Ζεσταίνει τις μηχανές για εξωστρέφεια η κυβέρνηση

Ζεσταίνει τις μηχανές για εξωστρέφεια η κυβέρνηση

Αλλαγή μοντέλου ως προς την εξωστρέφεια, με συνδυασμό δυνάμεων, δηλαδή συνέργιες υπουργείων και αγαστή συνεργασία με τους ομογενείς, προτάθηκε χθες κατά τη διάρκεια της ειδικής συνεδρίασης για τον αγροδιατροφικό τομέα στην αίθουσα της Γερουσίας της Βουλής. Λίγες ώρες νωρίτερα επιτελικά στελέχη της κυβέρνησης ταξίδευαν από τη Μέση Ανατολή στην Ελλάδα με στόχο να διευκολυνθούν οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων, καθώς υπάρχει ζήτηση κυρίως για οπωροκηπευτικά.

Η πολιτική ηγεσία των υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης, Ανάπτυξης και Εξωτερικών της Ελλάδας και ομογενείς  βουλευτές και γερουσιαστές από ξένα κοινοβούλια, κατά τη διάρκεια κοινής συνεδρίασης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής  τόνισαν ότι από εδώ και στο εξής θα υπάρχει μια τακτική επικοινωνία με τα θεσμικά όργανα των ομογενών, ώστε να υπάρξει βελτίωση στο κομμάτι της εξωστρέφειας.

Χ.Καφαντάρη: Αντοχή του αγροδιατροφικού τομέα

Η πρόεδρος της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου  Χαρά Καφαντάρη καλωσόρισε τους εκλεγμένους ομογενείς στο ελληνικό κοινοβούλιο. Στη συζήτηση έλαβαν μέρος διαδοχικά μεταξύ άλλων ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης , Ευάγγελος Αποστόλου, ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Κατρούγκαλος, ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΑΑΤ, Μπάμπης Κασίμης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εξωτερικών, Γιώργος Τσίπρας.

Η κ.Καφαντάρη σημείωσε πως ο αγροδιατροφικός τομέας δημιουργεί πάνω από 500.000 θέσεις εργασίας και συνεισφέρει κοντά στο 3% του ακαθάριστου ΑΕΠ. Επέδειξε εξαιρετική αντοχή στα χρόνια της κρίσης κι ήταν πολύ σημαντικός παράγοντας ανάπτυξης και εξωστρέφειας.

Ευάγ.Αποστόλου: Δώσαμε μάχες με τον Καναδά

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Ευάγγελος Αποστόλου άρτι αφιχθείς από τη Μέση Ανατολή σημείωσε πως η ελληνική γη παράγει εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα και υπάρχει σημαντική βελτίωση των δεικτών ως προς την εξωστρέφεια. Μάλιστα  σημείωσε ότι δόθηκαν «μάχες με τον Καναδά και πήραμε ότι μπορούσαμε να πάρουμε για τη φέτα», η οποία ιστορία 8.000 χρόνων, ήδη από την περιπέτεια του Οδυσσέα στη σπηλιά του. Παρατήρησε πως  η ελληνική γη παράγει πραγματικούς θησαυρούς ` γεύσεις με μνήμες χιλιάδων χρόνων. Πρόσθεσε πως στο εξής στόχος είναι να προχωρήσουν τα μέτρα,  να γίνουν οι συνέργιες και χαρακτήρισε  εποικοδομητική τη συνάντηση με τα θεσμικά όργανα της διασποράς.

«Χαλάλ» και «Κόσερ»

Από την πλευρά του ο Γιώργος Κατρούγκαλος, ως αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, επεσήμανε πως πολλές φορές υπάρχουν προβλήματα συντονισμού και χρειάζεται να χτιστεί ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, στο οποίο θα υπάρχουν συνέργιες, συγκέντρωση προϊόντος μέσω των συνεταιρισμών, για να διασφαλίσουμε ότι θα ανοιχτούμε σε νέες μεγάλες αγορές, όπως η Κίνα και η Ινδία που ζητούν όγκο παραγωγής,  αλλά και τυποποίηση του ελαιολάδου ώστε να μην παίρνει την υπεραξία η Ιταλία, από την εξαγωγή ατυποποίητου.

Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Στέργιος Πιτσιόρλας αναφέρθηκε στις κακές νοοτροπίες χρόνων, που επηρέασαν το παραγωγικό μοντέλο, σημείωσε ότι υπάρχουν ξένοι που ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην Ελλάδα και σε άλλους τομείς αλλά ρωτούν πάντα και για το κομμάτι της αγροδιατροφής.

