Ένωση Καλαβρύτων: Επέκταση με συσκευαστήριο φέτας στις ΗΠΑ

Οι λόγοι που η ΕΑΣ αποφασίζει να μην υλοποιήσει τη σημαντική επένδυση στη χώρα μας

Επέκταση με συσκευαστήριο φέτας στις ΗΠΑ

Στη δεύτερη και πιο κρίσιμη φάση του μπαίνει το υπερατλαντικό «ταξίδι» της Ένωσης Καλαβρύτων, με τον δραστήριο συνεταιρισμό να καταστρώνει σχέδια για τη δημιουργία του δικού του «στρατηγείου» στις ΗΠΑ, προκειμένου να παίξει με καλύτερους όρους στο γήπεδο της δύσκολης, αλλά, ταυτόχρονα, πολλά υποσχόμενης τοπικής αγοράς.

Το εγχείρημα, όπως αποκαλύπτει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της ΕΑΣ, Παύλος Σατολιάς, περιλαμβάνει τη δημιουργία ιδιόκτητου συσκευαστηρίου επί αμερικανικού εδάφους, κίνηση η οποία εκτιμάται ότι θα λύσει τα χέρια της Ένωσης και, παράλληλα, θα λειτουργήσει ως μοχλός αύξησης των εξαγωγών φέτας που πραγματοποιεί στη χώρα εδώ και μια διετία περίπου. Η επένδυση σχεδιάζεται να υλοποιηθεί μέσω της κοινοπραξίας ειδικού σκοπού, η οποία έχει συσταθεί με την Ελληνική Πρωτεΐνη ΑΕ, στρατηγικό συνεργάτη της Ένωσης Καλαβρύτων και αρωγό της από τα πρώτα κιόλας βήματα στην αμερικανική αγορά.

Η επένδυση σχεδιάζεται να υλοποιηθεί μέσω της κοινοπραξίας ειδικού σκοπού, η οποία έχει συσταθεί με την Ελληνική Πρωτεΐνη ΑΕ

«Το κρίσιμο στοιχείο, βεβαίως, για να κάνουμε το επόμενο βήμα είναι οι ποσότητες», εξηγεί στην «ΥΧ» ο κ. Σατολιάς, προσθέτοντας ότι αυτήν τη στιγμή από τα Καλάβρυτα φεύγουν κάθε μήνα με προορισμό τις ΗΠΑ δύο κοντέινερ με συνολικά 20 τόνους φέτα. Πρόκειται για μια κρίσιμη μάζα, η οποία εκτιμάται ότι «αφήνει» ετησίως στην Ένωση πάνω από 1 εκατ. ευρώ. «Με επιμονή και μεθοδικά βήματα χτίζουμε εδώ και 1,5-2 χρόνια κάτι πολύ καλό στις ΗΠΑ. Ο στόχος μας δεν είναι τόσο η ελληνική κοινότητα της χώρας –η οποία ούτως ή άλλως έχει «πλημμυρίσει» από ελληνικά τυριά– όσο οι Αμερικανοί καταναλωτές. Αυτό κάνει την προσπάθειά μας πιο δύσκολη, αλλά και πολύ πιο ενδιαφέρουσα, ενώ δημιουργεί προϋποθέσεις πιο μακροπρόθεσμης ανάπτυξης στη συγκεκριμένη αγορά», σημειώνει.

Επέκταση με συσκευαστήριο φέτας στις ΗΠΑ
«Ο στόχος μας δεν είναι τόσο η ελληνική κοινότητα της χώρας –η οποία ούτως ή άλλως έχει ‘’πλημμυρίσει’’ από ελληνικά τυριά– όσο οι Αμερικανοί καταναλωτές» σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΑΣ, Παύλος Σατολιάς

Η φέτα της ΕΑΣ Καλαβρύτων διατίθεται επώνυμη και συσκευασμένη στο αμερικανικό κοινό μέσω της Kroger, της δεύτερης δηλαδή σε μέγεθος αλυσίδας λιανικής των ΗΠΑ μετά τη Walmart, με ένα δίκτυο που αριθμεί περί τα 2.500 καταστήματα. «Σαφώς και δεν βρισκόμαστε σε κάθε κατάστημα της Kroger, όμως, οι συνεργάτες μας είναι πολύ ευχαριστημένοι και φιλοδοξούμε να κάνουμε ακόμα πιο αισθητή την παρουσία μας», προσθέτει ο κ. Σατολιάς.

