Εσπεριδοειδή: H ισπανική τακτική μάθημα για την Ελλάδα

Ο αγροτικός της κόσμος εγκατάλειψε νωρίς τη λογική των πωλήσεων χύδην προϊόντων και επένδυσε στην τυποποίηση

Εσπεριδοειδή: H ισπανική τακτική μάθημα για την Ελλάδα

Ανταγωνισμός, μια λέξη κλειδί και, ταυτόχρονα, βασικό κριτήριο για την εύκολη ή μη διείσδυση προϊόντων σε αγορές του εξωτερικού. Χώρες που παράγουν ομοειδή προϊόντα αυτόματα χαρακτηρίζονται «ανταγωνίστριες χώρες» στην κατάκτηση μεριδίου σε ξένες αγορές.

Με γνώμονα αυτό, η Ελλάδα θα πρέπει να ανταγωνιστεί τις άλλες χώρες που παράγουν ομοειδή αγροτικά προϊόντα και με βάση αυτό να καταφέρει να δημιουργήσει διαχρονικές εμπορικές σχέσεις με χώρες του εξωτερικού, αποκτώντας καλύτερη κατάταξη στον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη. Στατιστικά στοιχεία εξαγωγών αποδεικνύουν ότι δεν αρκεί μόνο η παραγωγή προϊόντων υψηλών προδιαγραφών και η άριστη ποιότητα. Χρειάζεται και στοχευμένη πολιτική εξωστρέφειας με συνέχεια και συνέπεια, καθώς και προδιαγραφές προϊόντων καταλλήλων για εξαγωγή.

Παραθέτουμε κάποια στοιχεία που αφορούν τα εσπεριδοειδή της Ισπανίας, το εξωτερικό της εμπόριο στα προϊόντα αυτά, αλλά κυρίως τις τιμές πώλησής τους, για να προβληματιστούμε ως προς την εξαγωγική πολιτική που ακολουθούμε. Αρχικά, ας ξεκινήσουμε με τη διαπίστωση ότι η Ισπανία ως προς τα εσπεριδοειδή έχει καταφέρει να καθιερωθεί σε πολλές ξένες αγορές, με κάποιες από τις οποίες είχε μακροχρόνιες εμπορικές σχέσεις, ενώ άλλες αποτελούν νέους εμπορικούς εταίρους.

Κατάφερε για την περίοδο 2013-2016 το εξωτερικό της εμπόριο για τα εσπεριδοειδή να είναι γι’ αυτήν πλεονασματικό. Το πρώτο οκτάμηνο του 2016 εξήγαγε 1.094 χιλ. τόνους πορτοκάλια, 621.000 τόνους μανταρίνια και 362.000 τόνους λεμόνια. Οι τιμές των ισπανικών εσπεριδοειδών κατά την παράδοση από το συσκευαστήριο συνεταιρισμών παραγωγών, χωρίς ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένων και των εξόδων συσκευασίας για την εβδομάδα 17-23.10.2016 ήταν οι ακόλουθες:

  • Κλημεντίνη περιοχών Καστεγιόν και Βαλένθια 79,68 ευρώ/100 κιλά.
  • Λεμόνια (fino) περιοχών Αλικάντε, Μάλαγα και Μούρθια 138,21 ευρώ/100 κιλά.
  • Satsuma περιοχής Βαλένθια 64,46 ευρώ/100 κιλά.
  • Πορτοκάλια navelina περιοχών Βαλένθια και Αλικάντε 58,17 ευρώ/100 κιλά.

Πρόκειται για τιμές κατά πολύ υψηλότερες σε σχέση με αυτές που επικρατούν στη χώρα μας. Παρά ταύτα, η Ισπανία έχει καταφέρει να αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στις αγορές του εξωτερικού από εμάς, ενώ για αρκετές χώρες είναι ο βασικός προμηθευτής τους σε εσπεριδοειδή. Γιατί, άραγε;

Ίσως να κατάφερε να ακολουθήσει μια πιο στοχευμένη στρατηγική εξωστρέφειας για τα αγροτικά της προϊόντα, ώστε να αποκτήσουν ένα ισχυρό brand name!

Ίσως πολύ πιο νωρίς ο αγροτικός της κόσμος να εγκατάλειψε τη λογική των πωλήσεων χύδην προϊόντων και ακολούθησε το σκεπτικό ότι η ελκυστική συσκευασία με προδιαγραφές κοντά στις καταναλωτικές συνήθειες του εκάστοτε κοινού δίνει υπεραξία στο προϊόν!

Ίσως απέκτησε συνεταιριστικές οργανώσεις που υιοθέτησαν το μοντέλο αγρότη – επιχειρηματία σε κάθε δραστηριότητά τους, ενώνοντας την παραγωγή με τη μεταποίηση και την εξαγωγή!

Ίσως έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον πρωτογενή τομέα και στην ενδυνάμωση της αγροτικής οικονομίας.

Θα μπορούσε να καταγράψει κανείς πολλά ίσως, το θέμα, όμως, είναι πολλά από αυτά τα ίσως να τα κάνουμε εμείς πράξη στη χώρα μας.

gaia pedia - ηλεκτρονική αγροτική εγκυκλοπέδια