Στη Κρήτη το μεγάλο εγχείρημα διασύνδεσης τουρισμού και τοπικής παραγωγής
Το πρόγραμμα «Η TUI φροντίζει την Κρήτη», του κοινωφελούς ιδρύματος TUI Care Foundation, στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας του τουριστικού ομίλου TUI με το υπουργείο Τουρισμού, στοχεύει στη διασύνδεση των δύο σημαντικότερων οικονομικών κλάδων της Κρήτης: του τουρισμού και της γεωργίας.
Το φιλόδοξο αυτό τριετές αναπτυξιακό πρόγραμμα ανακοινώθηκε τον Μάρτιο του 2017 στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού του Βερολίνου (ITB), από την υπουργό Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά και τον Πρόεδρο του ιδρύματος TUI Care Foundation και μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου του ομίλου TUI, Τόμας Έλλερμπεκ. Υλοποιείται σε συνεργασία με την οργάνωση Futouris και την κοινωνική επιχείρηση The Local Food Experts. Το έργο στηρίζεται από την Περιφέρεια Κρήτης.
Στο επίκεντρο του προγράμματος βρίσκονται τα δύο κύρια προϊόντα της Κρήτης: το κρασί και το ελαιόλαδο, καθώς και οι βιώσιμες διαδικασίες καλλιέργειας και επεξεργασίας. Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι τοπικοί παραγωγοί τροφίμων εκπαιδεύονται για μια βαθειά κατανόηση των μεθόδων βιώσιμης διαχείρισης των καλλιεργειών. Τους βοηθά να εφαρμόσουν βιώσιμες πρακτικές στον αγρό και συνδέει τα προϊόντα τους με τον τουρισμό στο νησί.
Η διασύνδεση με τον τουρισμό επιτυγχάνεται δια της προβολής και προώθησης των κρητικών αγροδιατροφικών προϊόντων στα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία της Κρήτης. Στόχος είναι οι τουρίστες να μπορούν να γεύονται τα τοπικά προϊόντα και να ενημερώνονται για αυτά. Για να δοθεί η δυνατότητα στους τουρίστες να επισκέπτονται εγκαταστάσεις παραγωγής επιτόπου και να ανταλλάσσουν άμεσα απόψεις με τους παραγωγούς, αναπτύσσεται ένα πρωτοποριακό και διαδραστικό πρόγραμμα εκδρομών από την TUI, το οποίο συνοδεύεται από μέτρα επικοινωνίας και ευαισθητοποίησης των επισκεπτών. Εκτός από τη βιώσιμη παραγωγή οίνου και ελαιόλαδου, στο μέλλον πρόκειται να προστεθούν περισσότερα διατροφικά προϊόντα, όπως σιτηρά, όσπρια, αρτοποιήματα και γαλακτοκομικά.
Μακροπρόθεσμα, αναμένεται να επιτευχθεί βελτίωση της ποιότητας και της ποσότητας των τοπικών αγροδιατροφικών προϊόντων σε ξενοδοχεία, να μειωθούν οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της γεωργίας και να ενισχυθεί η τοπική οικονομία. Επιπλέον, οι πελάτες επωφελούνται από διευρυμένη προσφορά τροφίμων σε ξενοδοχεία και σε εκδρομές στην περιοχή.
Το πρόγραμμα δείχνει πόσο μεγάλη είναι η δυναμική του τουρισμού για την τοπική οικονομία και την απασχόληση στους τουριστικούς προορισμούς. Για να ωφεληθούν όλοι, τόσο οι τοπικές επιχειρήσεις όσο και οι πολίτες αυτών των περιοχών, χρειάζεται οι τομείς της τοπικής οικονομίας, της γεωργίας και του τουρισμού να είναι στενά συνδεδεμένοι. Η TUI πιστεύει ότι θα πρέπει να προωθούνται τα τοπικά προϊόντα και ο τοπικός πολιτισμός στους τουρίστες. Οι πελάτες της TUI επιθυμούν την αυθεντικότητα και θέλουν να γνωρίσουν τον τοπικό πολιτισμό, μέρος του οποίου είναι και η κουζίνα.
Η Κρήτη, αλλά και η Ελλάδα συνολικά, διαθέτει εξαιρετικά αγροτικά προϊόντα. Μέσω της διασύνδεσης με τον τουρισμό, η TUI, μαζί με τους Έλληνες εταίρους της, αναδεικνύει και προωθεί αυτά τα προϊόντα, άρα βελτιώνει την ταξιδιωτική εμπειρία των επισκεπτών. Όταν ανακοινώσαμε το εγχείρημα συμμετείχαν 25 παραγωγοί, ενώ σήμερα οι συμμετέχοντες είναι πάνω από 100. Αυτό δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον των τοπικών αγροτικών παραγόντων για τη δημιουργία ενός κοινού δικτύου. Συνεπώς, αυτό το πρότζεκτ μπορεί να γίνει παράδειγμα προς μίμηση για το πώς μπορεί κανείς να συνδέσει και να αναπτύξει την τουριστική οικονομία, τα ξενοδοχεία και τον αγροτικό τομέα.
Γράφει ο Βαγγέλης Γεωργίου, Υπεύθυνος Επικοινωνίας Διεθνών Αγορών / Νότιας Ευρώπης
TUI Group, Ανοβερο/Γερμανία