Αναφέρθηκε στο κομμάτι της ένταξης σε μεγάλες αλυσίδες διατροφής και στην ανάγκη διασύνδεσης με τα ελληνικά εστιατόρια ομογενών κι εξήγησε πως  η Ελλάδα προσπαθεί να δει το μοντέλο των μεικτών επιχειρήσεων (δηλαδή με Έλληνες και ξένους μετόχους) . Επεσήμανε ότι χρειάζεται σταθερή ποιότητα, ποσότητα και  logistics ενώ τόνισε ότι είναι ανάγκη να προχωρήσουμε και σε νέες πιστοποιήσεις, ώστε να καταφέρουμε να προσεγγίσουμε  τις μουσουλμανικές και ιουδαϊκές αγορές (χαλάλ και κόσερ).  «Έχουμε διαπράξει επί δεκαετίες εγκλήματα», είπε χαρακτηριστικά.

Κάθετη μείωση ελλείμματος εμπορικού ισοζυγίου στην αγροδιατροφή

Ο γενικός γραμματέας του ΥΠΑΑΤ, Χαράλαμπος Κασίμης εξήγησε πως ο αγροδιατροφικός τομέας είναι βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, καθώς αντιπροσωπεύει το 15% της απασχόλησης  στην Ελλάδα και το έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων από τα 2, 4  δις ευρώ το 2009 σημειώνει σημαντική μείωση, πέφτοντας στα 500 εκατομμύρια ευρώ. Την τελευταία δεκαετία οι εξαγωγές μας σημειώνουν σταθερή άνοδο αλλά υπάρχει διαχρονικά εξάρτηση από τις χώρες της ΕΕ, που απορροφούν κατά κόρον τα ελληνικά προϊόντα.  Κύριοι προορισμοί των ελληνικών προϊόντων είναι  έξι χώρες: Ιταλία, Γερμανία, που αγγίζουν κοντά στο 30% και δευτερευόντως Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, Κύπρος, Τουρκία (17%).

Το λόγο πήραν και βουλευτές της συμπολίτευσης (Θ. Τζάκρη, Γ. Καραγιάννης, Γ.Ουρσουζίδης κ.ά.), ο τομεάρχης Αγροτικού των ΑΝΕΛ, Γιώργος Λαζαρίδης κ.ά. , οι οποίοι αναφέρθηκαν στο προφίλ των ελληνικών επιχειρήσεων, στις κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει και στο προφίλ των Ελλήνων ομογενών, αλλά και στην ανάγκη να υπάρξει σαφής διαχωρισμός κι όχι αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Η αντιπολίτευση

Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο αναπληρωτής τομεάρχης Αγροτικού, Γιώργος Στύλιος ανέφερε πως δεν μπορούν να μηδενίζονται όλες οι προσπάθειες που έχουν γίνει και τα προηγούμενα χρόνια, για την εξωστρέφεια. Επεσήμανε ότι χρειάζεται να υπάρξει καλύτερη διασύνδεση του αγροδιατροφικού τομέα, με την έρευνα, την τεχνολογία και την εκπαίδευση κι έθεσε το θέμα της μείωσης των χρημάτων στο ζήτημα της πατέντας.

Ο Μιχάλης Τζελέπης από την πλευρά της Δημοκρατικής Συμπαράταξης σημείωσε πως τα ελληνικά προϊόντα είναι ασφαλή και ποιοτικά αλλά  υπάρχουν πάρα πολλά τυποποιητήρια. «Έχουμε τόσα τυποποιητήρια, που φτάνουν για τους λαούς της Ευρώπης», είπε.  

Κριτική στις προσπάθειες έγινε εξ αριστερών κι από την πλευρά του ΚΚΕ, από το βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας και αγρότη, Νίκο Μωραΐτη, ο οποίος τόνισε πως  την ώρα που παιδιά υποσιτίζονται και  το εισόδημα των μικρομεσαίων αγροτών αφανίζεται, η Ελλάδα επιμένει στις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έχουν φτωχοποιήσει τον κόσμο.

Οι ομογενείς βουλευτές και γερουσιαστές

Από την πλευρά τους οι ομογενείς βουλευτές και γερουσιαστές κατέθεσαν τις δικές τους προτάσεις για το πώς τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να βελτιώσουν τη θέση τους στις αγορές. Επικέντρωσαν το ενδιαφέρον τους και στη φέτα στο θέμα του μάρκετινγκ, που, όπως είπαν, είναι το πιο βασικό κομμάτι , μαζί με την «κρίσιμη μάζα» δηλαδή τον όγκο παραγωγής, για να καταφέρουν να ελληνικά προϊόντα, να «περπατήσουν» καλύτερα σε παλαιές και νέες αγορές.  Σημείωσαν δε πως η ποιότητα πρέπει να έχει σταθερότητα και πως η πορεία στις αγορές πρέπει να γίνει με ολοκληρωμένο μακροχρόνιο σχεδιασμό.