Κατερίνα και Φιλάνθη Μπουγάτσου: Από τους Γαργαλιάνους στην Κορέα, ένα ελαιόλαδο με παράδοση πέντε γενεών

Η Κατερίνα Μπουγάτσου με την αδελφή της, Φιλάνθη, και τον πατέρα τους, Κωνσταντίνο, στην απονομή βραβείου.

Μπορεί μία σταλιά ελαιολάδου να χωρέσει μέσα της τα αρώματα και τις γεύσεις της Ελλάδας; Μία οικογενειακή αγροτική επιχείρηση από τους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας, φροντίζοντας με αγάπη και μεράκι τη γη και τα ελαιόδεντρά της, αποδεικνύει ότι η «STALIÁ» είναι ικανή να κλείσει μέσα της όλο τον πλούτο της χώρας.

Δύο νέες αδελφές, η Κατερίνα και η Φιλάνθη Μπουγάτσου, συνεχίζουν με την υποστήριξη του πατέρα τους, Κωνσταντίνου, την οικογενειακή παράδοση και ιστορία στην καλλιέργεια ελαιοδέντρων, η οποία πάει πίσω πέντε γενιές. Οι ίδιες παντρεύουν την παράδοση, την τεχνολογία και τον καινοτόμο σχεδιασμό, δημιουργώντας ένα πλήρως πιστοποιημένο ελαιόλαδο υψηλής ποιότητας το οποίο ταξιδεύει σε Ελλάδα και εξωτερικό με την επωνυμία «STALIÁ».

Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» η Κατερίνα, «η σύνδεση και των δύο με τα ελαιόδεντρα ξεκινά από την παιδική μας ηλικία, λόγω της δραστηριότητας του πατέρα μας με την παραγωγή του ελαιολάδου. Θέλοντας να κάνουμε ένα βήμα παραπέρα και να δώσουμε ταυτότητα στο προϊόν μας, το οποίο μέχρι και το 2017 έφευγε χύμα για την Ελλάδα και το εξωτερικό, ξεκινήσαμε την τυποποίηση. Του δώσαμε το όνομα STALIÁ, που προέρχεται από το ρήμα ενσταλάζω και εκτός από τη σημασία “ρίχνω σιγά-σιγά” σημαίνει και “καλλιεργώ ένα αίσθημα, εμπνέω”».

Δίκτυο προώθησης και εξαγωγές

Οι δύο αδελφές ασχολήθηκαν ενεργά με την προώθηση και την επικοινωνία του προϊόντος, καθώς χρειαζόταν να στηθεί ένα δίκτυο πωλήσεων, ενώ η Φιλάνθη έχει επιμεληθεί και το σχεδιαστικό μέρος της συσκευασίας και της ιστοσελίδας, λόγω των αρχιτεκτονικών της γνώσεων. Με αρκετή δουλειά, μέσα από σεμινάρια για εξαγωγές και προωθήσεις προϊόντων, αλλά και διαμέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλων καναλιών επικοινωνίας, προωθούν σήμερα το ελαιόλαδό τους σε Ελλάδα και εξωτερικό.

«Θέλει αρκετή δουλειά να βρεις τα κανάλια διάθεσης και να προωθήσεις από την αρχή ένα καινούργιο προϊόν, οπότε μέχρι και σήμερα προσπαθούμε να επεκτείνουμε το δίκτυο αυτό. Στην Ελλάδα, το ελαιόλαδό μας βρίσκεται σε ντελικατέσεν και σε καταστήματα με είδη δώρων, κάβες και eshop σχεδόν σε όλη τη χώρα. Επίσης, κάθε χρόνο, το 50% έως 70% της παραγωγής φεύγει σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Δανία, η Σουηδία, η Γαλλία και το Βέλγιο, σε απευθείας σημεία πώλησης, αλλά και σε τρίτες χώρες, όπως η Κορέα και η Αυστραλία.

Ξεκινήσαμε να στήνουμε το δίκτυο για τις εξαγωγές παράλληλα με το δίκτυο για την Ελλάδα και αφού είχαμε στα χέρια μας το συσκευασμένο προϊόν», αναφέρει η ίδια.

Ενδυνάμωση των γυναικών στον αγροδιατροφικό τομέα

Η Κατερίνα είναι μία από τις δέκα γυναίκες που επιλέχθηκαν από την Ελλάδα στον διαγωνισμό του EIT-FOOD για την ενδυνάμωση των γυναικών στον αγροδιατροφικό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει ένα εξάμηνο πρόγραμμα εκπαίδευσης και καθοδήγησης για την υποστήριξη και ανάπτυξη της αγροτικής τους επιχείρησης.

«Έμαθα για τον διαγωνισμό και δήλωσα συμμετοχή, παρουσιάζοντας το όραμα της επιχείρησής μας, καθώς και τα μελλοντικά μας σχέδια. Μέσω του προγράμματος, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει, έχω καταφέρει να μάθω αρκετά πράγματα και να εμπλουτίσω τις γνώσεις μου γύρω από το ελαιόλαδο. Επίσης, μέρος του προγράμματος είναι να αναπτύξουμε μία ιδέα που ετοιμάζουμε για την αγροτική μας επιχείρηση, λαμβάνοντας καθοδήγηση για αυτήν, έτσι ώστε να είναι πιο ολοκληρωμένη», εξηγεί η ίδια.

Η ιδέα των δύο κοριτσιών, η οποία πρόκειται να μπει σε εφαρμογή από το επόμενο καλοκαίρι, είναι να προσφέρουν μία ολοκληρωμένη εμπειρία γεύσης και γνωριμίας με τον ελαιώνα τους στο καταναλωτικό κοινό. Βρίσκονται, δηλαδή, στη διαδικασία δημιουργίας ενός επισκέψιμου αγροκτήματος στο οποίο θα πραγματοποιούνται γευσιγνωσίες και δοκιμή διαφορετικών ποικιλιών ελαιολάδου ανακαλύπτοντας τον τρόπο με τον οποίο ταιριάζουν καλύτερα με διαφορετικά είδη τροφίμων. Εκτός από το επισκέψιμο αγρόκτημα, στο πλάνο των μελλοντικών σχεδίων είναι να δημιουργήσουν ένα eshop, έτσι ώστε να ανοίξουν ένα επιπλέον κανάλι διάθεσης των προϊόντων τους.

Βιωσιμότητα του περιβάλλοντος

Στόχος της οικογένειας, όπως εξηγεί η Κατερίνα, είναι «κάθε χρόνο να εξελισσόμαστε σε καλλιεργητικό επίπεδο και να βρίσκουμε τρόπους να ενισχύσουμε την κυκλική οικονομία. Το διάστημα αυτό αναζητούμε και άλλους παραγωγούς που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τα κλαδιά που συλλέγονται μετά τη συγκομιδή, έτσι ώστε να μην καίγονται στο χωράφι, αλλά να οδηγηθούν για τη δημιουργία πέλλετ.

Μέχρι στιγμής, ένα μικρό ποσοστό αυτών φεύγει σε εμπόρους ξυλείας για τζάκι, έτσι ώστε να αποκτήσουν μία δεύτερη χρήση», καταλήγει.