Καινοτομία και συνεργασίες πρωταγωνίστησαν στην 1η Διεθνή Έκθεση Food & Drinks by Detrop
Με το μήνυμα «Eat locally, think globally» και με στόχο να παρουσιάσει μια νέα προσέγγιση στον κλάδο της γαστρονομίας και στην προβολή των προϊόντων αγροδιατροφής πραγματοποιήθηκε στις 1-3 Νοεμβρίου στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης η 1η Food & Drinks International Expo by Detrop. Στην ανανεωμένη έκθεση, που διοργανώθηκε από τη ΔΕΘ-HELEXPO, συμμετείχαν συνεταιρισμοί, παραγωγοί, μεταποιητές και εταιρείες εμπορίας.
Η 1η Διεθνής Έκθεση Τροφίμων και Ποτών by Detrop πραγματοποιήθηκε παρουσία του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστα Τσιάρα, ο οποίος κήρυξε τα εγκαίνιά της, αφού πρώτα περιηγήθηκε στα 250 περίπτερα των εκθετών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η παρουσία ξένων εταιρειών, όπως επίσης και επισκεπτών, έδωσε τη δυνατότητα για άμεση επαφή και επικοινωνία με τους Έλληνες εκθέτες, χάρη σε b2b ραντεβού που πραγματοποιήθηκαν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, με πλήρη υποστήριξη από τη διοίκηση της ΔΕΘ-HELEXPO.
Πλήθος δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων έδωσαν ξεχωριστό χρώμα στη διοργάνωση, με ακαταμάχητες γεύσεις και αρώματα. Ο καφές, το κρασί και η μπύρα αποτέλεσαν ξεχωριστές ενότητες, εξασφαλίζοντας μεγάλη συμμετοχή. Σημαντική, όμως, ήταν η κινητικότητα και στον τομέα της ελιάς και του ελαιολάδου, που έλαβαν χώρα διαγωνισμοί, όπως επίσης και σεμινάρια γευσιγνωσίας, με την παρουσία της Λέσχης Φίλων Ελαιολάδου και Ελιάς «ΦΙΛΑΙΟΣ». Εφάμιλλη αποδοχή είχαν και άλλα προϊόντα, όπως τα γαλακτοκομικά, το μέλι, τα αρωματικά φυτά κ.ά.
Το σύνθημα για την επίσημη έναρξη της έκθεσης δόθηκε με ομιλίες και χαιρετισμούς από στελέχη της κεντρικής πολιτικής σκηνής, της αυτοδιοίκησης, διάφορων οργανισμών, εταιρειών κ.ά. Στο άνοιγμα των εκδηλώσεων, ο Αναστάσιος Τζήκας, πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO, ανέφερε ότι ο κλάδος των τροφίμων και των ποτών αφορά άμεσα την τοπική αυτοδιοίκηση και, επομένως, η συμμετοχή των περιφερειών είναι ουσιαστική. «Φέτος, έχουμε 250 εκθέτες και είναι σημαντικό αυτό το γεγονός για εμάς. Επίσης, συμμετέχουν 19 χώρες. Στόχος μας είναι μια δυναμική διεθνής έκθεση. Έχουμε αφιερώματα στη γαστρονομία, προβολή των προϊόντων, διαγωνισμούς, αλλά και διάφορα άλλα γεγονότα που γίνονται στη διάρκεια της έκθεσης. Φέτος, βάζουμε ένα λιθαράκι σε έναν στρατηγικό κλάδο για την ελληνική οικονομία», τόνισε.
Μάλιστα, απευθυνόμενος προς τον κ. Τσιάρα, ο ίδιος είπε ότι «οι τεχνολογίες έρχονται να παίξουν σημαντικό ρόλο στον πρωτογενή τομέα και, για τον λόγο αυτόν, τον Απρίλιο διοργανώνουμε έκθεση στην Αθήνα για startups εταιρείες, ακόμη και στον αγροτικό τομέα και ειδικότερα για τους νέους αγρότες».
Κώστας Τσιάρας: «Να στοχεύσουμε στην ποιοτική παραγωγή»
«Η έκθεση Food & Drinks by Detrop είναι μια ευκαιρία αφενός να ανοίξουμε ακόμα περισσότερο την ευρωπαϊκή αγορά, αλλά κυρίως να κάνουμε κατανοητό ότι τα ελληνικά προϊόντα, πέρα από την προβολή, τη διατροφική αξία, καθώς και από το γεγονός ότι μπορεί να είναι τα πλέον ποιοτικά προϊόντα σε όλο τον κόσμο, κουβαλούν μαζί την ιστορία και την παράδοσή τους». Με τις φράσεις αυτές εγκαινίασε τη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων και Ποτών Food & Drinks by Detrop ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας. Αναφερόμενος στη διοργάνωση, ο κ. Τσιάρας σημείωσε πως κατά την περιήγησή του στα περίπτερα αυτό που είχε δημιουργηθεί ως προσδοκία ξεπεράστηκε από την πραγματικότητα. Τόνισε, δε, πως η μετεξέλιξη της Detrop σε μια νέα έκθεση δείχνει την προσπάθεια που κάνει η ΔΕΘ-HELEXPO, αλλά και η χώρα γενικότερα, να αναδείξει τα πολύ σημαντικά προϊόντα του τομέα των τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα.
