Χωροταξικός σχεδιασμός για τη διάσωση του Πατραϊκού- Κορινθιακού Κόλπου

Σε Πατραϊκό και Ιόνιο έχουν γίνει λάθη στη διαχείριση της ανθρώπινης δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλαπλά προβλήματα

patraikos
-Διαφήμιση-
Delegate

Σήμα κινδύνου εκπέμπουν Πατραϊκός και Κορινθιακός κόλπος εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας, αλλά και της αδυναμίας του κρατικού μηχανισμού και των τοπικών αρχών να διαχειριστούν με αποτελεσματικότητα σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα.

Όπως προκύπτει από την πρώτη καταγραφή της κατάστασης από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο εν λόγω θαλάσσιο οικοσύστημα υπάρχουν αυξημένα επίπεδα μόλυνσης, αλλά και μείωση των αλιευτικών αποθεμάτων εξαιτίας της υπεραλίευσης. Παράλληλα, καταγράφεται και μια υπερβολική τουριστική επιχειρηματική δραστηριότητα σε βάρος άλλων πιο παραδοσιακών δράσεων.

Η έρευνα πραγματοποιείται στο πλαίσιο πιλοτικής υλοποίησης του διακρατικού προγράμματος Θαλάσσιας Χωροταξίας «SUPREME», με πρωτοβουλία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σύμφωνα με την προϊσταμένη Εθνικής Χωροταξικής Στρατηγικής του υπουργείου, Κατερίνα Κανελλοπούλου, το πρόγραμμα βρίσκεται σε διαβούλευση, προκειμένου από το 2021, σε Πατραϊκό και Κορινθιακό, να υπάρχει θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο με πλήρη οργάνωση για κάθε δραστηριότητα.

Κίνδυνοι

Σύμφωνα με τη διαβούλευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στο πλαίσιο της νομοθέτησης του θαλάσσιου χωροταξικού, στους δύο κόλπους υπάρχουν υφιστάμενοι κίνδυνοι και για «τεχνολογικό ατύχημα» είτε από τη μεταφορά πετρελαίου και υγροποιημένου αερίου διά θαλάσσης, είτε από την έρευνα που ξεκινά για τους υδρογονάνθρακες.

Άλλωστε, όπως τόνισε ο καθηγητής Θαλάσσιας Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώργος Παπαθεοδώρου, «η επιλογή της περιοχής για την πιλοτική εφαρμογή του θαλάσσιου χωροταξικού είναι επίκαιρη λόγω της έναρξης των θαλάσσιων γεωλογικών ερευνών για πετρέλαιο».

Αναγκαιότητα

Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, Ιωάννης Τσαγκαρέστος υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι τα υπάρχοντα στοιχεία, χωροταξικά υδατοκαλλιεργειών, τουρισμού και περιοχών «Natura», περιέχουν αλληλοσυγκρουόμενα στοιχεία και δεδομένα. Το γεγονός αυτό εμποδίζει τις Αρχές, ώστε να έχουν ολοκληρωμένη και σαφή εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί, προκειμένου να γίνονται με σωστά κριτήρια οι όποιες αδειοδοτήσεις τουριστικών εγκαταστάσεων, ιχθυοκαλλιεργειών, λιμανιών, αλιευτικών καταφυγίων και άλλων εγκαταστάσεων.

Από την πλευρά του, ο καθηγητής υποστήριξε ότι προέχει η αναθεώρηση των χαρτών του υπουργείου για την περιοχή, υπογραμμίζοντας ότι σε Πατραϊκό και Ιόνιο έχουν γίνει σημαντικά λάθη στη διαχείριση της ανθρώπινης δραστηριότητας, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα εξαιτίας:

  • Της αδυναμίας επικαιροποίησης των χαρτών με τις «Ποσειδωνίες», δυτικά του Αράξου και ανοιχτά του Κατακόλου, που έχει ως συνέπεια την καταστροφή περιοχών αναπαραγωγής ψαριών από συρόμενα αλιευτικά εργαλεία βυθού.
  • Της κατασκευής του νέου λιμανιού της Πάτρας σε περιοχή με το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο σύστημα κρατήρων που ενεργοποιούνται σε κάθε σεισμό.
  • Της δράσης αρχαιοκαπήλων στους χώρους των ναυαγίων, καθώς, απουσία χαρτών, μπορεί να αφαιρούνται σημαντικές αρχαιότητες εν αγνοία των λιμενικών αρχών, οι οποίες δεν γνωρίζουν για τον υποθαλάσσιο αρχαιολογικό πλούτο.