Το γάλα υψηλής παστερίωσης προσπέρασε το φρέσκο στο ράφι

Ανακατατάξεις στην αγορά γαλακτοκομικών στο εννεάμηνο, με υψηλούς ρυθμούς «τρέχει» το στραγγιστό γιαούρτι

Με σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης «τρέχει» στο εννεάμηνο του 2020 η εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το κανάλι του σούπερ μάρκετ, το οποίο, σε αντίθεση με το HoReCa (εστίαση, ξενοδοχεία κ.λπ.), έχει κερδίσει από τις αρχές του έτους… αρκετούς πόντους ελέω των «ειδικών συνθηκών» που διαμόρφωσε η πανδημία.

Όπως προκύπτει από στοιχεία της Nielsen, που εξασφάλισε η «ΥΧ» (σ.σ. αφορούν καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου άνω των 100 τ.μ.), όλες οι επιμέρους μεγάλες υποκατηγορίες εμφανίζουν θετικό πρόσημο, με την πλέον αξιοσημείωτη μεταβολή να παρατηρείται στην αγορά του λευκού γάλακτος, που οι πωλήσεις μέχρι την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2020 ήταν αυξημένες κατά 4,6% σε αξία σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Αν συνυπολογιστεί, μάλιστα, ότι η αύξηση στους όγκους πωλήσεων ήταν μόλις 0,6%, προκύπτει ότι στο διάστημα αυτό σημειώθηκαν σημαντικές ανατιμήσεις.

«Πρωταθλητής» το εβαπορέ

Στην αγορά του λευκού γάλακτος καταγράφεται, όμως, ακόμα μία ενδιαφέρουσα εξέλιξη, καθώς το γάλα υψηλής παστερίωσης εμφανίζεται να προσπερνά σε όγκους πωλήσεων το φρέσκο (που παραδοσιακά απολαμβάνει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών), «πετυχαίνοντας» αύξηση 10,8% στο εννεάμηνο.

Σε όρους αξίας, η αύξηση των πωλήσεων για το γάλα υψηλής παστερίωσης είναι ακόμα μεγαλύτερη, φτάνοντας το 11,9%, ωστόσο, υπολείπεται του 12,9%, με το οποίο αναπτύσσεται το εβαπορέ, το υψηλότερο ποσοστό της εν λόγω υποκατηγορίας. Το εντυπωσιακό, μάλιστα, με το εβαπορέ είναι ότι η αύξηση στην αξία των πωλήσεων είναι υπερτριπλάσια εκείνης που καταγράφεται στους όγκους πωλήσεων (3,9%), γεγονός που επίσης υποδηλώνει σημαντικές αυξήσεις τιμών.

Το φρέσκο γάλα είναι το μοναδικό που καταγράφει απώλειες και, μάλιστα, διόλου ευκαταφρόνητες, καθώς η μείωση των πωλήσεων στο εννεάμηνο φτάνει το 6,5% σε αξία και το 9,8% σε όγκους. Προφανώς, η μικρότερη συγκριτικά διάρκεια «ζωής» του στο ράφι σε συνδυασμό με τη στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα με μεγαλύτερη διατηρησιμότητα και τη μείωση των επισκέψεων στα καταστήματα λιανικής έπαιξαν τον ρόλο τους.

Αντίθετα, ανοδικά κινούνται στο εννεάμηνο τόσο το ξινόγαλα (αύξηση 6,7% σε αξία και 5,7% σε όγκο) όσο και το γάλα μακράς διάρκειας (3,2% και 3,4% αντίστοιχα) που ποσοτικά κατέχουν τα μικρότερα μερίδια της συγκεκριμένης υποκατηγορίας.

Πωλήσεις λευκού γάλακτος µέχρι την τελευταία εβδοµάδα Σεπτεµβρίου

Πηγή: Nielsen

Ανοδικά το παραδοσιακό γιαούρτι

Στην αγορά βιομηχανοποιημένου γιαουρτιού, την ίδια στιγμή, διαπιστώνεται μικρή αύξηση 1,7% σε αξία και 1,6% σε όγκο, ωστόσο το στραγγιστό που αντιπροσωπεύει σχεδόν το 50% των πωλήσεων του κλάδου παρουσιάζει ανάπτυξη 7,5% σε αξία και 6,8% σε όγκο.

Μικρότερες αυξήσεις που φτάνουν το 2% σε αξία και το 1,1% σε όγκο παρουσιάζει στο εννεάμηνο το παραδοσιακό γιαούρτι, ενώ όλα τα υπόλοιπα είδη κινούνται πτωτικά, με τα λειτουργικά γιαούρτια να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων (-8,8% σε αξία, -6% σε όγκο), ακολουθούμενα από τα παιδικά (-6,8% σε αξία, -5,1% σε όγκο).

Καλύτερες τιμές πέτυχαν φέτα και κίτρινα τυριά

Στην κατηγορία των τυροκομικών, η υγειονομική κρίση φαίνεται ότι έχει επιταχύνει τον βηματισμό των συσκευασμένων τυριών, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν κατά 15,1% σε αξία και κατά 13,2% σε όγκο τους πρώτους εννέα μήνες του 2020, με τις επιδόσεις των κίτρινων τυριών (αύξηση 14,2% σε αξία, 12,3% σε όγκο) και των λευκών (αύξηση 16,8% σε αξία, 14,8% σε όγκο), στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η φέτα, να μη διαφέρουν σημαντικά.

Πωλήσεις χύμα τυριού μέχρι την τελευταία εβδομάδα Σεπτεμβρίου

Πηγή: Nielsen

Βέβαια, όπως είναι γνωστό, το μεγαλύτερο κομμάτι της εν λόγω αγοράς αφορά τις πωλήσεις που πραγματοποιούνται στον πάγκο (χύμα) και οι οποίες «έτρεξαν» στο εννεάμηνο με ρυθμό 3,4% σε αξία και 2% σε όγκο.

Τόσο στα κίτρινα όσο και στα λευκά τυριά, η αύξηση στην αξία των πωλήσεων είναι μεγαλύτερη σε σχέση με εκείνη των όγκων (στην περίπτωση των λευκών τυριών μάλιστα είναι σχεδόν τριπλάσια), εξέλιξη που υποδεικνύει όχι μόνο χαλάρωση της προωθητικής πίεσης, αλλά και ότι οι επιχειρήσεις κατάφεραν να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε υψηλότερες τιμές.