Λευτέρης Κοµµατάς: «Χωρίς σοβαρό business plan, κινδυνεύεις να γίνεις φωτοβολίδα»

«Από το 2009 έως το 2011, δηµιουργήθηκαν 6.500 ετικέτες ελαιολάδου στην Ελλάδα. Το 75% εξ αυτών δεν άντεξαν παραπάνω από έναν χρόνο στην αγορά»
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΜΜΑΤΑΣ, ιδρυτης της Great Stories
-Διαφήμιση-
vamvaki prasino skouliki
«Στο εµπόριο και στις επιχειρήσεις δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Απλώς πρέπει να έχεις σχέδιο», λέει στην «ΥΧ» ο Λευτέρης Κοµµατάς, ιδρυτής της εταιρείας Great Stories, που συσκευάζει και πουλά στην Ελλάδα και το εξωτερικό το ελαιόλαδο «39/22», το οποίο δανείζεται το όνοµά του από τις γεωγραφικές συντεταγµένες του κέντρου της χώρας µας.

Για την ακρίβεια, πρόκειται για τρία premium έξτρα παρθένα ελαιόλαδα, µε την ίδια επωνυµία, αλλά διαφορετική ποικιλιακή σύνθεση. Όλα τους, δε, διακρίθηκαν στον 3ο Διεθνή Διαγωνισµό Ελαιολάδου Athena, που πραγµατοποιήθηκε πρόσφατα (26-28 Μαρτίου) στους Δελφούς, µε εκατοντάδες συµµετοχές από όλο τον κόσµο.

Συγκεκριµένα, το ελαιόλαδο από την ποικιλία ελιάς Μανάκι, που προέρχεται από ελαιώνες στο Κρανίδι, έλαβε χρυσό µετάλλιο, ενώ τα δύο άλλα, ένα από Κορωνέικη –επίσης από το Κρανίδι– και ακόµα ένα από την ποικιλία Αθηνοελιά από τη Νεάπολη Λακωνίας, κέρδισαν αργυρό µετάλλιο.

Πόσο σηµαντικά είναι τα µετάλλια και οι βραβεύσεις για ένα προϊόν, όπως το ελαιόλαδο;

-Διαφήμιση-

 «Πολύ σηµαντικά, αν θέλεις να πουλήσεις στην παγκόσµια αγορά, αλλά πρέπει να προέρχονται από αναγνωρισµένους διαγωνισµούς», απαντά ο κ. Κοµµατάς, που από το τέλος του 2013, έτος δηµιουργίας της Great Stories («Μεγάλες Ιστορίες», στα ελληνικά) συνεργάζεται µε ελαιοπαραγωγούς για την παραγωγή των προϊόντων του.

Το επάγγελµά του είναι «διεθνείς µεταφορές, εκτελωνισµοί και αποθηκεύσεις», το ελαιόλαδο όµως είναι η αγάπη και το µεράκι του. Όταν µάλιστα αποφάσισε να ασχοληθεί µε το εµπόριο και τη διακίνησή του, αντιµετώπισε την υπόθεση µε επαγγελµατισµό. «Τρία χρόνια ασχολήθηκα να µάθω την παγκόσµια αγορά, πώς ακριβώς λειτουργεί ο ανταγωνισµός. Διάβασα, έκανα σεµινάρια για το προϊόν, από την πρώτη ύλη έως τις πωλήσεις, και ήρθα σε επαφή µε πολλούς ανθρώπους του κλάδου», διηγείται.

Το ελαιόλαδο «39/22», δανείζεται το όνοµά του από τις γεωγραφικές συντεταγµένες του κέντρου της χώρας µας
Το ελαιόλαδο «39/22», δανείζεται το όνοµά του από τις γεωγραφικές συντεταγµένες του κέντρου της χώρας µας

Αυτό που ήθελε να αποφύγει, όπως λέει, ήταν να αποδειχθεί ακόµα µια φωτοβολίδα στον συγκεκριµένο χώρο, η οποία θα βγάλει για µικρό χρονικό διάστηµα επώνυµο ποιοτικό ελαιόλαδο και µετά θα επιστρέψει στην αφάνεια. «Από το 2009 έως το 2011, δηµιουργήθηκαν 6.500 ετικέτες ελαιολάδου στην Ελλάδα. Το 75% εξ αυτών δεν άντεξαν παραπάνω από έναν χρόνο στην αγορά», τονίζει ο κ. Κοµµατάς.

