Κοινοπραξία ανά Περιφέρεια για την προώθηση του σπαραγγιού προτείνει ο πρόεδρος της ΕΑΣ Καβάλας

Η πρωιμότητα του προϊόντος αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα του εκλεκτού ελληνικού σπαραγγιού, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΑΣ Καβάλας, Κώστα Λεπίδα.

Οι παραγωγοί βρίσκονται στη μέση της συγκομιδής, που ξεκίνησε αργοπορημένα, γιατί η χρονιά ήταν λίγο όψιμη, μολαταύτα πολύ καλή λόγω της παγωνιάς. «Το σπαράγγι είχε τις θερμοκρασίες που χρειαζόταν ώστε να ξεκινήσει δυνατά την άνοιξη».

Η παραγωγή είναι αυξημένη για τους Έλληνες, αλλά επίσης για τους Γάλλους και τους Γερμανούς, οι οποίοι φέτος συγκομίζουν την ίδια περίοδο, λόγω πρωιμότητας. Οι Έλληνες θα ήταν ωφελημένοι εάν τον Μάρτιο προλάβαιναν να βγουν στην αγορά χωρίς αντιπάλους. Τα γεγονότα αναμένεται να επηρεάσουν την τιμή, που πέρυσι ξεπέρασε τα 2 ευρώ για τον παραγωγό.

Το πρόβλημα στην ορθή διακίνηση του προϊόντος οφείλεται στο ότι ο κάθε συνεταιρισμός αναλαμβάνει μόνος την εξαγωγή. Οι περισσότεροι παραμένουν προσανατολισμένοι στη Γερμανία.

Η ΕΑΣ Καβάλας, κάνοντας την υπέρβαση, επικεντρώνεται στους στόχους κατανάλωσης: Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, γιατί μέσω Μονάχου διακινείται το σπαράγγι στην Ευρώπη. «Χρειάζεται να συνεργαστούμε, να δημιουργήσουμε μια Κοινοπραξία ώστε να ελέγχουμε την εξαγωγή του σπαραγγιού και να πετύχουμε καλύτερη τιμή για τον παραγωγό». 80 παραγωγοί-μέλη της Ένωσης καλλιεργούν 1.500 στρέμματα και η παραγωγή αναμένεται να ξεπεράσει τους 800 τόνους. Οι εκτάσεις που θα φυτευτούν φέτος θα είναι αυξημένες. Η ΕΑΣ παραλαμβάνει σπαράγγι από την Ξάνθη και τη Ροδόπη και συνεργάζεται με συνεταιρισμό του Έβρου, ώστε να ανταποκριθεί στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης.

Ο κ. Λεπίδας θεωρεί ότι η Κοινοπραξία πρέπει να δημιουργηθεί ανά περιφέρεια, με ενωμένους όλους τους συνεταιρισμούς που καλλιεργούν σπαράγγι, πρόταση που καταθέτει εδώ και καιρό. Προτείνει να παραμείνουν οι Συνεταιρισμοί και οι ομάδες ως έχουν, αλλά «να αναλάβει ένας μάνατζερ να δημιουργήσει προγράμματα στις ευρωπαϊκές αγορές. Να ξεκινάει το σπαράγγι στις 10 Μαρτίου και να ολοκληρώνεται στις 10 Μαΐου, γιατί αυτά τα προϊόντα φεύγουν πλέον μέσω αλυσίδων». Τονίζει ότι το προϊόν έχει μέλλον, ειδικά εάν αξιοποιηθεί η γεωθερμία στην περιοχή.