Με σκορ από τα τρόφιμα γύρισε το παιχνίδι για το λιανεμπόριο

Πρωτιά για τα κατεψυγμένα με άνοδο 7,1% στο οκτάμηνο, ανακάμπτουν τα υπερμάρκετ ελέω Σκλαβενίτη

Iσχνά μεν, υπαρκτά δε σημάδια ανάκαμψης παρουσίασε η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου στο οκτάμηνο, με τα τρόφιμα να αναδεικνύονται για άλλη μια φορά σε κατηγορία-κλειδί, προκειμένου ο δείκτης των πωλήσεων να γυρίσει, έστω και οριακά, σε θετικό έδαφος.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο τελευταίο Market View της IRI, η αξία των πωλήσεων από τις αρχές του έτους μέχρι τον Αύγουστο αυξήθηκε 0,3% σε ετήσια βάση, παίρνοντας ώθηση κυρίως από τους υποκλάδους των τροφίμων και των ποτών, οι περισσότεροι εκ των οποίων κινήθηκαν ανοδικά. Τη μεγαλύτερη αύξηση καταγράφουν τα κατεψυγμένα τρόφιμα, οι πωλήσεις των οποίων ενισχύθηκαν κατά 7,1% σε αξία, ακολουθούμενα από τα σνακ με 4% και τα τυποποιημένα τρόφιμα με 2,2%. Σε επίπεδο όγκου, δε, η αύξηση ήταν ακόμα μεγαλύτερη, φτάνοντας τις 10,7 ποσοστιαίες μονάδες για τα κατεψυγμένα, τις 4,3 μονάδες για τα σνακ και τις 5 μονάδες για τα τυποποιημένα.

Παραφωνία στη γενικότερη καλή εικόνα των διατροφικών προϊόντων αποτελούν τα γαλακτοκομικά, τα οποία έκλεισαν το οκτάμηνο με νέα πτώση 1,5% σε αξία και 0,8% σε όγκο πωλήσεων, που έρχονται να προστεθούν στις διψήφιες απώλειες (10,5% σε αξία 11,7% σε όγκους), που είχε καταγράψει η συγκεκριμένη κατηγορία το 2016.

Πτωτική εξακολουθεί να είναι και η πορεία της αξίας των πωλήσεων άλλων υποκατηγοριών, που συγκαταλέγονται στις «ελαστικές» δαπάνες, όπως τα είδη προσωπικής υγιεινής (-3,8% παρά το γεγονός ότι οι όγκοι αυξήθηκαν 0,6%) και των προϊόντων οικιακής χρήσης (-3,1% σε αξία και -0,7% σε όγκους).

Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι το θετικό συνολικά πρόσημο του οκταμήνου οφείλεται σε έναν μεγάλο βαθμό στο «σπριντ» που πραγματοποίησαν οι πωλήσεις τους τρεις καλοκαιρινούς μήνες. Πιο συγκεκριμένα, τον Ιούνιο η ποσοστιαία αύξηση ήταν 1,9%, τον Ιούλιο 4,1%, ενώ η κορυφαία επίδοση σημειώθηκε τον Αύγουστο με 5,6%. Στελέχη του λιανεμπορίου, πάντως, εκτιμούν ότι η δυναμική αυτή δύσκολα θα διατηρηθεί και το φθινόπωρο, δεδομένου ότι από τον Σεπτέμβριο και μετά οι καταναλωτές καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για καλύψουν τρέχουσες φορολογικές (π.χ. ΕΝΦΙΑ) και ασφαλιστικές υποχρεώσεις.

Ωφελημένοι Lidl και hypermarkets

Στους κερδισμένους του οκταμήνου αναμφίβολα εντάσσεται η Lidl, η οποία, σύμφωνα πάντα με την IRI, ενίσχυσε τις πωλήσεις της κατά 2,2%. Το στοιχείο, ωστόσο, που προξενεί ίσως τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι η δυναμική επιστροφή των υπεραγορών, δηλαδή των πολύ μεγάλων καταστημάτων σούπερ μάρκετ, με έκταση άνω των 2.500 τ.μ., τα οποία στο εξεταζόμενο οκτάμηνο αύξησαν τις πωλήσεις τους σε ποσοστό 12,7%, διευρύνοντας παράλληλα και το μερίδιό τους στην αγορά στο 9,8%. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι αναλυτές της εταιρείας, η εν λόγω κατηγορία καταστημάτων δείχνει να ανασυντάσσεται και «να ενεργοποιεί ξανά τη βάση των πωλήσεών της». Παράγοντες του κλάδου αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στην επαναλειτουργία με σαφώς πιο ομαλούς όρους των 33 hypermarkets της Mαρινόπουλος, που έχουν περάσει στον έλεγχο του Σκλαβενίτη.

Οι προσφορές πλήττουν την ιδιωτική ετικέτα

Την ίδια στιγμή, συνεχίζεται η αιμορραγία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label), έστω και αν η πτώση μοιάζει να επιβραδύνεται το τελευταίο διάστημα. Μετά από μια οκταετία (2007-2014) συνεχούς ανάπτυξης –που έφτασε μέχρι και τους εντυπωσιακούς ρυθμούς της τάξης του 34,5% το 2010– ακολούθησε μια διετία σοβαρών απωλειών (-7% το 2015 και -13,9% το 2016), με την τάση αυτή να διατηρείται μέχρι στιγμής και το 2017, αφού οι πωλήσεις στο οκτάμηνο μειώθηκαν επιπλέον 0,3%.

Η μεταβολή αυτή, ωστόσο, δεν πρέπει να αποδοθεί μόνο στην «κούραση» των καταναλωτών από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και στις γενναίες προσφορές και στις προωθητικές ενέργειες, που πραγματοποιούν οι αλυσίδες στα επώνυμα, το «μάρμαρο» των οποίων βεβαίως πληρώνουν συνήθως οι προμηθευτές…