Όπως εξηγεί, αυτό συµβαίνει γιατί όλοι σκέφτονται «θα συσκευάσω το ελαιόλαδο σε ένα µπουκάλι που θα µου αρέσει, θα το πουλήσω ακριβότερα από το χύµα και θα βγάλω έτσι περισσότερα χρήµατα». Και πολύ συχνά, µάλιστα, ρίχνουν την τιµή για να µπουν σε µια αγορά. «Δεν σκέφτονται όµως πού θα το πουλήσουν και πώς, τι πρέπει να ξοδέψουν για διαφήµιση ή για εκθέσεις. Έτσι, πολύ συχνά, στο τέλος βρίσκονται να βάζουν και λεφτά από την τσέπη τους. Το θέµα είναι µε τα χρήµατα που βγάζεις να µπορείς να συνεχίσεις να δουλεύεις».

Προτεραιότητα οι εξαγωγές

Ο ίδιος, από την πρώτη στιγµή που αποφάσισε να ξεκινήσει την εταιρεία του, έθεσε ως στόχο τις εξαγωγές. «Η ελληνική αγορά δεν µπορεί να κρατήσει το premium ελαιόλαδο. Πολύ δύσκολα κάποιος που έχει συνηθίσει να πληρώνει 3 ευρώ το λίτρο θα δώσει 10-15 ευρώ. Το 90% των ανθρώπων στην Ελλάδα δεν ξέρει την αλήθεια για το ελαιόλαδο που τρώνε και δεν µπορούν να τη µάθουν, γιατί δεν έχουν τις γνώσεις που απαιτούνται. Στην Ελλάδα, όλοι ξέρουν τα πάντα και όλοι βγάζουν το καλύτερο λάδι».
«Σε όλη την Ελλάδα µπορεί να βγει και καλό και κακό ελαιόλαδο. Αλλά και το καλύτερο ελαιόλαδο, αν µείνει δύο ώρες στους 40 βαθµούς, τελείωσε. Και οι καλύτερες ελιές, αν περιµένουν τρεις µέρες στο ελαιοτριβείο, το λάδι που θα δώσουν θα έχει αυξηµένη οξύτητα. Όλα παίζουν ρόλο».

Οι παραγωγοί µε τους οποίους συνεργάζεται ακολουθούν συγκεκριµένες προδιαγραφές, η ποιότητα του ελαιολάδου τους περνά από… κόσκινο, αλλά βέβαια πληρώνονται και καλύτερα.

Τα σχέδια για το µέλλον

Σε ό,τι αφορά τις τιµές, ο κ. Κοµµατάς τονίζει ότι «παγκόσµια, καθορίζονται από την Ισπανία. Αν αυτή έχει ανάγκη για µεγάλες ποσότητες, η τιµή παραγωγού ανεβαίνει. Συχνά, έρχονται στην αρχή στην ελληνική αγορά και αγοράζουν τα καλά ελαιόλαδα και µετά περιµένουν να πέσει η τιµή. Όσο καθυστερούν, τόσο οι τιµές πέφτουν».

Η εταιρεία Great Stories πουλά ελαιόλαδο σε Λονδίνο, Αυστρία, Γαλλία, Γερµανία, Μαλαισία, αναλογικά το 70% της συνολικής ποσότητας χύµα και 30% τυποποιηµένο. Στα σχέδιά της είναι να δραστηριοποιηθεί και σε άλλα premium αγροτικά προϊόντα προκειµένου να… διηγηθεί ακόµα περισσότερες «ενδιαφέρουσες ιστορίες», όπως το όνοµά της υπονοεί. «Θα πάµε, όµως, ένα βήµα τη φορά. Πρώτα να σταθεροποιηθεί η θέση του ελαιόλαδου 39/22 στην αγορά, και µετά θα προχωρήσουµε», καταλήγει ο κ. Κοµµατάς.

-Διαφήμιση-
Delegate