Νέο επενδυτικό πεδίο ανοίγει μετά την κατάργηση του χύμα ελαιολάδου στην εστίαση

Νέο επενδυτικό πεδίο ανοίγει για το ελαιόλαδο στη μαζική εστίαση

Σε μια σειρά επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας αλλά και στο άνοιγμα μιας αγοράς για περίπου 10.000 τόνους τυποποιημένου προϊόντος μέσα από επίσημα κανάλια διανομής θα συμβάλει η νέα διάταξη για τη χρήση σφραγισμένων, μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ελαιολάδου στη μαζική εστίαση από 1ης Ιανουαρίου 2018. Επιπλέον, θα τονώσει την ανάπτυξη και την προβολή του ελληνικού «υγρού χρυσού». Αυτά τονίστηκαν μεταξύ άλλων από τους ομιλητές και ειδικά από τους δύο γενικούς γραμματείς τον κ. Α. Παπαδεράκη (γεν. γραμματέας Καταναλωτή) και τον κ. Ν. Αντώνογλου (γεν. γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης) που συμμετείχαν στην εσπερίδα με θέμα «Το ελαιόλαδο στη μαζική εστίαση» που συνδιοργάνωσαν την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου ο ΣΕΒΙΤΕΛ και η ΠΟΕΣΕ (Πανελληνία Ομοσπονδία Εστιατορίων και Συναφών Επαγγελμάτων).

«Στόχος δεν είναι να επιβάλλουμε κάτι με το νόμο, αλλά να συνειδητοποιήσουν όλοι ότι αυτό το μέτρο είναι για το κοινό καλό όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο αλλά και της εθνικής οικονομίας. Με άλλα λόγια στόχος είναι η προβολή του τομέα και της ελληνικής ελαιοπαραγωγής μέσα από το κανάλι της μαζικής εστίασης. Τα εστιατόρια ουσιαστικά είναι ένα όχημα προβολής. Επίσης, θα ενισχυθεί η μέσα από επίσημα κανάλια διανομή και όχι τα ανεπίσημα και τα χύμα», τόνισε στην «ΥΧ» ο Γιώργος Οικονόμου, Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ. Ταυτόχρονα, θα ευνοηθούν πρωτίστως οι ίδιοι οι ελαιοπαραγωγοί καθώς, όπως υποστήριξε ο κ. Οικονόμου, «όσο αυξάνονται τα κανάλια πώλησης του προϊόντος τόσο πιο εύκολη είναι η απορρόφησή του και η μεγαλύτερη ζήτηση ισορροπεί την αγορά και τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα από ότι θα ήταν σε διαφορετική περίπτωση».

Την ίδια ώρα, θα κινητοποιηθεί μια σειρά επενδύσεων γύρω από την τυποποίηση του ελαιολάδου, όπως σημείωσε ο Γρηγόρης Αντωνιάδης, πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ.

Νέο επενδυτικό πεδίο ανοίγει για το ελαιόλαδο στη μαζική εστίαση

Η αγορά θα αυτορυθμιστεί

Όσον αφορά την προετοιμασία των τυποποιητών σχετικά με την εφαρμογή του νέου μέτρου, ο κ. Οικονόμου τόνισε ότι θα βασιστούν σε συσκευασίες που ήδη χρησιμοποιούσαν ως δείγματα για το εξωτερικό ή για προωθητικές ενέργειες. Οι συσκευασίες μπορεί να είναι είτε πλαστικές είτε γυάλινες. «Το ζητούμενο είναι ο καταναλωτής που θα ζητήσει ελαιόλαδο να λάβει μια σφραγισμένη συσκευασία, που μπορεί να είναι είτε ένα μικρό φακελάκι είτε ένα μικρό μπουκάλι ή ακόμη και 1 λίτρο. Αν δεν υπάρχει μικρή συσκευασία και ανοιχθεί του 1 λίτρου μπορεί στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί στη κουζίνα του εστιατορίου. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα για τις μεγάλες συσκευασίες οι καταναλωτές να τις αγοράσουν. «Από τη νομοθεσία δεν ορίζεται συγκεκριμένος όγκος των σφραγισμένων, μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών και έτσι αφήνεται το περιθώριο στην αγορά να αυτορυθμιστεί», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου.

