Στα φυτικά ροφήματα περνά η μάχη των «γαλατάδων»

Μικρή ακόμα στην Ελλάδα, αλλά ταχύτατα αναπτυσσόμενη η συγκεκριμένη αγορά

olympos fytika galata

Με γοργούς ρυθμούς τρέχει η αγορά φυτικών ροφημάτων στην Ελλάδα, έστω και αν τα μέχρι στιγμής μεγέθη της δεν δείχνουν να την καθιστούν σοβαρή απειλή για τα μερίδια των παραδοσιακών γαλακτοκομικών (γάλα, γιαούρτι κ.λπ.), τα οποία «φιλοδοξεί» να ανταγωνιστεί.

Οι λόγοι γι’ αυτό θα πρέπει να αναζητηθούν αφενός στην «αλμυρή» τους τιμή (μια συσκευασία ενός λίτρου «γάλακτος αμυγδάλου» κοστίζει σήμερα στο ράφι υπερδιπλάσια σε σχέση με μια αντίστοιχη αγελαδινού γάλακτος), αφετέρου στην επιφυλακτικότητα με την οποία ένα μεγάλο μέρος του κοινού εξακολουθεί να προσεγγίζει μια κατηγορία προϊόντων που φαντάζουν «ξένα» προς τις διαχρονικές διατροφικές του συνήθειες.

Ακόμα κι έτσι, πάντως, οι πωλήσεις σε όγκο των φυτικών ροφημάτων στο εννεάμηνο του 2018 σημείωσαν αύξηση 61,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία μετρήσεων αγοράς που μεταφέρουν στην «ΥΧ» στελέχη της Όλυμπος, μιας από τις εταιρείες που από την πρώτη στιγμή επένδυσαν στη συγκεκριμένη κατηγορία. Η αύξηση σε αξία εκτιμάται ότι ήταν ελαφρώς μικρότερη, ακριβώς λόγω των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών, με τις οποίες οι επιχειρήσεις προσπάθησαν να κινητοποιήσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Διεύρυνε το δίκτυο παραγωγών ο Όλυμπος

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, μέσα στο 2018 η θεσσαλική βιομηχανία επέκτεινε στην Κεντρική Μακεδονία –μετά τη Φθιώτιδα και τη Θεσσαλία– το δίκτυο των παραγωγών από τους οποίους προμηθεύεται πρώτη ύλη για τα ροφήματά της (αμύγδαλο, φιστίκι κ.λπ.), ανεβάζοντας παράλληλα τον συνολικό τους αριθμό σε 100 (από 80 το 2017). Επιπλέον, τον Νοέμβριο ξεκίνησε και τις πρώτες εξαγωγές στην Κύπρο μέσω της τοπικής εισαγωγικής επιχείρησης «Αφοί Πέτρου».

Στον χορό των φυτικών ροφημάτων μπήκε από το περασμένο καλοκαίρι και η Δέλτα, παρουσιάζοντας τέσσερις κωδικούς (ροφήματα αμυγδάλου με ζάχαρη και χωρίς, ταχίνι και καρύδας) και δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ελληνική προέλευση της πρώτης ύλης για τους τρεις πρώτους από αυτούς.

Εντείνεται ο ανταγωνισμός

Πέρα από τους παραδοσιακούς «γαλατάδες», όμως, η συγκεκριμένη κατηγορία έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον και άλλων ηχηρών «ονομάτων» από τον χώρο των τροφίμων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Γιώτης, η οποία στις αρχές του 2018 λάνσαρε ρόφημα αμυγδάλου υπό το brand Fytro (το οποίο έχει αποκτήσει από την Υιοί Χ. Κατσέλη), ενώ τον Νοέμβριο και η Ελαΐς – Unilever Ελλάς ξεκίνησε τη διάθεση ροφημάτων σόγιας, αμυγδάλου και φουντουκιού υπό το εμπορικό σήμα Βιτάμ (το οποίο, μαζί με το σύνολο του χαρτοφυλακίου ελαιολάδου και μαργαρίνης της θυγατρικής του αγγλο-ολλανδικού κολοσσού, έχει πωληθεί στην ΚΚR).

Κομμάτι της πίτας διεκδικεί και η Coca Cola, που από το καλοκαίρι του 2018 έχει τοποθετήσει στα ψυγεία έξι φυτικά ροφήματα (αμυγδάλου, καρύδας, σόγιας κ.λπ.) της Adez, σήμα που έλκει την καταγωγή του από την Αργεντινή και πέρασε στον έλεγχο του κολοσσού των αναψυκτικών τον Μάρτιο του 2017.

Πάνω από 20 δισ. δολ. η αγορά έως το 2024

Αν αναλογιστεί κανείς ότι μέχρι πριν από δύο χρόνια τη ζήτηση για ροφήματα φυτικής προέλευσης στην Ελλάδα κάλυπταν σχεδόν αποκλειστικά ξένες εταιρείες (Alpro, Provamel κ.ά.), είναι σαφές ότι το «παιχνίδι» στη συγκεκριμένη κατηγορία ανοίγει για τα καλά και τα επόμενα «επεισόδια» με την εμπλοκή περισσότερων εγχώριων επιχειρήσεων (από τον χώρο του γάλακτος και όχι μόνο) αναμένονται με ενδιαφέρον.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Innova Market Insights εκτιμά ότι η αξία της αγοράς «εναλλακτικών γαλακτοκομικών» το 2018 διαμορφώθηκε σε 16,3 δισ. δολ. από 7,4 δισ. δολ. το 2010. Σύμφωνα, δε, με την Global Market Insights, ο τζίρος των φυτικών ροφημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να φτάσει τα 21 δισ. δολάρια το 2024.

Την είσοδό της στη συγκεκριμένη κατηγορία πραγματοποίησε πριν από λίγες μέρες και η τουρκικών συμφερόντων Chobani που πρωταγωνιστεί στην αμερικανική αγορά γιαουρτιού, παρουσιάζοντας εννέα προϊόντα από «γάλα» καρύδας.