Σοφοκλής Μπασδέκης: «Αν παντρέψεις τη γνώση με την τέχνη του τυροκόμου, μπορείς να κάνεις θαύματα»

των Βικτωρίας Αποστολοπούλου, Νίκου Γαργαλάκου

Αποφάσισε να ανακαλύψει τον κόσμο της τυροκόμησης και τις δυνατότητες που έχει η Ελλάδα να παράξει εξαιρετικές πρώτες ύλες, που μπορούν να μετατραπούν σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Με οδηγό το ανήσυχο πνεύμα του και χωρίς κάποια οικογενειακή παράδοση, ο Σοφοκλής Μπασδέκης, από τον Τύρναβο, έχοντας πτυχίο μηχανικού περιβάλλοντος, επένδυσε στην εκπαίδευση του τυροκόμου, έχοντας τη νοοτροπία ότι για να προχωρήσει κάποιος στο συγκεκριμένο επάγγελμα πρέπει να σκέφτεται καινοτόμα.

Συνοδοιπόρος στην προσπάθειά του είναι η Γαλακτοκομική Σχολή Ελασσόνας, του 2ου ΙΕΚ Λάρισας. «Με συνάρπαζε η ιδέα του τυριού και για αυτό τον λόγο ξεκίνησα την επαγγελματική μου πορεία σε μία γνωστή γαλακτοβιομηχανία. Ήθελα, όμως, να εκπαιδευτώ, να μάθω τη διαδικασία ωρίμανσης της φέτας, τον τρόπο παστερίωσης. Ήθελα να είμαι μέσα στην παραγωγική διαδικασία. Όσο δούλευα, λοιπόν, έκανα αίτηση για φοίτηση στη Γαλακτοκομική Σχολή Ελασσόνας», αναφέρει ο Σοφοκλής στην «ΥΧ».

Τη δεδομένη στιγμή, αναζητά την επόμενη επαγγελματική του ευκαιρία, έχοντας τα κατάλληλα εφόδια για να γνωρίζει πως η επιτυχημένη πορεία σε αυτόν τον κλάδο συνεπάγεται τη δημιουργία προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας. «Στη συγκεκριμένη σχολή έχουμε μάθει πολλά πράγματα αρκετά νωρίς, ενώ οι καθηγητές είναι αρκετά πρόθυμοι να καθοδηγήσουν τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε αυτόν τον κλάδο. Έχουμε πραγματοποιήσει, επίσης, αρκετές επισκέψεις σε τυροκομεία της περιοχής για να δούμε πρακτικά την παραγωγική διαδικασία», εξηγεί ο Σοφοκλής.

Προώθηση των προϊόντων όχι μόνο σε ξένες αγορές, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας, βάζοντας τις βάσεις για την ανάπτυξη του αγροτουρισμού

Προστιθέμενη αξία στο γάλα

Σχολιάζοντας την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο του τυριού και συγκεκριμένα της φέτας αναφέρει ότι «πρέπει να φύγουμε από τη νοοτροπία που θέλει τους ανθρώπους να δουλεύουν στο επάγγελμα μόνο με την εμπειρία. Πρέπει να εκπαιδευτούν, τόσο οι παραγωγοί, όσο οι έμποροι και οι τυροκόμοι. Πρέπει να μάθουμε τον τρόπο να δώσουμε προστιθέμενη αξία στο γάλα και να το μεταποιήσουμε σε καινοτόμα προϊόντα, ώστε να μπορέσουμε να το προωθήσουμε. Θεωρώ ότι οι εταιρείες που θα εδραιωθούν με άτομα που έχουν εξειδικευμένες γνώσεις στο αντικείμενο, θα βγουν κερδισμένες. Αν συνδυαστεί, δηλαδή, η γνώση του παλαιού τυροκόμου με τα πτυχία που παίρνουν τα νέα παιδιά, μπορούν να γίνουν θαύματα. Δεν είναι μόνο το κέρδος, είναι να καταφέρει κανείς να μειώσει το κόστος και να βγάλει ένα ποιοτικά άριστο προϊόν».

Για τον Σοφοκλή, η ποιότητα και η καινοτομία, που μπορούν να ενωθούν με την παράδοση, αποτελούν δίαυλο για την καλύτερη προώθηση των προϊόντων. «Προώθηση των προϊόντων όχι μόνο σε ξένες αγορές, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας, βάζοντας τις βάσεις για την ανάπτυξη του αγροτουρισμού», επισημαίνει και καταλήγει λέγοντας ότι οι παραγωγοί μπορούν να δημιουργήσουν ομάδες παραγωγών και να εκπαιδευτούν, ώστε να συνεχίσουν με σωστό τρόπο στη μεταποίηση και στην προώθηση των προϊόντων τους».