Μιλώντας, δε, για τον εν λόγω κλάδο, σημείωσε πως παγιώνεται μια εικόνα εξαγωγικής δυναμικής των ελληνικών προϊόντων. Θέτοντας επί τάπητος τους άξονες δράσης του ΥΠΑΑΤ, ο κ. Τσιάρας επεσήμανε ότι «όλο αυτό το διάστημα, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, μέσω των οποίων ο ελληνικός αγροτικός τομέας θα μπορέσει να ανακτήσει έναν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια αγορά. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από το rebranding των ίδιων των αγροτικών προϊόντων». Και πρόσθεσε: «Όλοι ξέρουμε ότι τα τελευταία χρόνια o τομέας του κρασιού γνώρισε μια άνθηση, σχετικά με τις εξαγωγικές δυνατότητες που υπήρξαν από το 2019 και μετά. Υπάρχει μια συνεχώς ανοδική πορεία στην εξαγωγή του κρασιού, όπως και άλλων προϊόντων, δείχνοντας έτσι να παγιώνεται μια εικόνα εξαγωγικής δυνατότητας».
Κρίσιμος ο ρόλος της εκπαίδευσης
«Είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι, αν όντως θέλουμε να επενδύσουμε στον πρωτογενή τομέα, πρέπει να στοχεύσουμε στην ποιοτική παραγωγή. Αν πρέπει να το κάνουμε αυτό με όρους που υπαγορεύει η σύγχρονη πραγματικότητα, η εκπαίδευση παίζει έναν κρίσιμο ρόλο, σε όλους τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα», επεσήμανε επίσης ο ΥπΑΑΤ.
Και συνέχισε: «Η ευρωπαϊκή συζήτηση που προτεραιοποιεί τον αγροτικό τομέα και αναδεικνύει την πραγματική διατροφική αξία, ως ένα από τα μεγάλα ζητούμενα της διακίνησης των τροφίμων και ποτών, είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τη χώρα να εκμεταλλευτεί τα δικά της πλεονεκτήματα. Αυτό είναι και το στοίχημα, αυτή είναι η συγκυρία στην οποία πρέπει να σταθούμε μπροστά, ώστε να αρπάξουμε την ευκαιρία που μας δίνει αυτή η πρόκληση».
Βασίλης Γάκης: «Γαστρονομικός προορισμός η Θεσσαλονίκη»
Συνδέοντας τον πρωτογενή τομέα με την εστίαση, ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας Θεσσαλονίκης, Βασίλης Γάκης, είπε στον χαιρετισμό του ότι από το 2021 η πόλη του είναι ένας από τους 60 παγκόσμιους γαστρονομικούς προορισμούς της UNESCO.
«Η διάκριση αυτή για εμάς έρχεται να παίξει έναν σημαντικό ρόλο, διότι συγκαταλεγόμαστε στις 60 πόλεις όλου του κόσμου αυτού του δικτύου. Αυτή, όμως, η διάκριση για εμάς σημαίνει και μια πρόκληση, καθώς για την παρασκευή των γευμάτων θα πρέπει οι πρώτες ύλες να είναι υψηλής ποιότητας. Αυτό απλά σημαίνει μεγαλύτερη υπευθυνότητα στη διαχείριση της τροφής, δηλαδή στη φιλική προς το περιβάλλον παραγωγή της τροφής».
Νίκος Λυσσαρίδης: «Εξωστρέφεια με νέα ταυτότητα»
Την ανάγκη ενός δυναμικού brand, με στόχο την εξωστρέφεια, εξήρε ο αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας Δυτικής Μακεδονίας, Νίκος Λυσσαρίδης. «Εμείς, οι αυτοδιοικητικοί, πρέπει να στηρίξουμε πραγματικά και έμπρακτα όλους αυτούς τους παραγωγούς, ώστε να δημιουργήσουμε ένα νέο brand και μια παραγωγική εξωστρέφεια», είπε, συμπληρώνοντας ότι αυτό θα τροφοδοτήσει «καλά αμειβόμενες νέες θέσεις εργασίας».
