Ναυάγια αποικιακών πλοίων στην Κολομβία βρέθηκαν φορτωμένα με…ελαιόλαδο

Δύο βυθισμένα πλοία τα οποία ανακαλύφθηκαν δίπλα στο ναυάγιο της ισπανικής γαλέρας “San José” στην πόλη Cartagena της Κολομβίας, έκαναν όλους τους ονειροπόλους να ονειρεύονται χαμένους θησαυρούς.

Στα πλοία, τα οποία χρονολογούνται πιθανώς στον 19ο αιώνα, έχουν ανακαλυφθεί άθικτα σερβίτσια της εποχής, καθώς και λεπτομέρειες των κανονιών κατασκευασμένα στη Σεβίλλη και το Κάδιθ της Ισπανίας γύρω στο 1655. Στα αμπάρια των πλοίων βρέθηκαν χειροποίητα νομίσματα της Ισπανικής Αμερικής (Hispanic America), ξίφη πληρώματος και μεγάλο αριθμό αμφορέων γεμάτοι με ελαιόλαδο.

Η γαλέρα San José βυθίστηκε από έναν στόλο αγγλικών πλοίο στις 8 Ιουνίου 1708 όταν κατευθυνόταν προς την Καρταχένα, μεταφέροντας χρυσό, ασήμι, σμαράγδια και άλλα πολύτιμα είδη από τις ισπανικές αποικίες στη Νότια Αμερική για παραδωθούν στον βασιλιά Φίλιππο Ε’. και περίπου 11 εκατομμύρια – 8 νομίσματα εσκούδο σε χρυσό και ασήμι – που είχαν συγκεντρωθεί στην έκθεση Πορτομπέλο του Παναμά. Το ναυάγιο συνέβη κατά τη διάρκεια της μάχης του Μπαρού από τη ναυαρχίδα του βρετανικού στόλου, την Expedition.

Η αγορά ελαιολάδου στην Κολομβία εξακολουθεί να επεκτείνεται. Το ελαιόλαδο δεν παράγεται, ούτε υπήρχε μεγάλη παράδοση στην κατανάλωσή του, επειδή δεν ήταν προϊόν προσιτό σε όλους τους καταναλωτές.

Μόλις 0,01 κιλό ελαιόλαδο καταναλώνεται ανά άτομο στη χώρα. Η συνολική κατανάλωση ελαιολάδου είναι 0,01% σε σχέση με τα άλλα είδη ελαίων που υπάρχουν στην αγορά της Κολομβίας.

Όσον αφορά την κατανάλωση ελαιολάδου ανάλογα με το φύλο, το 51,4% καταναλώνεται από τις γυναίκες και το υπόλοιπο 48,6% από τους άνδρες. Αν διακρίνουμε την κατανάλωση ελαιολάδου ανάλογα με την ηλικία, η ομάδα μεταξύ 50 και 65 ετών κυριαρχεί με 40%. Ως προς την οικογενειακή δομή, κυριαρχούν οι μεσήλικες οικογένειες με παιδιά με κατανάλωση 24% και ακολουθούν οι νεαρές οικογένειες με παιδιά με 19%.

Όσον αφορά την αγοραστική δύναμη, όσοι Κολομβιανοί έχουν μεσαίο-χαμηλό εισόδημα έχουν υψηλότερη κατανάλωση ελαιολάδου από εκείνους που έχουν υψηλό επίπεδο εισοδήματος, με το 56% αυτών που έχουν μεσαίο εισόδημα.

Όσον αφορά το μορφωτικό επίπεδο, τα άτομα με υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης (πανεπιστήμιο) έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση ελαιολάδου (52%). Αυτοί που δεν έχουν μορφωτικό υπόβαθρο δεν ξεπερνούν σε κατανάλωση το 9%. Γενικά, το ελαιόλαδο εξακολουθεί να είναι άγνωστο στον κατώτερο-μεσαίο καταναλωτή, αν και οι ιδιότητές του εκτιμώνται από πιο μορφωμένους καταναλωτές.

Από τις διάφορες ποικιλίες ελαιολάδου, αυτό με το μεγαλύτερο μερίδιο (37%) είναι το κοινό ελαιόλαδο με 37% και ακολουθεί το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο με 34%. Το πυρηνέλαιο δεν καταναλώνεται καθόλου με ποσοστό μόλις 1%.

Ανάλογα με τον τύπο του δοχείου, η κατανάλωση είναι μεγαλύτερη σε δοχεία PET (70%) και γυάλινα δοχεία (28%). Η κύρια χρήση του ελαιολάδου είναι ως ωμό προϊόν, δηλαδή ως καρύκευμα (53%), ενώ η χρήση του ελαιολάδου για το μαγείρεμα είναι σε μικρότερο ποσοστό (23%).

Οι κάτοικοι της Κολομβίας προμηθεύονται το ελαιόλαδο τους κυρίως από τα σούπερ μάρκετ (40%), ενώ ακολουθούν οι υπεραγορές (25%), τα άλλα σημεία πώλησης (24%), το Διαδίκτυο (9%) και τα παραδοσιακά καταστήματα (2%).

Η πλειοψηφία των αγοραστών στη χώρα καταναλώνει ελαιόλαδο στο σπίτι τους (97%) και μόνο το 3% το καταναλώνει εκτός του οικιακού τους περιβάλλοντος. Εκτός σπιτιού, οι εγκαταστάσεις όπου καταναλώνεται περισσότερο το ελαιόλαδο είναι τα μπαρ και τα εστιατόρια (25%), ακολουθούν τα σχολεία (25%), η κονσερβοποιία (20%) και τέλος η βιομηχανία επεξεργασίας τροφίμων και τα ξενοδοχεία (15%).

Η Κολομβία γνώρισε σημαντική ανάπτυξη στο εμπόριο λόγω του οικονομικού ανοίγματος και της εφαρμογής νέων εμπορικών πολιτικών. Για τους Ισπανούς παραγωγούς ελαιολάδου, η Κολομβία βέβαια δεν είναι ένας από τους κύριους προορισμούς τους. Δεν είναι καν ένα προϊόν που έχει μεγάλη ζήτηση λόγω της υψηλής τιμής του προϊόντος και της ύπαρξης άλλων ελαίων. Παρόλα αυτά, παρατηρείται μια σταθερή αύξηση των εξαγωγών ισπανικού ελαιολάδου προς την Κολομβία και, σιγά σιγά, αρχίζει να ζητείται από μεγαλύτερο αριθμό Κολομβιανών λόγω των ιδιοτήτων και των πλεονεκτημάτων του.