Σχετικά με την ευρωπαϊκή εμπειρία από την εφαρμογή αντίστοιχων μέτρων σημειώθηκε στην εσπερίδα ότι η κατανάλωση κατά άτομον βρίσκεται στα 20 ml, αλλά δεν έχει προκύψει ένα κοινά αποδεκτό μέγεθος ως καταλληλότερο για όλες τις χώρες. Επιπλέον, όπως ειπώθηκε έδαφος κερδίζουν στην εστίαση της γειτονικής Ιταλίας και η δυνατότητα επιλογής από τους καταναλωτές μεταξύ αρωματισμένων ή έξτρα παρθένων ελαιολάδων. «Κάποια στιγμή θα έχουμε λίστα για τα ελαιόλαδα στα εστιατόρια όπως έχουμε λίστα με τα κρασιά. Οι σερβιτόροι θα μπορούν να περιγράφουν τον τόπο προέλευσης και τα χαρακτηριστικά του κάθε ελαιολάδου (πχ. φρουτώδες, κλπ). Το μάρκετινγκ του ελαιολάδου είναι 5-10 χρόνια πιο πίσω από αυτό του κρασιού, αλλά γίνονται ήδη κάποια βήματα», ανέφερε ο Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ.

Αναπόσπαστο κομμάτι του γαστρονομικού τουρισμού

Από την πλευρά του ο Γιώργος Κουράσης, γενικός γραμματέας ΓΣΕΒΕΕ και ΠΟΕΣΕ, επεσήμανε ότι η κοινή πρακτική από το 2018 και μετά μόνο θετικά θα επιδράσει για όλη την αλυσίδα της οικονομίας. «Θα επιτρέψει στο ελληνικό ελαιόλαδο να αναζητηθεί και να συγκριθεί τόσο από εγχώριους όσο και από ξένους καταναλωτές. Θα συμβάλλει στην εξωστρέφεια και την τοπική ανάπτυξη. Το ελαιόλαδο θα αποτελέσει πλέον κομμάτι του τουριστικού πακέτου γαστρονομικής μνήμης».

Έλλειμμα γνώσης γύρω από το ελαιόλαδο

Για το ελαιόλαδο στη γαστρονομία, μίλησε ο πρόεδρος του ΙΕΓ κ. Νίκος Φωτιάδης: «Υπάρχει έλλειμμα γνώσης σχετικά με το τι σημαίνει ελαιόλαδο, ποιο πρέπει κάθε φορά να χρησιμοποιηθεί και που. Πρέπει να μάθουμε να χρησιμοποιούμε άλλο ελαιόλαδο για το μαγείρεμα, άλλο για τις σαλάτες, άλλο για το τηγάνισμα για να δώσουμε στον καταναλωτή το σωστό αποτέλεσμα. Η απόφαση για το φιαλίδιο μιας χρήσης αποτελεί το πλέον σημαντικό έργο της τελευταίας 20ετίας του ελληνικού κράτους καθώς εγγυάται την ασφάλεια του καταναλωτή και θα δώσει νέα ώθηση στο προϊόν».

Ακαδημία ελαιολάδου δια χειρός ΣΕΒΙΤΕΛ

Από το Δεκέμβριο θα λειτουργήσει μια Ακαδημία Ελαιολάδου υπό τον ΣΕΒΙΤΕΛ, όπως ανακοίνωσε ο κ. Οικονόμου, με στόχο να υπάρξει σωστή επιμόρφωση και εκπαίδευση των εμπλεκομένων του κλάδου. Θα διοργανώνονται μια σειρά σεμιναρίων με τη συνδρομή και άλλων φορέων όπως το Ινστιτούτο Ελληνικού Διατροφικού Πολιτισμού & Γαστρονομίας (ΙΕΓ) και η ΠΟΕΣΕ. 

Δείτε αναλυτικά το δελτίο τύπου

Ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την προώθηση του ελληνικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές μέσω των εκατομμυρίων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας αποτελεί η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για τη χρήση τυποποιημένου ελαιολάδου αποκλειστικά και μόνο μέσω σφραγισμένων μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή συσκευασιών μιας χρήσης με τις απαιτούμενες επισημάνσεις στα τραπέζια στους χώρους Μαζικής Εστίασης (εστιατόρια , ταβέρνες , ψητοπωλεία κλπ καταστήματα εστίασης).