Δημήτριος Τσέτσιλας: «Η Περιφέρεια Θεσσαλίας επιδοτεί τους εκθέτες παραγωγούς»
Για σημαντικό ποσοστό επιδότησης των συμμετεχόντων παραγωγών αγροτικών προϊόντων στις εκθέσεις από την Περιφέρεια Θεσσαλίας έκανε λόγο ο αντιπεριφερειάρχης Πρωτογενούς Τομέα και Αγροτικής Οικονομίας της περιφέρειας, Δημήτριος Τσέτσιλας. «Ως περιφέρεια, συμμετέχουμε στις εκθέσεις αγροτικού ενδιαφέροντος στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σε κάθε επιχείρηση που συμμετέχει καλύπτουμε το 80% των εξόδων τους, ώστε να έχουν μειωμένο κόστος παρουσίας».
Διαγωνισμοί και βραβεύσεις για την ελιά και το ελαιόλαδο
Ιδιαίτερα έντονη στην έκθεση ήταν η παρουσία της Λέσχης «ΦΙΛΑΙΟΣ», προβάλλοντας ελαιοκομικά προϊόντα μέσα από δράσεις, όπως:
- H απονομή των βραβείων ποιότητας των διαγωνισμών οργανοληπτικής αξιολόγησης εξαιρετικά παρθένων ελαιολάδων «ΟΜΦΑΚΙΟ EVOO TROPHY» & επιτραπέζιας ελιάς «ΤABLE OLIVES TROPHY».
- H απονομή των τιμητικών διακρίσεων του 2ου EVOO IN GASTRONOMY στα εστιατόρια (από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και βορειότερα, καθώς και από το Ιόνιο και το Βόρειο Αιγαίο) που διαθέτουν εξειδικευμένη λίστα εξαιρετικά παρθένων ελαιολάδων, ή προσφέρουν ποικιλία εμφιαλωμένων ελαιολάδων.
- Η απονομή των τιμητικών διακρίσεων του 1ου EVOO IN TOURISM σε επισκέψιμα ελαιουργεία, σε δράσεις αγροτουρισμού, σε χώρους γνωριμίας με τον πολιτισμό, την ιστορία και τις παραδόσεις, που συνδέονται με την ελαιοκαλλιέργεια κ.λπ.
Γιώργος Οικονόμου: «Επί τάπητος τα ζητήματα προστασίας του ελαιολάδου»
Στο πλαίσιο της έκθεσης, ο εκτελεστικός διευθυντής της «ΦΙΛΑΙΟΣ», Γιώργος Οικονόμου, και μέλη της Λέσχης συνομίλησαν με την ηγεσία του ΥΠΑΑΤ. Σύμφωνα με τον ίδιο, «στις εν λόγω συναντήσεις τέθηκαν επί τάπητος πολλά από τα επίκαιρα θέματα προστασίας της ποιότητας που απασχολούν το ελαιόλαδο, όπως οι αρωματικοί υδρογονάνθρακες ορυκτελαίων από μη τήρηση των κανόνων ορθής ελαιοκομικής πρακτικής, οι έλεγχοι στη διακίνηση ανώνυμων χύμα ελαιολάδων κ.λπ.».
Ακόμη, όπως είπε, «στη συνάντηση αυτή, έγινε αναφορά στην ανάγκη εκπαίδευσης όλων των εμπλεκομένων με την παραγωγή του προϊόντος, δηλαδή των παραγωγών, των ελαιουργών, των τυποποιητών, αλλά και των καταναλωτών, στήριξης της εξωστρέφειας και των δράσεων προβολής των ελαιοκομικών προϊόντων για την καθιέρωση του ελληνικού ελαιολάδου σε διεθνείς αγορές, καθώς και στην ανάγκη διαμόρφωσης και υλοποίησης μιας εθνικής στρατηγικής για τον τομέα».
Αλέξης Τσαξιρλής: «Καινοτόμες προσεγγίσεις στον κλάδο»
Σε ξεχωριστή δήλωσή του στην «ΥΧ», ο γενικός διευθυντής της ΔΕΘ, Αλέξης Τσαξιρλής, υποστήριξε ότι η Διεθνής Έκθεση Food & Drinks by Detrop ενσωματώνει πολλές από τις καινοτομίες και τις νέες τάσεις του κλάδου τροφίμων και ποτών. «Mια νέα διεθνοποιημένη εκθεσιακή προσέγγιση στη γαστρονομία δημιουργεί την καλύτερη δυνατή προστιθέμενη αξία για εκθέτες και εμπορικούς επισκέπτες, φέρνοντας σε επαφή παραγωγούς, βιομηχανία και εμπόριο από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Με τα θεματικά σαλόνια, δίνουμε τη δυνατότητα στους εκθέτες για στοχευμένη προβολή και προσέλκυση εμπορικών επισκεπτών από τη διεθνή αγορά».
