Αντιθέσεις: Τέμπη

Καμία σκια δεν θα μείνει πάνω από τα Τέμπη

Διαχρονικές οι ελλείψεις εγκληματική η ανευθυνότητα

Ότι το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκαλο, σε ό,τι αφορά την έρευνα για τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας των Τεμπών, δεσμεύθηκε ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, προ ημερών στη Βουλή. Μία δέσμευση που αντανακλά όχι μόνο τη σοβαρότητα με την οποία η κυβέρνηση διαχειρίζεται ακόμα μία κρίση, αυτήν τη φορά στο εσωτερικό της χώρας, αλλά και την αντικειμενικότητα με την οποία θα κριθούν όλοι οι υπεύθυνοι, ασχέτως πολιτικής παράταξης. Διότι το δυστύχημα αυτό, που ταρακούνησε την κοινωνία συθέμελα, αποτελεί μεν προϊόν ανθρώπινου λάθους, όμως παράλληλα πρόκειται και για την τραγική κατάληξη διαχρονικών και διακυβερνητικών ελλείψεων και παραλείψεων.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ο υπουργός παρουσίασε και το χρονοδιάγραμμα των διορθώσεων και του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, σύμφωνα με το οποίο μέχρι και τον ερχόμενο Οκτώβριο ο κεντρικός άξονας Αθήνας-Θεσσαλονίκης θα έχει εξοπλιστεί με συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και το αναγκαίο ETCS.

Είναι αυτές οι άμεσες δράσεις, κινήσεις και αποφάσεις που δίνουν κύρος στις δεσμεύσεις του υπουργού και του πρωθυπουργού κατ’ επέκταση. Και, με τη βοήθεια της εξίσου άμεσης παρέμβασης της Δικαιοσύνης, η οποία έχει επιληφθεί του θέματος στο ανώτατο ανακριτικό επίπεδο, αυτό των Εφετών Ανακριτών, θα χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση.

Ήδη, τα όσα έρχονται στη δημοσιότητα καταδεικνύουν ότι, παρά τις παθογένειες του ΟΣΕ, υπήρξαν κρίσιμα λάθη από πλευράς προσωπικού. Όπως ανέφερε ο υπουργός, και μάλιστα τόνισε χαρακτηριστικά να γραφτεί στα πρακτικά, το διαλυμένο από πυρκαγιά του 2019 σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα επισκευάστηκε και παραδόθηκε πλήρως λειτουργικό στα τέλη του 2022. Ως εκ τούτου, η χάραξη της πορείας των τρένων θα έπρεπε να έχει γίνει αυτόματα από το σύστημα, κάτι που δεν έγινε, αποτέλεσμα προσωπικής επιλογής των υπαλλήλων και κατά παράβαση του Κανονισμού του ΟΣΕ.

Αυτά είναι τα αδιαμφισβήτητα γεγονότα. Συνοδεύονται από στοιχεία, φυσικά, και, σε αντίθεση με όσα ισχυρίζεται για ακόμη μία φορά η εξίσου συνυπεύθυνη αξιωματική αντιπολίτευση για το θέμα, μόνο με την αποκάλυψη των γεγονότων θα φτάσουμε στην αλήθεια των Τεμπών, και μέσω αυτής στον εντοπισμό των υπευθύνων. Και μόνο έτσι θα μπορέσουν οι οικογένειες των θυμάτων να βρουν έστω και την ελάχιστη παρηγοριά.

Ε.Κ.

Ουδείς μπορεί να κρυφτεί από τη διαπίστωση ότι το τραγικό συμβάν στα Τέμπη δεν αποτελεί ευθύνη μίας κυβέρνησης, αλλά πρόκειται για έναν διαχρονικό κατήφορο στον οποίο κατρακυλούσε ο ΟΣΕ, με κάποιους να προσπαθούν να ανακόψουν την πορεία του, και κάποιους να τον… σπρώχνουν προς τον πάτο.

Και είναι απορίας άξιο πώς η παρούσα κυβέρνηση, που από την πρώτη στιγμή απαξίωσε, υποβάθμισε και σταμάτησε κάθε προσπάθεια εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του Οργανισμού αυτού, τώρα να προσπαθεί πρώτη να κρυφτεί από τις ευθύνες της, αρχικά με διαγγέλματα περί «τραγικού ανθρώπινου λάθους» και μετέπειτα με ψέματα υπουργών και αερολογίες τύπου «δεν ήξερα» πρωθυπουργών.

Το τελευταίο, βέβαια, είναι λίγο-πολύ λογικό για τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Είναι συνηθισμένο ο ίδιος ο πρωθυπουργός που έχει εμπλακεί είτε προσωπικά, είτε μέσω συγγενών του, είτε μέσω στελεχών του κόμματός του, σε σκάνδαλα παιδεραστίας, χρηματισμού, διαφθοράς, απευθείας αναθέσεων, παρακολουθήσεων και τώρα κακοδιαχείρισης, να μη γνωρίζει τίποτα για κανένα και να τα μαθαίνει όλα κατόπιν εορτής.

Αυτό που δεν είναι συνηθισμένο, όμως, είναι την ώρα που οι διαμαρτυρίες και οι διαδηλώσεις για το δυστύχημα πληθαίνουν μέρα με τη μέρα και καταπνίγονται βίαια από την αστυνομία και ο παραιτημένος υπουργός Καραμανλής παραμένει άφαντος και τηρεί σιγήν ιχθύος, ο ίδιος ο υπουργός Επικρατείας να ψεύδεται φανερά στη Βουλή. Να «δικάζει» προκαταβολικά τον σταθμάρχη, αποποιούμενος κάθε ευθύνη και να υποστηρίζει ότι ένα σύστημα, χάρη στο οποίο θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί η τραγωδία στα Τέμπη, λειτουργούσε κανονικά στη γραμμή, ενώ ο ίδιος ο ΟΣΕ κάνει λόγο για αναγκαστική χρήση των μηχανισμών χειρωνακτικά από τους σταθμάρχες, για κόκκινους σηματοδότες, ακόμα και για… μανιβέλες αλλαγής γραμμής!

Τα έγγραφα που αποδεικνύουν όλα τα παραπάνω κατέθεσε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο Νίκος Παππάς, ενώ και ο πρόεδρος των εργαζομένων στον ΟΣΕ ξεκαθάρισε πως τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει και πως μάλλον ο υπουργός Γεραπετρίτης «μπέρδεψε» το σύστημα τηλεδιοίκησης με το σύστημα τοπικού ελέγχου στη Λάρισα, που έχει εμβέλεια 2 χιλιομέτρων.

Για ακόμη μία φορά, λοιπόν, οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί καταρρίπτονται και για ακόμη μία φορά τόσο ο υπουργός όσο και ο πρωθυπουργός είναι έκθετοι απέναντι στις ευθύνες τους. Και όσο προσπαθούν να τις αποφύγουν, τόσο πιο κοντά φτάνουν στο πολιτικό τους τέλος.

Ε.Σ.