Ολλανδία: Οι αγρότες καταγγέλλουν τα σούπερ μάρκετ για υπερτιμολόγηση των βιολογικών προϊόντων
Τα περιθώρια κερδοφορίας των σούπερ μάρκετ στα βιολογικά προϊόντα είναι πολύ υψηλά, επισημαίνουν οι Ολλανδοί αγρότες βιολογικών, κάτι που θέτει υπό αμφισβήτηση την ικανότητα της χώρας τους να επιτύχει τον ευρωπαϊκό κανόνα που λέει ότι το 25% του συνόλου της καλλιεργούμενης γης πρέπει να είναι βιολογική έως το 2030.
Σύμφωνα με την οργάνωση βιολογικών αγροτών Biohuis, τα περιθώρια κέρδους για τα βιολογικά προϊόντα θα πρέπει να μειωθούν στα επίπεδα των συμβατικών φρούτων, λαχανικών και κρέατος. Αυτή η θέση υποστηρίζεται και από την Ολλανδική Αρχή Καταναλωτών και Αγορών (ACM), η οποία σε επιστολή της προς τον Ολλανδό υπουργό Γεωργίας, Πιετ Αντέμα, επεσήμανε ότι τα μέτρα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν χαμηλότερο φόρο προστιθέμενης αξίας στα βιολογικά προϊόντα ή επιδοτήσεις.
Με το ποσοστό της βιολογικής της γης μόλις στο 4,4% επί των συνολικών γεωργικών εκτάσεων, η Ολλανδία βρίσκεται έκτη από το τέλος στη λίστα της ΕΕ με την υιοθέτηση των βιώσιμων καλλιεργητικών μεθόδων. Την ίδια στιγμή, η Αυστρία έχει ήδη επιτύχει τον ευρωπαϊκό στόχο του 25%, αξιοποιώντας τη βοήθεια των σούπερ μάρκετ που προωθούν τα βιολογικά προϊόντα και τα διαθέτουν σε προσιτές τιμές.
«Προς το παρόν, τα περιθώρια κερδοφορίας των σούπερ μάρκετ είναι πολύ μεγάλα», δήλωσε στο AD.nl ο Jaap Korteweg, παραγωγός βιολογικών προϊόντων και εκπρόσωπος της Biohuis. «Ένα κιλό συμβατικά καρότα, για παράδειγμα, κοστίζει 1,19 ευρώ στην αλυσίδα Albert Heijn, ενώ ένα κιλό βιολογικά καρότα πωλείται για 1,99 ευρώ. Όμως, σε έναν βιοκαλλιεργητή κοστίζει 35 λεπτά για να τα καλλιεργήσει σε σύγκριση με τα 20 λεπτά για έναν συμβατικό αγρότη. Αυτή είναι μια διαφορά μόλις 15 λεπτών», εξήγησε ο Korteweg.
Για να αντισταθμίσουν την αρχική απώλεια, τα σούπερ μάρκετ θα μπορούσαν να αυξήσουν το περιθώριο κέρδους για ανθυγιεινά και μη βιώσιμα προϊόντα, είπε.
Αντιδρώντας σε αυτές τις αναφορές στα ολλανδικά μέσα, η αλυσίδα Albert Heijn δήλωσε ότι ήδη προωθεί τα βιολογικά προϊόντα, ενώ το σούπερ μάρκετ Plus ανέφερε ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα του είναι 100% βιολογικά. Ωστόσο, η Aldi είπε στην εφημερίδα DutchNews.nl ότι δεν σκοπεύει να αλλάξει τα περιθώρια κέρδους στα βιολογικά της προϊόντα.