Ο Γιώργος Χατζημάρκος είναι Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, «Μπροστά το Νότιο Αιγαίο»

Η τουριστική βιομηχανία, ως αγορά απορρόφησης τοπικών προϊόντων και μάλιστα σε μία περιφέρεια που αντιπροσωπεύει το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό εισερχόμενου τουρισμού στη χώρα, αποτελεί ισχυρή βάση για την ανάπτυξη του δεύτερου ανερχόμενου πυλώνα, της πρωτογενούς δηλαδή παραγωγής.

Αναγνωρίζοντας την ισχυρή δυναμική των κλάδων, εστιάσαμε από την αρχή ως περιφερειακή αρχή στη στρατηγική διασύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό. Έτσι, ένας τομέας που μέχρι πρότινος στηριζόταν σε μεμονωμένες προσπάθειες και στο μεράκι των παραγωγών, απέκτησε σχέδιο και «εργαλεία» για να το υλοποιήσει, δίνοντας ώθηση στις τοπικές, νησιωτικές οικονομίες.

Γαστρονομική Περιφέρεια της Ευρώπης το 2019

Κινηθήκαμε σε δύο βασικούς άξονες: την κατάκτηση του τίτλου «Γαστρονομική Περιφέρεια της Ευρώπης για το 2019» τίτλο που και κερδίσαμε στο πλαίσιο της στρατηγικής εξωστρέφειας των τοπικών μας προϊόντων, σε συνεργασία με 117 κοινωνικούς εταίρους, καθιστώντας το Νότιο Αιγαίο την πρώτη ελληνική περιφέρεια που κατακτά τέτοιον τίτλο. Χάρη στον μοναδικό γαστρονομικό πλούτο που προσφέρει η ξεχωριστή κουζίνα και τα υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας προϊόντα καθενός από τα 50 νησιά της, η Περιφέρεια βρήκε έτσι τη θέση της στον παγκόσμιο γαστρονομικό χάρτη, δίπλα στους κορυφαίους προορισμούς της Ευρώπης, όπως τη Λομβαρδία και την Καταλονία, διασφαλίζοντας σημαντικά οφέλη σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Παράλληλα, προχωρήσαμε τις διαδικασίες για την ίδρυση της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης, με σκοπό να αποτελέσει ομπρέλα συστράτευσης όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, με έμπρακτο ενδιαφέρον και όφελος από τη ζητούμενη αναδιάρθρωση και επαύξηση της ανταγωνιστικότητας του πρωτογενούς τομέα. Τα πολλαπλά οφέλη που αναμένεται να προκύψουν για παραγωγούς, επιχειρήσεις, επιστημονικά και ερευνητικά εργαστήρια κ.ά., αφορούν κυρίως την αύξηση της παραγωγικότητας, των πωλήσεων και των κερδών των επιχειρήσεων αγροδιατροφής, της εστίασης και του τουρισμού, την πρόσβαση στη γνώση και την καινοτομία, βελτιώνοντας το προφίλ των επιχειρήσεων και την προώθηση των προϊόντων τους στις αγορές.

Πιστοποίηση τοπικών προϊόντων και εξωστρέφεια

Στο επίκεντρο της μέριμνάς μας βρίσκεται σταθερά η ανάδειξη, η προβολή και η πιστοποίηση των τοπικών προϊόντων. Πιστοποιήσαμε το μελεκούνι της Ρόδου, το κρασοτύρι της Κω και ακολουθούν το μέλι Καλύμνου, το φασόλι Κατταβιάς (λόπι) και η σιτάκα Κάσου, ενώ έπεται η προετοιμασία πιστοποίησης άλλων οκτώ προϊόντων: το κουφέτο Μήλου, το λεμόνι Άνδρου, τo μέλι Ρόδου, τις κουλούρες Καρπάθου, την κουλουρία Ρόδου, το σπινιάλο Δωδεκανήσου, τη γλυκοπατάτα Αστυπάλαιας, το Λάδι (Κω). Στο πλαίσιο αυτό, η προσπάθεια συνεχίζεται εντατικά, στοχεύοντας τα νησιά μας να αποτελούν γαστρονομικό προορισμό παγκόσμιας εμβέλειας, αναδεικνύοντας τα υψηλής ποιότητας προϊόντα του τόπου.

Παράλληλα με τις επιτυχημένες προσπάθειές μας να αναδείξουμε και να πιστοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα τοπικά προσόντα, στηρίξαμε κάθε προσπάθεια εξωστρέφειας των κατοίκων, συμμετέχοντας σε όλες τις εγχώριες εκθέσεις Τροφίμων και Ποτών, καθώς και στις μεγαλύτερες του εξωτερικού, για πρώτη φορά στην ιστορία της περιφέρειας. Ταξιδέψαμε 109 παραγωγούς και προϊόντα στην Tuttofood στο Μιλάνο, στην Anuga στην Κολωνία και στην Grecka Panorama στη Βαρσοβία, ενώ μαγειρέψαμε μαζί με τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Κυκλάδων & Δωδεκανήσου σε τρείς χώρες και δύο ηπείρους: James Beard Foundation στη Νέα Υόρκη, Tuttofood στο Μιλάνο, Grecka Panorama στη Βαρσοβία.

Τέλος, μέσω της συμμετοχής μας στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό European Young Chef Award στη Βαρκελώνη το 2016, κερδίσαμε την πρώτη θέση και συνεργαστήκαμε με την UNESCO για την ανάδειξη της υλικής και άυλης κληρονομιάς του Ιπποκράτη.