 

 

Η Ελλάδα που διώχνει τους επενδυτές

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αρχική ιδέα ήταν το συσκευαστήριο –που είναι, φυσικά, απαραίτητο για τις εξαγωγές– να δημιουργηθεί στη χώρα μας. Όμως, τόσο πρακτικά ζητήματα όσο και η τρέχουσα οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα ανάγκασαν τη διοίκηση της Ένωσης να το ξανασκεφτεί και εντέλει να δρομολογήσει την επένδυση επί αμερικανικού εδάφους.

«Επειδή πρόκειται για ένα μεγάλο ταξίδι, είναι πολύ καλύτερο και ασφαλές για το τυρί να φεύγει από την Ελλάδα χονδρική και να υποσυσκευάζεται στις ΗΠΑ», υπογραμμίζει ο συνομιλητής μας, προσθέτοντας όμως και μια άλλη παράμετρο, που έχει να κάνει με την αντιμετώπιση των επενδυτών στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. «Με το που γνωστοποιήσαμε τις σκέψεις μας για το έργο, σχεδόν αμέσως δεχτήκαμε κρούσεις και προσεγγίσεις από τοπικούς αξιωματούχους, αλλά και τραπεζικούς παράγοντες. Όλοι τους είχαν ως μέλημα το πώς να μας διευκολύνουν στην επένδυση. Είναι εντυπωσιακό πώς αντιμετωπίζεται εκεί η επιχειρηματικότητα», επισημαίνει ο κ. Σατολιάς, κάνοντας τις αναπόφευκτες συγκρίσεις με την ελληνική πραγματικότητα.

Οι ΗΠΑ δεν είναι η μοναδική αγορά όπου εξάγει η Ένωση Καλαβρύτων. «Έχουμε παρουσία και στην Αυστραλία μέσω συνεργασίας με αλυσίδα που ανήκει σε Έλληνα ομογενή, όμως οι ποσότητες είναι μικρότερες, της τάξης των 50 τόνων ετησίως», αναφέρει ο κ. Σατολιάς.

Στα 25 εκατ. ευρώ ο τζίρος για το 2015

Επέκταση με συσκευαστήριο φέτας στις ΗΠΑ Ο κύριος όγκος της παραγωγής της ΕΑΣ, ωστόσο, εξακολουθεί να διοχετεύεται στην ελληνική αγορά μέσω της αλυσίδας Σκλαβενίτη, στην οποία αναφέρεται με ιδιαίτερα κολακευτικά λόγια ο συνομιλητής μας. «Θεωρούμε ότι είμαστε τυχεροί που έχουμε αυτήν τη συνεργασία με τη συγκεκριμένη επιχειρηματική οικογένεια από το 1982. Είχαν πάντοτε καλή έκθεση και όνομα στην αγορά και τώρα που μεγαλώνουν (σ.σ. μέσω της συνεργασίας με τη Μαρινόπουλος) ελπίζουμε να συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε κι εμείς μαζί τους. Παράλληλα, όμως, και γνωρίζοντας την κατάσταση που επικρατεί στην ελληνική αγορά, κοιτάμε να αναπτύξουμε και το κομμάτι της εξωστρέφειας», τονίζει.

Η ΕΑΣ Καλαβρύτων έκλεισε το 2015 με κέρδη 2 εκατ. ευρώ και τζίρο που έφτασε τα 25 εκατ. ευρώ, όταν πέντε χρόνια πριν (το 2010) οι ετήσιες πωλήσεις βρίσκονταν στα 17 εκατ. ευρώ. «Είμαστε ίσως η μόνη γαλακτοβιομηχανία και μία από τις λίγες επιχειρήσεις στην Ελλάδα που συνεχίζει να αναπτύσσεται με τέτοιους ρυθμούς εν μέσω κρίσης», δηλώνει ο κ. Σατολιάς.

Η Ένωση παράγει ετησίως 3.000 τόνους φέτα, ενώ απορροφά περί τους 15.000 τόνους αιγοπρόβειο γάλα από τα μέλη της και τους συνεργαζόμενους παραγωγούς σε τιμές που, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι οι υψηλότερες της αγοράς. «Στο πρόβειο ξεκινάμε από το 1 ευρώ το κιλό και φτάνουμε μέχρι το 1,15 ευρώ το κιλό, ανάλογα με τα λίπη και τις πρωτεΐνες. Στο, δε, γίδινο ξεκινάμε από τα 60 και, πάλι αναλόγως της ποιότητας, δίνουμε μέχρι και 70 λεπτά το κιλό», εξηγεί.

Γιάννης Τσατσάκης