Στον πάγο πάλι τα αγροτικά λύκεια;

Συνάντηση με πρώην υπουργούς Παιδείας για την εκπαίδευση στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Στον πάγο πάλι τα αγροτικά λύκεια;

Ανοιχτό σχολείο αλλά όχι «ξέφραγο αμπέλι». Ένα σχολείο που θα δίνει έμφαση και στην τεχνική εκπαίδευση,  οραματίστηκε  ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης , καθώς είχε συνάντηση με πρώην υπουργούς Παιδείας και τομεάρχες Παιδείας των κομμάτων, στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία στην Επιτροπή Διαρκούς Μορφωτικών Επιθέσεων.

Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης τόνισε πως υπάρχει νομοθεσία σε άλλες χώρες, ώστε κάποιος που τελειώνει το τεχνικό λύκειο μ΄ ένα χρόνο ακόμη εκπαίδευσης να έχει δικαίωμα να πάει και στο Πανεπιστήμιο. Άφησε να εννοηθεί πως σκέφτεται και το θέμα των Πολυκλαδικών Λυκείων, ώστε το σχολείο να είναι ανοιχτό, δημοκρατικό αλλά να δίνει και δυνατότητες στη δημιουργική έκφραση των μαθητών.

Κι ενώ τέθηκαν ζητήματα για το τεχνικό λύκειο, γι’ άλλη μια φορά ουδείς ασχολήθηκε με τα περίφημα Αγροτικά Λύκεια, που προβλέπονταν στο προεδρικό διάταγμα επί υπουργίας Σκανδαλίδη. Ενώ  νομικά προχώρησαν, ουδέποτε ολοκληρώθηκε η μετατροπή τους από σχολές σε οργανωμένα γεωργικά λύκεια.

Το πρόβλημα είναι πως τα τεχνικά λύκεια καθαυτά υστερούν σε υλικοτεχνική υποδομή για την αγροτική παραγωγή, που χρειάζεται και γη για καλλιέργειες ή εκτροφές αλλά και εξειδικευμένο μηχανολογικό εξοπλισμό, όπως συμβαίνει π.χ. με το ΙΓΕ , στο οποίο γίνονται σεμινάρια. 

Κι ενώ υπήρχε πρόβλεψη να μετατραπούν οι σχολές, που υπάρχουν και υπάγονται στον ΕΛΓΟ Δήμητρα αλλά έχει την υψηλή εποπτεία το υπουργείο Παιδείας, ουδέποτε πραγματοποιήθηκαν. Συγκεκριμένα με το προεδρικό διάταγμα του 2012 υπήρχε πρόβλεψη για τη δημιουργία Γεωργικής Σχολής σε κάθε περιφερειακή αυτοδιοίκηση ως Δημόσιο Αγροτικό Τεχνολογικό Λύκειο, τριετούς φοίτησης υπό την εποπτεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με πρόταση και του υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. 

Το προεδρικό διάταγμα προέβλεπε πως σχολές που υπήρχαν ήδη, όπως είναι λ.χ. η Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων, η σχολή της Νεμέας κ.ά. να μπορούν να μετατραπούν σε αγροτικά λύκεια. Κι ενώ ο νόμος είναι σε ισχύ ουδείς ασχολήθηκε μ΄ ένα ζήτημα που θα έφερνε νέο αίμα στο αγροτικό επάγγελμα με ανθρώπους καταρτισμένους και δυνατότητες για συνεχίσουν και τις σπουδές τους.

Τα προβλήματα στον ΕΛΓΟ – Δήμητρα, που δημιουργήθηκε ως υπεροργανισμός του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης σε συνθήκες κρίσης, δεν κατάφερε να ολοκληρώσει τους στόχους της δημιουργίας του και τώρα , σύμφωνα με πληροφορίες, τείνει να ολοκληρωθεί νομικά και να προχωρήσει αλλά το θέμα των αγροτικών λυκείων παραμένει ζητούμενο. Συν τοις άλλοις, η ιστορία του Βαγγέλη Γιακουμάκη, που συγκλόνισε το Πανελλήνιο, δημιούργησε κακές εντυπώσεις, σε μια σχολή η οποία λειτουργούσε υποδειγματικά από άποψη γνώσης αλλά αποδείχτηκε πως δεν είχε τη δυνατότητα να κρατήσει τις ισορροπίες και να λύσει πρακτικά ζητήματα, στις σχέσεις μεταξύ των παιδιών.

Η ύπαιθρος νοσεί στο σχολείο παιδιών με ειδικές ανάγκες

Τεράστια τα προβλήματα για τους αγρότες που έχουν παιδιά, που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες
 
Το πρόβλημα της εκπαίδευσης ατόμων με ειδικές ανάγκες, παιδιών με σπάνιες ασθένειες ή μαθησιακές δυσκολίες, τέθηκε στην επιτροπή Παιδείας της Βουλής, από τη βουλευτή της Ένωσης Κεντρώων, Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου αλλά και της πρόσβασής τους στο σχολικό περιβάλλον.

Το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο πολύπλοκο σε ό, τι αφορά στα παιδιά αγροτών και γενικότερα κατοίκων της υπαίθρου, που ζουν σε απόμακρες ορεινές μειονεκτικές περιοχές ή και σε νησιά και δεν έχουν πρόσβαση ούτε σε θεραπείες αλλά ούτε και σε ειδικά σχολεία, όπως έχουν άνθρωποι των αστικών κέντρων.

Οι δομές είναι εξαιρετικά περιορισμένες και συχνά είναι δύσκολη η πρόσβαση και στο σχολικό περιβάλλον και στις δομές Υγείας, ακόμη και για παιδιά που έχουν ελαφρά μαθησιακά προβλήματα και δύνανται να παρακολουθήσουν μάθημα σε κανονικά σχολεία.

Η πρώην υπουργός Παιδείας Μαριέτα Γιαννάκου σημείωσε πως κατόρθωσε 1.400  εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί από 12 που βρήκε στο υπουργείο Παιδείας να πάνε σε σχολεία για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες, όμως σήμερα με την κρίση το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο. 

Της Άννας Στεργίου