Ολοένα και περισσότερες αλυσίδες χρησιμοποιούν το προϊόν ως «κράχτη» για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών

Μπορεί οι προωθητικές ενέργειες των ιταλικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ να καθιστούν το εμφιαλωμένο ελαιόλαδο πολύ προσιτό στους καταναλωτές, αυξάνουν όμως τα προβλήματα για τους ελαιοπαραγωγούς της χώρας, που τη φετινή ελαιοκομική περίοδο βρίσκονται αντιμέτωποι με χαμηλές τιμές.

Στις προσφορές μέσω φυλλαδίων και στις υπόλοιπες προωθητικές καμπάνιες που υλοποιούν οι αλυσίδες, το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο ολοένα και περισσότερο χρησιμοποιείται ως προϊόν-κράχτης, προκειμένου να προσελκύσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών. Με τις τελικές τιμές μάλιστα να είναι χαμηλότερες ακόμα και από 3 ευρώ/λίτρο, τα σούπερ μάρκετ φαίνεται ότι καταφέρνουν να «ανεβάσουν» τις συνολικές τους πωλήσεις.

«Η τιμή είναι τόσο δελεαστική για τους καταναλωτές, που τους προσελκύει να περάσουν την πόρτα του καταστήματος», επισημαίνουν στους Olive Oil Times αναλυτές της αγοράς.

Δεν «βγαίνουν» ελαιοτριβείς και παραγωγοί

Από την άλλη πλευρά, η τιμή αυτή είναι τόσο χαμηλή για την αλυσίδα παραγωγής του προϊόντος, που καλλιεργητές και ελαιοτριβείς δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν. Συνεταιρισμοί από όλη τη χώρα προειδοποιούν ότι η κατάρρευση των τιμών επιβαρύνει σοβαρά τη σημαντική αυτή βιομηχανία της Ιταλίας και ότι η συνεχιζόμενη χειραγώγησή τους από το μαζικό εμπόριο δεν θα βοηθήσει κανέναν. Επιπλέον, όπως τονίζουν οι επικριτές της πρακτικής, «αυτές οι προσφορές αποκρύπτουν το πραγματικό κόστος παραγωγής του υψηλής ποιότητας ελαιόλαδου και αλλοιώνουν την αντίληψη της αξίας του στο μυαλό των καταναλωτών».

«Είναι απολύτως απαραίτητο να αντιδράσουμε στις προσφορές με τόσο χαμηλές τιμές από το λιανεμπόριο, που όχι μόνο προκαλούν οικονομική ζημιά στον κλάδο, αλλά κάνουν και τους καταναλωτές να πιστεύουν ότι το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι κάτι τόσο φθηνό», δηλώνει ο Alberto Statti, πρόεδρος της οργάνωσης Confagricoltura στην Καλαβρία.

«Υποτιμούν ιστορία και παραγωγούς»

Σε μια προσπάθεια να περιοριοριστεί το φαινόμενο των προσφορών, η καθηγήτρια του τομέα Επιστημών των Τροφίμων το Πανεπιστημίου του Μπάρι, Maria Lisa Clodoveo, έχει ξεκινήσει μια εκστρατεία με τίτλο «No EVOO Low Cost» μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας Change.org.

Η εκστρατεία, που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον παραγωγών και καταναλωτών, στοχεύει στην άσκηση πίεσης στα αρμόδια υπουργεία για αλλαγή της νομοθεσίας, η οποία επιτρέπει στο λιανεμπόριο να χρησιμοποιεί μέσω προωθητικών ενεργειών την τιμή του έξτρα παρθένου ελαιολάδου ως «κράχτη».

«Το ξεπούλημα του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου σημαίνει ότι υποτιμώνται χιλιάδες χρόνια ιστορίας, πολιτισμού, παράδοσης και γαστρονομίας που έχουν διαμορφώσει τη γη και την ταυτότητά μας», γράφει στη σελίδα της εκστρατείας η κα Clodoveo. Η ίδια επισημαίνει χαρακτηριστικά ότι «αυτές οι ενέργειες καταδικάζουν τους ελαιώνες σε εξαφάνιση, αφού μια κουλτούρα που δεν προσφέρει δίκαιο εισόδημα στους “θεματοφύλακες” της βιοποικιλότητας, όπως είναι οι ελαιοκαλλιεργητές, είναι μια κουλτούρα χωρίς κοινωνική, οικονομική ή περιβαλλοντική βιωσιμότητα».