Την επισήμανση αυτή έκαναν οι ομιλητές κατά τη διάρκεια της εσπερίδας με θέμα “Το ελαιόλαδο στη Μαζική Εστίαση”, την οποία διοργάνωσαν ο ΣΕΒΙΤΕΛ και η ΠΟΕΣΕ, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με την υποστήριξη της ΓΣΕΒΒΕ, της Λέσχης Φίλων Ελαιολάδου ΦΙΛΑΙΟΣ και του Ινστιτούτου Ελληνικού Διατροφικού Πολιτισμού και Γαστρονομίας (ΙΕΓ), την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017, στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΓΣΕΒΕΕ. Την ημερίδα παρακολούθησαν ο βουλευτής Αχαΐας της ΝΔ Ανδρέας Κατσανιώτης, οι Γενικοί Γραμματείς των Υπουργείων Ανάπτυξης Αντώνης Παπαδεράκης και Αγροτικής Ανάπτυξης Νίκος Αντώνογλου, στελέχη των συναρμόδιων υπουργείων, ιδιοκτήτες εστιατορίων και τυποποιητές ελαιολάδου.

Την ικανοποίησή τους για το μέτρο το οποίο θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2018 και αποτελούσε αίτημα πολλών ετών, εξέφρασαν οι Πρόεδροι του ΣΕΒΙΤΕΛ και της ΠΟΕΣΕ κ.κ. Γρηγόρης Αντωνιάδης και Γιώργος Καββαθάς, αντίστοιχα.

Ο Βουλευτής Αχαΐας Ανδρέας Κατσανιώτης δήλωσε ότι ζητά συγνώμη ως πολιτικός για όσα η Πολιτεία δεν έχει κάνει μέχρι τώρα για το ελαιόλαδο. Ξεκίνησαν πολλές πρωτοβουλίες οι οποίες ωστόσο δεν είχαν συνέχεια, τόνισε. Το λάδι, πρόσθεσε, είναι το σημαντικότερο case study για την Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή για παράδειγμα, είπε, λειτουργούν 25.000 ταβέρνες ελληνικής ιδιοκτησίας σε όλο τον κόσμο. Με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο 10ετίας, μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε και να στηρίξουμε τόσο το ελαιόλαδο, όσο και πολλά άλλα ελληνικά προϊόντα.

Ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης δήλωσε ότι το μέτρο χαίρει ευρείας αποδοχής από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και θα συμβάλλει στη βελτίωση και περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος. Το ελαιόλαδο, πρόσθεσε, θα αναδείξει τη δυναμική του και στον τουρισμό, προστατεύοντας την υψηλή ποιότητά του, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα τις παρεχόμενες υπηρεσίες στη μαζική εστίαση. Παράλληλα, θα αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά φαινόμενα νοθείας, διευρύνοντας τις πιστοποιημένες διαδικασίες και στον τομέα αυτό, ενισχύοντας τη συμβολή στην ανάπτυξη των επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΑΑΤ Νίκος Αντώνογλου δήλωσε ότι το Υπουργείο στηρίζει τον ελαιοκομικό τομέα μέσα από πολλά προγράμματα, όπως αυτά των Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων, τα Προγράμματα Προβολής Προώθησης Ενημέρωσης, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και άλλα. Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται ήδη από τους ανταγωνιστές μας, όπως είναι η Ισπανία και η Ιταλία και ήταν σκόπιμο να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα. Δυστυχώς, η τυποποίηση αφορά αυτή τη στιγμή μόνο το 30% της διακινούμενης ποσότητας ελαιολάδου είτε μιλάμε για την εγχώρια κατανάλωση είτε για τις εξαγωγές». Τέλος, σημείωσε την ίδρυση Διεύθυνσης Τροφίμων στο υπουργείο, η οποία στόχο έχει τον περαιτέρω αποτελεσματικότερο συντονισμό του τομέα των τροφίμων.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ Γρηγόρης Αντωνιάδης επεσήμανε ότι η τοποθέτηση τυποποιημένου ελαιολάδου στα τραπέζια των εστιατορίων θα αυξήσει τη διακίνηση τυποποιημένου ελαιολάδου σε ποσοστό 4-5%, δηλαδή περίπου 8- 10.000 τόνοι. Το γεγονός αυτό θα συμβάλει στην δημιουργία επενδύσεων στον τομέα της τυποποίησης για τις μικρές συσκευασίες, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της ΠΟΕΣΕ Γιώργος Καββαθάς δήλωσε ότι η υιοθέτηση της διάταξης δεν είναι θέμα επιβολής νόμου, αλλά υιοθέτησης μιας ρύθμισης με θετικά αποτελέσματα τόσο για τα εστιατόρια και τον απαιτούμενο εκσυγχρονισμό τους ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες, όσο και για τη διασφάλιση της ποιότητας του ελαιολάδου και την προστασία των καταναλωτών. Οι τυποποιημένες συσκευασίες ελαιολάδου στη μαζική εστίαση θα συμβάλλουν, πρόσθεσε, στην ανάπτυξη ενός βελτιωμένου, ενιαίου brand name για την ελληνική γαστρονομία που θα χτίσει μία αξιόπιστη εικόνα στο εξωτερικό.

