ΣΕΑΟΠ: Έσπασαν το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ οι εξαγωγές των αλκοολούχων ποτών

Aνοδο των εξαγωγών του κατά 9,4% παρουσίασε ο κλάδος της ελληνικής ποτοποιίας-αποσταγματοποιίας το 2023, παρά το γενικότερο αρνητικό κλίμα για τις εξαγωγές των ευρωπαϊκών αλκοολούχων ποτών. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο κλάδος ξεπέρασε για πρώτη φορά το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ.

Ο πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ, Χάρης Μαυράκης, κάνει λόγο για μεγάλο επίτευγμα, το οποίο βασίζεται στην ποιότητα των ελληνικών ποτών. Συμπληρώνει, ωστόσο, ότι απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες. «Θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι ένα σημαντικό κομμάτι των εξαγωγών είναι τα προϊόντα Metaxa, τα οποία αναγνωρίζονται λόγω της υψηλής ποιότητάς τους. Επίσης, στο προϊοντικό μείγμα έχουν μπει και προϊόντα υψηλότερης ποιότητας και τιμής, όπως τα παλαιωμένα αποστάγματα», περιγράφει στην «ΥΧ».

Η αύξηση, όπως εξηγεί, αφορά στα ποσά, «γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση του κόστους μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και στη συνεπακόλουθη αύξηση των τιμών των προϊόντων». Σε αντίθεση με τη συνολική αξία, οι εξαγωγές σε ποσότητα των ελληνικών αλκοολούχων ποτών το 2023 εμφάνισαν πτώση της τάξης του 5,02% (-2 εκατ. κιλά σε απόλυτες τιμές). Ωστόσο, η μέση τιμή μονάδας, δηλαδή η τιμή ανά εξαγόμενο κιλό ποτού, κινήθηκε ανοδικά, σε ποσοστό 15,2%.

«Τα ελληνικά αλκοολούχα ποτά έχουν κατακτήσει πλέον τις διεθνείς αγορές και αναγνωρίζεται η αξία και η ποιότητά τους», σχολιάζει ο κ. Μαυράκης, προσθέτοντας: «Είμαστε υπερήφανοι σαν κλάδος που ξεπεράσαμε για πρώτη φορά τα 100 εκατ. ευρώ σε εξαγωγές. Όμως, δεδομένου ότι από χρονιά σε χρονιά υπάρχουν αυξομειώσεις, το σημαντικότερο είναι ότι την τελευταία πενταετία (2019-2023) ο κλάδος εμφανίζει αύξηση των εξαγωγών του τόσο σε αξία, κατά 39,3%, όσο και σε ποσότητα, κατά 5,2%».

Πλήγμα η απαγόρευση εισαγωγών του Ιράκ

Ο πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ αναφέρεται επίσης στην αγορά του Ιράκ και τη μείωση των εξαγωγών στην εν λόγω χώρα μετά την εφαρμογή του νόμου περί απαγόρευσης εισαγωγής και πώλησης αλκοολούχων ποτών.

«Το Ιράκ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά του ούζου και, με τη νομοθεσία που επιβλήθηκε εκεί, είχαμε όντως μια πτώση των εξαγωγών. Ελπίζουμε, όμως, να επανέλθει η κανονικότητα και σε αυτή την κατεύθυνση», σημειώνει. Οι επιπτώσεις της απαγόρευσης αποτυπώνονται στις μειωμένες κατά 22% (ή κατά 1,5 εκατ. κιλά, σε απόλυτους αριθμούς) σε ποσότητα και κατά 16% (ή κατά 2,7 εκατ. ευρώ) σε αξία εξαγωγές προς τη συγκεκριμένη χώρα σε σύγκριση με το 2022.

Παρά τις επιτυχίες, ο πρόεδρος του ΣΕΑΟΠ εμφανίζεται συγκρατημένος, επαναλαμβάνοντας ότι χρειάζεται πολύ ακόμα δουλειά. «Πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι η ελληνική ποτοποιία δεν έχει προγράμματα προώθησης εξαγωγών και προβολής, όπως, για παράδειγμα, το κρασί. Ό,τι κάνουμε, το κάνουμε μόνοι μας», τονίζει.

