Σπύρος Αρμύρος: Βιολογικό ελαιόλαδο από το Άστρος και την Τολοφώνα στο Βέλγιο και την Ταϊβάν

Με έμφαση στην ποιότητα, τη βιολογική παραγωγή, τη συνεχή προσπάθεια και την επικοινωνία ο Σπύρος Αρμύρος έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο που ταξιδεύει στις αγορές του κόσμου. Εκμεταλλευόμενος τέσσερα είδη ελιών (κορωνέικη, μανάκι, μεγαρίτικη και πατρινή), από την Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα, δημιούργησε την Oilove, μία ελληνική οικογενειακή
επιχείρηση που ιδρύθηκε το 2014.

Ως ελαιοκαλλιεργητής τρίτης γενιάς, ξεκίνησε την επαγγελματική του ενασχόληση με τον αγροτικό τομέα το 2010. «Δραστηριοποιούμαι σε δύο περιοχές, στο Άστρος Αρκαδίας και στην Τολοφώνα Φωκίδας. Από το ξεκίνημα της δραστηριότητάς μου εντάχθηκα στη βιολογική καλλιέργεια και πιστοποιήθηκα από τον οργανισμό ΔΗΩ. Είμαι τρίτης γενιάς παραγωγός, καθώς η ελαιοκαλλιέργεια έχει ξεκινήσει από τον παππού», αναφέρει στην «ΥΧ» ο Σπύρος.

Έμφαση στην ποιότητα

Για να πετύχει τον στόχο του, τη διάθεση δηλαδή εξαιρετικά παρθένου ελαιολάδου στο τραπέζι του διεθνούς καταναλωτικού κοινού, ο Σπύρος εστιάζει στην ποιότητα.

«Η δική μου διαφοροποίηση σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές είναι ότι δίνω μεγάλη έμφαση στην ποιότητα. Παλιά, γερασμένα δέντρα, τα οποία ενδεχομένως ήταν ποικιλίες που δεν παράγουν ποιοτικό λάδι, τα έχω αλλάξει με νέες ποικιλίες, είτε μέσω της διαδικασίας του κεντρώματος, είτε με φύτευση νέων δέντρων στα χωράφια. Σε όλη αυτήν τη διαδικασία βοηθά βέβαια η βιολογική γεωργία, που δίνει το πλεονέκτημα της καλύτερης τιμής.

Υπάρχουν, όμως, απαιτήσεις και προκλήσεις που χρειάζεται να αντιμετωπίσει κάποιος, με αποτέλεσμα να την επιλέγουν λιγότεροι παραγωγοί, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα στη σύναψη συνεργασιών για την εμπορική διάθεση μεγαλύτερων ποσοτήτων ελαιολάδου. Στο Άστρος συγκεκριμένα είμαστε μόνο δύο βιοκαλλιεργητές. Είναι, δηλαδή, μία αγορά δύσκολη και πρέπει να το θέλει κάποιος αρκετά για να ασχοληθεί με αυτήν», εξηγεί ο ίδιος.

Τυποποίηση και εξαγωγές

Το 2014 ήταν η χρονιά που ο Σπύρος ξεκίνησε την τυποποίηση του ελαιολάδου του. Όπως αναφέρει, «το 90% πηγαίνει για εξαγωγή και το υπόλοιπο διακινείται σε συγκεκριμένα σημεία στην Ελλάδα. Οι εξαγωγές ξεκίνησαν σχεδόν με την έναρξη της εμπορικής δραστηριότητας, γιατί είχαμε κάνει προετοιμασία πιο πριν, και συνεχίζονται με αυξητικό ρυθμό κάθε χρόνο.