Ο αντιπρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της ΠΟΕΣΕ Γιώργος Κουράσης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα της χρήσης τυποποιημένου ελαιολάδου στη μαζική εστίαση. “Το τυποποιημένο ελαιόλαδο θα προσθέσει αξιοπιστία και θα αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μας στα μάτια του πελάτη – καταναλωτή. Επιπλέον δημιουργεί την αίσθηση της ασφάλειας και μιας περαιτέρω εγγύησης στο γαστρονομικό αποτέλεσμα, δεδομένου ότι το ελληνικό ελαιόλαδα αποτελεί μια εξαιρετική πρώτη ύλη. Όλοι γνωρίζουμε πως ο ευχαριστημένος πελάτης επιστρέφει πάντα στο κατάστημά μας και το διαφημίζει. Η τυποποίηση είναι εργαλείο προβολής και ανάπτυξης γιατί εμπεριέχει το δομικό συστατικό της έξυπνης επιχειρηματικής επιλογής. Αυτό το μπουκάλι ελαιολάδου περιέχει πέρα από το εξαιρετικό προϊόν της ελληνικής φύσης, ποιότητα, προσπάθεια, σεβασμό και δύναμη. Και αυτό δεν μπορεί παρά να αποτελεί προστιθέμενη αξία για την επιχείρηση εστίασης”.
Το νομοθετικό πλαίσιο αφήνει το περιθώριο στην αγορά να επιλέξει το μέγεθος της συσκευασίας που θα χρησιμοποιείται στα τραπέζια των εστιατορίων. Στις λιπαρές ουσίες η κατ’ άτομο μερίδα ορίζεται στα 20 ml, αλλά στη διεθνή αγορά οι συσκευασίες των 50 ml έχει το προβάδισμα. Αν η αγορά δεν καταφέρει να αυτορυθμιστεί θα υπάρξει παρέμβαση από την πλευρά των αρχών, σύμφωνα με τον Χρήστο Νικόλσκυ, Διευθυντή Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης  που συμμετείχε και στη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου.

Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ Γιώργος Οικονόμου επεσήμανε ότι προϋπόθεση για να γίνει δεκτό ένα νέο μέτρο είναι να ενημερωθούν διεξοδικά οι ενδιαφερόμενοι για τις λεπτομέρειές του, προκειμένου να μην το απορρίψουν από άγνοια. Αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του ρόλου της ενημέρωσης και της εκπαίδευσης, πρόσθεσε, ο ΣΕΒΙΤΕΛ δημιούργησε έναν νέο φορέα, την Ακαδημία Ελαιολάδου.

Ο επιστημονικός διευθυντής του New York College Νίκος Κατσαρός, πρώην πρόεδρος του ΕΦΕΤ, επεσήμανε ότι δεν θα πρέπει να τίθεται θέμα ρύπανσης γιατί το μέτρο θα βασιστεί σε ανακυκλούμενες συσκευασίες. Ο ίδιος σημείωσε ότι θα ήταν χρήσιμη η επέκταση του μέτρου και στα εστιατόρια των ξενοδοχείων.

Ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ελληνικού Διατροφικού Πολιτισμού και Γαστρονομίας Νίκος Φωτιάδης, τόνισε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία είναι ίσως η σημαντικότερη των τελευταίων 20 ετών, θα πρέπει να συνδυαστεί με την εκπαίδευση όλων των κρίκων της αλυσίδας. Μεταξύ αυτών οι σεφ, οι ιδιοκτήτες χώρων μαζικής εστίασης, οι δημοσιογράφοι γεύσης, για τους οποίους οι εξειδικευμένες γνώσεις αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο στη δουλειά τους.

Έντονο ήταν το ενδιαφέρον των εστιατόρων, οι οποίοι συμμετείχαν στην εκδήλωση, για το νέο νομοθετικό πλαίσιο, στη συζήτηση που ακολούθησε τις παρουσιάσεις των εισηγητών.