Γεώργιος Ζακυνθινός: «Γαστρονομία και ελαιοτουρισμός»
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης για τη βράβευση των πρωτόλαδων «ΟΜΦΑΚΙΟ», ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και αντιπρόεδρος της «ΦΙΛΑΙΟΣ», Γεώργιος Ζακυνθινός, αναφέρθηκε στο έργο που γίνεται σε έναν νεοσύστατο συνεταιρισμό στον Δήμο Ερυμάνθου, που έβαλε στοίχημα να γίνει πρωταγωνιστής στην περιοχή του, αφού του απονεμήθηκαν πέντε βραβεία ποιοτικού πρωτόλαδου (δύο στον ίδιο και τρία σε μέλος του συνεταιρισμού).
Στη δεύτερη σημαντική εκδήλωση για την Επιστημονική Λέσχη Φίλων Ελαιολάδου & Ελιάς «ΦΙΛΑΙΟΣ», σχετικά με τη συμβολή της στη γαστρονομία, ο κ. Ζακυνθινός ως κεντρικός ομιλητής για το «Ελαιόλαδο στη γαστρονομία και τη μαζική εστίαση», τόνισε ότι «στο πιάτο θα πρέπει να εκφράζεται το “terroir” του εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου. Το ‘‘terroir’’ πρέπει να φτάνει στο πιάτο εμπλουτισμένο με ιστορία, πολιτισμό και παραδόσεις και άμεση σχέση με το προϊόν και τον παραγωγό».
Στο ταξίδι του ελαιοτουρισμού, που ήταν μια σημαντική εκδήλωση της «ΦΙΛΑΙΟΣ», ο κ. Ζακυνθινός, συμμετέχοντας στο αντίστοιχο πάνελ, ανέφερε ότι «ο ελαιοτουρισμός είναι τροφοτουρισμός και απαιτεί γνώση και δεξιότητες από τους συμμετέχοντες. Η υποστήριξη από εξειδικευμένους ανθρώπους της υποδοχής και της ξενάγησης των επισκεπτών κτημάτων ελαιοτριβείων και διαμονών για τις επιδείξεις γευσιγνωσίας αποτελεί αναγκαιότητα».
«Φέτος, βάζουμε ένα λιθαράκι σε έναν στρατηγικό κλάδο για την ελληνική οικονομία», τόνισε ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO, Αναστάσιος Τζήκας
Με δύο αργυρά βραβεία ο Συνεταιρισμός Ερυμάνθου
Την παρουσία του σε διαγωνισμό ελαιολάδου έκανε για πρώτη φορά ο νεοσύστατος ελαιοκομικός συνεταιρισμός Ερυμάνθου στην Αχαΐα, ο οποίος κατάφερε να αποσπάσει δύο βραβεία. Ο πρόεδρος του συνεταιρισμού, Λεωνίδας Καράμπελας, μιλώντας στην «ΥΧ», υπογράμμισε ότι «είμαστε ένας νεοσύστατος ελαιοκομικός συνεταιρισμός, που αποτελείται από 13 καλούς παραγωγούς. Είχαμε την τύχη να βρούμε τους σωστούς ανθρώπους που μας βοήθησαν να πάμε μπροστά και πιο γρήγορα. Αποφασίσαμε να μετρήσουμε τις δυνάμεις μας, συμμετέχοντας στον διαγωνισμό ‘‘ΟΜΦΑΚΙΟ ΕVOO TROPHY” στη ΔΕΘ-HELEXPO, μία διοργάνωση της Λέσχης Φίλων Ελιάς και Ελαιολάδου ‘‘ΦΙΛΑΙΟΣ’’ στο συμβατικό ελαιόλαδο με δύο blends Κουτσουρελιάς και Κορωνέικης ποικιλίας. Το ότι κερδίσαμε δύο αργυρά βραβεία αποδεικνύει ότι είμαστε στον σωστό δρόμο». Αναφερόμενος στον διαγωνισμό, αλλά και στην παρουσία των μελών του συνεταιρισμού στη ΔΕΘ, ο κ. Καράμπελας είπε ότι «στον χώρο του διαγωνισμού μας δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουμε ανθρώπους του ελαιολάδου από όλη τη χώρα, να δοκιμάσουμε ελαιόλαδα και άλλων περιοχών, να αξιολογήσουμε και να αυτοαξιολογηθούμε. Η συμμετοχή μας στη διοργάνωση της ‘‘ΦΙΛΑΙΟΣ’’, ανεξάρτητα από τη βράβευση, μας άνοιξε τους ορίζοντες για μια νέα καλύτερη πορεία».