Μία από τις καλύτερες «σοδειές» των τελευταίων 20 ετών για τον Κρόκο Κοζάνης

Θα υπερβεί φέτος τους 4 τόνους η παραγωγή του «κόκκινου χρυσού»

«Δρέπει» μια από τις καλύτερες σοδειές των τελευταίων 20 ετών ο Κρόκος Κοζάνης

Μία από τις καλύτερες «σοδειές» των τελευταίων 20 ετών άρχισε να «δρέπει» από τις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας η περιοχή της Κοζάνης, με τη φετινή παραγωγή του «χρυσού» της κοζανίτικης γης, του κρόκου, να ξεπερνά σε ποιότητα και ποσότητα τα ιστορικά υψηλά της.

Αν και αυτή την περίοδο βρισκόμαστε στην… κόψη του ανθού και οι εκτιμήσεις δεν μπορεί παρά να γίνονται ελέω καιρού, η φετινή παραγωγή αναμένεται να ξεπεράσει την περσινή σε επίπεδο όγκου και να υπερβεί τους 4 τόνους, όταν πέρσι κινήθηκε στα -επίσης υψηλά- επίπεδα των 3,3 τόνων.

Μιλώντας με τον πρόεδρο του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, Νίκο Πατσιούρα -τον οποίο η «ΥΧ» πέτυχε επί το έργον της συγκομιδής στην ελίμεια γη της Κοζάνης- μας εξήγησε ότι οι φετινές καιρικές συνθήκες ήταν εξαιρετικά ευνοϊκές για το προϊόν, με τις βροχές και τη θερμοκρασία να είναι σύμμαχοι των παραγωγών.

«Με δεδομένη την ευαισθησία του προϊόντος, υπάρχουν πολλοί αστάθμητοι παράγοντες που μπορεί να πλήξουν την παραγωγή. Εφόσον, όμως, οι καιρικές συνθήκες βοηθήσουν και κατά την περίοδο της συγκομιδής, θα μιλάμε για την καλύτερη παραγωγή των τελευταίων ετών. Φέτος, η συγκομιδή ξεκίνησε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου, γεγονός που είχε να συμβεί τουλάχιστον 20 χρόνια, αφού κανονικά γίνεται το διάστημα τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου», τόνισε ο ίδιος. Συμπλήρωσε δε ότι και ποιοτικά ο κρόκος της Κοζάνης είναι καλύτερος σε σχέση με άλλες χρονιές, έχοντας μεγαλύτερο μέγεθος και βάρος. Να σημειωθεί ότι μετά το τέλος της συγκομιδής, τα στίγματα πρέπει να αποξηρανθούν για να μπορούν να διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Κατά τη διαδικασία αυτή, ο φρέσκος κρόκος χάνει περίπου τα 4/5 του αρχικού του βάρους και αποκτά το χαρακτηριστικό του κόκκινο χρώμα. «Διαχρονικός στόχος είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητάς μας, ώστε να κρατήσουμε τις τιμές μας σε υψηλά επίπεδα και να χτυπήσουμε τις ακριβότερες αγορές» σημειώνει ο κ. Πατσιούρας.

krokos-kozanis-stremmata
Φέτος καλλιεργήθηκαν περί τα 5.800 στρέμματα έναντι 5.000 στρεμμάτων πέρσ, με τον αριθμό τους να βαίνει σταθερά αυξανόμενος τα τελευταία χρόνια.

Ιταλική αγορά

Εκτός από το στρατηγικό άνοιγμα της κινεζικής αγοράς, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών, το ενδιαφέρον εστιάζεται και στη Σαουδική Αραβία και τις αγορές πέριξ αυτής. Επιπλέον, αυτή την περίοδο, συνεχίζεται η προώθηση του «κόκκινου χρυσού» της κοζανίτικης γης στην αγορά της Ιταλίας, καθώς ο Συνεταιρισμός, μετά από προσπάθειες ετών, βρήκε τρόπο, σε συνεργασία με Έλληνα τοπικό εταίρο, να εισέλθει στην ιταλική αγορά, με «όχημα» τη γαστρονομία.

Ήδη ο ΠΟΠ κρόκος της Κοζάνης αποθεώνεται από κορυφαίους παγκοσμίως σεφ, όπως ο Gaetano Simonato, ενώ έχει αποκτήσει δικό του concept store στο Teatro7 Lab, μία από τις μεγαλύτερες σχολές μαγειρικής της Ιταλίας. Πρόκειται για το πρώτο σημείο λιανικής πώλησης του ελληνικού προϊόντος στο Μιλάνο, ενώ ήδη έχει ολοκληρωθεί το δεύτερο σημείο πώλησης και έπεται συνέχεια σε άλλες ιταλικές πόλεις. Παράλληλα, δρομολογείται αυτή την περίοδο η τοποθέτηση του κρόκου σε αλυσίδα εστιατορίων κορυφαίου Ιταλού σχεδιαστή μόδας.

Αυξάνονται τα στρέμματα

Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στο σύνολό της η εγχώρια αγροτική παραγωγή, λόγω της οικονομικής συγκυρίας και των ασφυκτικών συνθηκών που δημιουργούν τα φορολογικά μέτρα, ο κρόκος της Κοζάνης αυτή την περίοδο «γράφει ιστορία» και όσον αφορά τις καλλιεργούμενες εκτάσεις. Σύμφωνα με τον κ. Πατσιούρα, φέτος καλλιεργήθηκαν περί τα 5.800 στρέμματα έναντι 5.000 στρεμμάτων πέρσι, με τον αριθμό τους να βαίνει σταθερά αυξανόμενος τα τελευταία χρόνια.

Ταξίδι στην Κίνα με πολλές αξιώσεις

Η καλή φετινή παραγωγή έρχεται να υποστηρίξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εμπορική ατζέντα του Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης, η οποία δείχνει να είναι εξόχως «βαριά». Ήδη αυτή την περίοδο, ο κρόκος της Κοζάνης αναμένει το εμπορικό διαβατήριο για την πολλά υποσχόμενη αγορά της Κίνας. Σύμφωνα με τον κ. Πατσιούρα, ο τυποποιημένος ελληνικός κρόκος της Κοζάνης διεκδικεί μια θέση στα ράφια του λιανεμπορίου της Κίνας και στα καταστήματα delicatessen, με τον Συνεταιρισμό να αναμένει την ενεργοποίηση της τριετούς συμφωνίας διανομής που εξασφάλισε με μεγάλη εταιρεία της χώρας.

Η αγορά της Κίνας παραμένει στρατηγικός στόχος του Συνεταιρισμού, που ήδη εξάγει το προϊόν σε 25 χώρες, με το ένα τέταρτο της παραγωγής να διοχετεύεται στην Ελλάδα και το υπόλοιπο να παίρνει τον δρόμο του εξωτερικού. Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Πατσιούρα, ο τοπικός εταίρος του Συνεταιρισμού έχει δρομολογήσει τις απαραίτητες ενέργειες ώστε ο κρόκος να αποκτήσει το δικό του κατάστημα-έκθεση σε κεντρικό ουρανοξύστη της κινεζικής πρωτεύουσας.

Ήδη αλυσίδες του λιανεμπορίου της Κίνας έχουν ενδιαφερθεί να βάλουν το προϊόν στα ράφια τους, ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα οι εκπρόσωποι του τοπικού αντιπροσώπου βρέθηκαν στην Κοζάνη, τεστάροντας εκ του σύνεγγυς τις συνθήκες παραγωγής του προϊόντος.