Η φετινή χρονιά, παρά τις δυσκολίες της πανδημίας, φαίνεται να ακολουθεί τον ίδιο όγκο πωλήσεων που είχαμε και πέρυσι. Αυτό συμβαίνει γιατί οι αγορές που κοιτάμε εμείς δεν είναι αυτές της εστίασης και των ξενοδοχείων, που έχουν πληγεί περισσότερο, αλλά διαθέτουμε το προϊόν σε συγκεκριμένο κοινό, είτε μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων, είτε απευθείας στους καταναλωτές σε βιολογικές αγορές. Η μεγαλύτερη ποσότητα πηγαίνει στο Βέλγιο και η δεύτερη χώρα εξαγωγής είναι η Ταϊβάν. Επίσης, κάνουμε εξαγωγές στη Γερμανία, έχουμε συνεργασία με ηλεκτρονικό κατάστημα εκεί, αλλά και με πελάτες που το δοκιμάζουν και έπειτα μας αναζητούν, αποκτώντας απευθείας σχέση μαζί μας. Έχουμε, επίσης, ένα μικρό δίκτυο πωλήσεων στην Ολλανδία και στην Αγγλία».

Συμμετοχή σε εκθέσεις και βραβεία

Η δημιουργία ενός δικτύου εξαγωγών χρειάζεται αρκετή δουλειά, επικοινωνία, ενώ η συμμετοχή στις εκθέσεις μπορεί να θεωρηθεί ένα σημαντικό εργαλείο όπως τονίζει ο Σπύρος. «Καταφέραμε να χτίσουμε το δίκτυο εξαγωγών μέσα από τη συμμετοχή στις εκθέσεις, ενώ ακόμα ένας παράγοντας είναι οι βραβεύσεις που έχουμε λάβει, που βοηθούν στην αναγνωρισιμότητα. Μπορούμε, δηλαδή, να μιλήσουμε με εισαγωγείς οι οποίοι θα ενδιαφερθούν περισσότερο για ένα προϊόν που έχει περάσει μία διαδικασία αξιολόγησης. Χρειάζεται αρκετή δουλειά και επικοινωνία με πιθανούς ενδιαφερόμενους. Νομίζω, όμως, ότι οι εκθέσεις είναι πολύ σημαντικές γιατί έρχεσαι σε άμεση επαφή με τον ενδιαφερόμενο. Όμως, δεν σημαίνει ότι η συμμετοχή θα οδηγήσει και σε μία νέα συνεργασία», εξηγεί ο Σπύρος.

Ο ίδιος συνεχίζει, λέγοντας ότι «χρειάζεται πολλή προσπάθεια και επιμονή, καθώς τα πρώτα χρόνια δεν υπάρχουν αναμενόμενα οικονομικά οφέλη, αλλά επένδυση. Άλλες χώρες, όπως η Ιταλία, δεν αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους προβλήματα όπως εμείς, γιατί η προώθηση γίνεται σε επίπεδο συνεταιρισμών, δηλαδή σε συλλογικό επίπεδο και όχι σε ατομικό».

Βραβεία

Η επιχείρηση Oilove έχει κατακτήσει αρκετές διακρίσεις για το ελαιόλαδό της στην Αμερική, στην Ιαπωνία και στο Λονδίνο. Συγκεκριμένα, ο Σπύρος τονίζει ότι «η διάκριση στον διαγωνισμό NYIOOC, που είναι από τους σημαντικότερους παγκοσμίως, δρα καταλυτικά στην αναγνωρισιμότητα και στην προώθηση των προϊόντων μας στις διεθνείς αγορές και ιδίως σε αυτήν των ΗΠΑ, που είναι από τις πιο ελκυστικές αλλά και δύσκολες, από πλευράς τήρησης ποιοτικών κανόνων. Μας δίνει κίνητρα για να συνεχίσουμε την προσπάθεια και να βελτιωθούμε ακόμη περισσότερο». Στους επόμενους στόχους του είναι να προωθήσει τα προϊόντα του και στην αγορά των ΗΠΑ, χρησιμοποιώντας ως εργαλείο προώθησης και τα βραβεία.