Ευρώπη, ο καλύτερος πελάτης

Τα κράτη-μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε ο ΣΕΑΟΠ, αποτελούν σταθερά τους σημαντικότερους προορισμούς των ελληνικών αποσταγμάτων, με ποσοστό 76% (ήτοι 80,7 εκατ. ευρώ) σε αξία και 78% (ήτοι 28,4 εκατ. κιλά) σε ποσότητα το 2023. Την περσινή χρονιά, οι ελληνικές εξαγωγές προς αυτές τις χώρες σημείωσαν σημαντική αύξηση 13,7% (περί τα 10 εκατ. ευρώ) σε αξία και μικρή πτώση 0,7% (0,2 εκατ. κιλά) ως προς τις ποσότητες.

Η Γερμανία εμφανίζεται σταθερά στην πρώτη θέση, ως βασικός προορισμός των ελληνικών αλκοολούχων ποτών, καθώς σε αυτήν κατευθύνεται το 40% (42,5 εκατ. ευρώ) σε αξία και το 45,4% (16,5 εκατ. κιλά) σε ποσότητα των εξαγωγών της εγχώριας ποτοποιίας. Δεύτερη σημαντικότερη χώρα προορισμού εξακολουθεί να είναι (παρά την πτώση) το Ιράκ, με αξία εξαγωγών 14,6 εκατ. ευρώ και ποσότητα 5,6 εκατ. κιλά το 2023.

Από τις χώρες της ΕΕ, τη Γερμανία ακολουθούν η Βουλγαρία, με 10 εκατ. ευρώ (αύξηση 25,7% σε αξία το 2023), η Ολλανδία με 5 εκατ. ευρώ (αύξηση 98%), η Αυστρία με 3,8 εκατ. ευρώ (αύξηση 194%) και η Πολωνία με 3,7 εκατ. ευρώ (πτώση 4,1%). Από τις τρίτες χώρες και πέραν του Ιράκ, οι κύριες αγορές-προορισμοί των ελληνικών εξαγωγών είναι η Αλβανία, με 2,9 εκατ. ευρώ, οι ΗΠΑ με 2,2 εκατ. ευρώ και το Ισραήλ με 0,96 εκατ. ευρώ.

Διατηρείται το ανοδικό μομέντουμ για το τσίπουρο

Το ελληνικό ούζο αποτελεί διαχρονικά τον μεγάλο πρωταγωνιστή στις εξαγωγές ελληνικών αλκοολούχων ποτών, με το ποσοστό του να φτάνει το 2023 το 58% ως προς την αξία και το 68% ως προς την ποσότητα του συνόλου. Οι εξαγωγές του ούζου εντός ΕΕ παρουσιάζουν σημαντική αύξηση σε αξία, κατά 13,5%, ενώ σε ποσότητα εμφανίζουν μείωση κατά 1,8% σε σύγκριση με το 2022.

Ως προς τις σημαντικότερες χώρες εξαγωγής του ούζου, την πρώτη θέση κατέχει η Γερμανία, με 46,5% του συνόλου σε αξία και 50,8% σε ποσότητα, ακολουθεί το Ιράκ, με 23,3% σε αξία και 21,9% σε ποσότητα, και στην τρίτη θέση βρίσκεται η Βουλγαρία, με 13% σε αξία και 10,7% σε ποσότητα.

Το τσίπουρο και η τσικουδιά, αν και εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό μερίδιο της τάξης του 2% σε αξία και 1% σε ποσότητα του συνόλου των εξαγωγών, καταγράφουν σταθερή άνοδο. Ειδικότερα, οι εξαγωγές εντός ΕΕ για το 2023 εμφάνισαν αύξηση 22% σε αξία και μείωση 1,5% σε ποσότητα, ενώ στις τρίτες χώρες ήταν αυξημένες 15% σε αξία και 13% σε ποσότητα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε σύγκριση με το 2020 (που για πρώτη φορά η EUROSTAT περιγράφει το τσίπουρο/τσικουδιά σε ξεχωριστό TARIC code), η συνολική αύξηση είναι 61,2% σε αξία (0,89 εκατ. ευρώ) και 50% σε ποσότητα (0,11 εκατ. κιλά). Η Γερμανία βρίσκεται κι εδώ στην πρώτη θέση προορισμού, με μερίδιο 44,1% του συνόλου σε αξία, ενώ στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Κύπρος, με 10,8%, και στην τρίτη θέση οι ΗΠΑ, με 10,1%.