, το οποίο, όπως τονίζει η κα Δάκου, μπορεί να διατηρηθεί έως και μία ώρα στα κρύα ροφήματα δίχως να αλλοιωθεί. Το εν λόγω προϊόν προορίζεται για την αγορά retail και της εστίασης και αναμένεται να κυκλοφορήσει ευρέως το επόμενο καλοκαίρι.

Αλεύρι σε μικροσυσκευασίες

Εκτός από την Ήλιος, στην οικογένεια ανήκει και η Μύλοι Δάκου, η οποία δραστηριοποιείται στο σιμιγδάλι και τα άλευρα και την οποία «τρέχει» η αδερφή της Αθανασίας, Κατερίνα Δάκου. Οι εγκαταστάσεις της βρίσκονται στον Αυλώνα Αττικής και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, δύο ανεξάρτητες πλήρως αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής, δυναμικότητας 150 τόνων ημερησίως έκαστη, καθώς και σιλό σιτηρών, συνολικής χωρητικότητας 22.000 τόνων. Σε ετήσια βάση, η εταιρεία απορροφά 15.000 τόνους μαλακού και 35.000 τόνους σκληρού σιταριού, το δεύτερο αποκλειστικά από την ελληνική αγορά, μέσω μακροχρόνιων συνεργασιών που διατηρεί με παραγωγούς και εμπόρους.

Το πελατολόγιό της, σύμφωνα με την Κατερίνα Δάκου, διευθύνουσα σύμβουλο της Μύλοι Δάκου, εκτείνεται από μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες, βιοτεχνίες και αρτοποιεία μέχρι αρκετά μικρά σημεία λιανικής.

Φέτος, η Μύλοι Δάκου ολοκλήρωσε επενδυτικό πρόγραμμα 2 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και την αύξηση της δυναμικότητας της γραμμής επεξεργασίας σκληρού σιταριού, κάτι που ήρθε ως συνέχεια προηγούμενης επένδυσης, που έδωσε στην εταιρεία τη δυνατότητα να επεκταθεί και στη μικροσυσκευασία (από 5 κιλά έως 500 γραμ.) για την αγορά του retail και της μαζικής εστίασης. Μέσα στο 2019 η εταιρεία ανανέωσε τις συσκευασίες της και ολοκλήρωσε το επαναλανσάρισμα της ολοκληρωμένης ευρύτατης ποικιλίας των επαγγελματικών αλεύρων που διαθέτει.

Ντεμπούτο από φέτος στη συμβολαιακή σκληρού

«Πιστεύουμε ότι έχει νόημα να παράγει κανείς στην Ελλάδα και να… το φωνάζει, γιατί η αλήθεια είναι ότι όλοι όσοι το κάνουμε, συχνά με κόστος, δεν το εισπράττουμε ως αξία», υπογραμμίζει η Κατερίνα Δάκου, εξηγώντας ότι με αυτό το σκεπτικό η Μύλοι Δάκου εντάχθηκε φέτος την Ιούλιο στην πρωτοβουλία ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ (σ.σ. η Ήλιος ήταν από τα ιδρυτικά της μέλη).

Στην ίδια κατεύθυνση ο όμιλος, όπως αποκαλύπτει η ίδια στην «ΥΧ», ετοιμάζεται να πάει… ένα βήμα παραπέρα, μπαίνοντας από φέτος στο κομμάτι της συμβολαιακής καλλιέργειας σκληρού σιταριού. Το εγχείρημα, σύμφωνα με την Κατερίνα Δάκου, θα τρέξει από τη φετινή χρονιά σε μικρή σχετικά κλίμακα και θα έχει πιλοτικό χαρακτήρα με προοπτική από του χρόνου να διευρυνθεί. «Έχουμε κάνει μια προεργασία, έχουμε συζητήσει με συγκεκριμένους παραγωγούς και στόχος μας σε αυτή τη φάση είναι να δώσουμε έμφαση στο κομμάτι της ποιότητας, επενδύοντας σε συγκεκριμένες ποικιλίες», εξηγεί η συνομιλήτριά μας.

 

Επενδύσεις 2 εκατ. ευρώ την ερχόμενη τριετία

Στο μυαλό του Έλληνα καταναλωτή, η Ήλιος έχει ταυτιστεί με το κριθαράκι και το τρυπητό μακαρόνι. Συνολικά, ωστόσο, η βιομηχανία έχει παρουσία σε περισσότερες από 20 κατηγορίες, παράγοντας τουλάχιστον 80 διαφορετικά σχήματα ζυμαρικών, νούμερα που συνθέτουν, σύμφωνα με τις συνομιλήτριές μας, μια από τις «μεγαλύτερες γκάμες στην Ευρώπη».

Για την επόμενη τριετία (2020-2022), δρομολογούνται επενδύσεις 2 εκατ. ευρώ στην κατεύθυνση της αναβάθμισης των κτηριακών και αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα συνεχίσει να δίνεται στο κομμάτι των εξαγωγών (σ.σ. η εταιρεία έχει παρουσία σε 30 αγορές), οι οποίες φέτος αναμένεται να διαμορφωθούν στο 13% του τζίρου (από 5% το 2017 και 10% το 2018).

Η εταιρεία έχει παρουσία σε 30 αγορές είτε με το brand Ήλιος, είτε μέσω συνεργασιών με αλυσίδες λιανικής (private label) ή διανομής.

Διαβάστε επίσης:

Τριπλή διάκριση για τις συσκευασίες της ΗΛΙΟΣ στα Packaging Innovation Awards 2019