Αντιθέσεις: Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας

Εξευρωπαϊζεται η πρωτεύουσα και αυτό ενοχλεί πολλούς

Πόσο και πόσα θα στοιχίσει στους έλληνες ο μεγάλος περίπατος του Κώστα;

Ο «Μεγάλος Περίπατος» της Αθήνας, μετά από δεκαετίες πολλών συζητήσεων και λίγων πράξεων, υλοποιείται φέτος, παρά την γκρίνια και την καχυποψία της αντιπολίτευσης, η οποία περισσότερο αποδεικνύει την ορθότητα του έργου παρά τα κακώς κείμενά του.

Ένα σχέδιο που ξεκίνησε από τη Μελίνα Μερκούρη και τον Αντώνη Τρίτση, μπαίνει σε εφαρμογή από τον δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη, για να βγει επιτέλους η Αθήνα από τη «μαύρη λίστα» των ευρωπαϊκών πόλεων που δεν έχουν ενιαίο ιστορικό κέντρο και να μπει στις ανεπτυγμένες πόλεις της Ευρώπης, που μπορείς να τις γυρίσεις με τα πόδια ή με το ποδήλατο.

Η μείωση των αυτοκινήτων στο κέντρο σημαίνει μείωση των καυσαερίων στο κέντρο. Η πεζοδρόμηση και η σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων και των τοπόσημων της ιστορικής μας πρωτεύουσας σημαίνει περισσότερους τουρίστες – και πιο χαρούμενους πολίτες.

Οι γραφειοκρατικές παγίδες αποτελούν πια παρελθόν, τώρα μόνο μέλημα της δημαρχίας είναι ο σχεδιασμός του μέλλοντος. Πρόκειται για ένα ακόμα κερδισμένο στοίχημα του δημάρχου, αλλά και της κυβέρνησης, ένα στοίχημα που ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να παρουσιάσει ως φιάσκο, μια και ο ίδιος ούτε καν τόλμησε να το αγγίξει, στα σχεδόν πέντε χρόνια διακυβέρνησής του.

Η βαθιά αυτή πολιτιστική τομή που χαράσσει ο δήμαρχος μπορεί να πιέσει βραχυπρόθεσμα τους Αθηναίους, όμως μακροπρόθεσμα θα δώσει νέα πνοή στο κέντρο και σε όσους κατοικούν ή δουλεύουν σε αυτό. Το επίπεδο ζωής αναβαθμίζεται, η αξία των κατοικιών αυξάνεται, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μειώνεται και η Αθήνα αποκτά το κέντρο που της αξίζει, με ελάχιστα αυτοκίνητα, άρα ασφαλέστερο, καθαρότερο και επιτέλους καθολικά προσβάσιμο από ΑμεΑ, καθώς η πρόσβαση με αμαξίδιο στα ιστορικά σημεία της πόλης ήταν για χρόνια ανοιχτή πληγή.

Τέλος, επειδή δεν πρέπει να ξεχνάμε πως διανύουμε μια εποχή πανδημίας, η οποία φαίνεται πως τείνει να γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας, η απουσία αυτοκινήτων στο κέντρο αυτόματα ελευθερώνει περισσότερο χώρο για τους πεζούς, κάνοντας ευκολότερη την τήρηση των ασφαλών αποστάσεων και γενικά των οδηγιών προστασίας για την αποφυγή μετάδοσης του κορωνοϊού.

Ε.Κ.

 

Μετά τον Μεγάλο Περίπατο του Πέτρου, το διαχρονικό βιβλίο της Άλκης Ζέη, έρχεται ο Μεγάλος Περίπατος του Κώστα Μπακογιάννη, που κινδυνεύει να γίνει το διαχρονικό… λάθος στην ιστορία της Αθήνας.

Με αδιαφανείς διαδικασίες, μηδενικό διάλογο και με παράκαμψη ουσιαστικά του δημοτικού συμβουλίου, ο νυν δήμαρχος Αθηναίων προχωρά σε μία «επένδυση» που όχι μόνο γονατίζει οικονομικά τον δήμο, αλλά και φτάνει στα όριά της την υπομονή των πολιτών. Τις τελευταίες ημέρες, οι Αθηναίοι αφενός θυμούνται τις μαύρες εποχές που χρειαζόντουσαν δύο και τρεις ώρες για να διασχίσουν το κέντρο και να φτάσουν στη δουλειά τους, αφετέρου βλέπουν τους φόρους τους να εξανεμίζονται σε… παγκάκια και γλάστρες. Με ποια δικαιολογία αποφασίζει να χρεωθεί ο δήμος με 1,1 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 130.000 ευρώ για καινούργια παγκάκια και σχεδόν 500.000 ευρώ (!) για καινούργιες γλάστρες, που θα τοποθετηθούν στο νέο πεζοδρομημένο κομμάτι της πόλης;

«Δεν άκουσε τους πολίτες όταν έπρεπε και τώρα “τα ακούει” από όλη την πόλη», σχολίασε εύστοχα ο υποψήφιος δήμαρχος με την Ανοιχτή Πόλη και μέλος του δημοτικού συμβουλίου, Νάσος Ηλιόπουλος. Αυτό που ο κ. Μπακογιάννης ονόμασε γραφειοκρατία δεν ήταν άλλο από τον διάλογο και από τη διαβούλευση με τους πολίτες για τον σχεδιασμό ενός τέτοιου μεγάλου εγχειρήματος.

Και τώρα, ο δήμαρχος εμφανίζεται έτοιμος να θυσιάσει την καθημερινότητα των εργαζομένων για να αυξηθεί ο τουρισμός και η εστίαση, κάτι που όμως διακινδυνεύει την «απονέκρωση» του κέντρου. «Δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με την κυκλοφορία μέσα στην πόλη, αλλά και με τη ζωή μέσα στην πόλη», τόνισε ο κ. Ηλιόπουλος.

Η ανάπλαση του ιστορικού κέντρου είναι κάτι απαραίτητο, κανείς δεν διαφωνεί σε αυτό.

Όμως χωρίς σαφές σχέδιο, που να περιλαμβάνει π.χ. τη διάνοιξη των δρόμων που θα μετατραπούν σε κύριες οδικές αρτηρίες, ή την ενίσχυση των δρομολογίων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ώστε να τα εμπιστευτεί περισσότερος κόσμος και να αποκτήσει έσοδα ο δήμος και λιγότερα αυτοκίνητα το κέντρο, ο «Μεγάλος Περίπατος» μόνο μεγάλες ταλαιπωρίες αναμένεται να προκαλέσει στους ήδη ταλαιπωρημένους από την πανδημία πολίτες.

Ε.Σ.