Μύθοι και αλήθειες για το ελληνικό κρασί στο συνέδριο της ΕΔΟΑΟ στη Θεσσαλονίκη

Με το τριήμερο συνέδριο για το κρασί, το οποίο ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται αύριο, Σάββατο, στη Θεσσαλονίκη, η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ) συνεχίζει την εφαρμογή του προγράμματος προώθησης του ελληνικού κρασιού και εντός των τειχών.

Ο πρόεδρός της, Κώστας Ευσταθίου, αμπελουργός και πρόεδρος του Αγροτικού Οινοποιητικού Συνεταιρισμού Νεμέας, μιλώντας στην «ΥΧ», δεσμεύτηκε ότι το επόμενο συνέδριο θα συμπεριλαμβάνει και το αμπέλι.

Όπως τονίζει, το πρόγραμμα προώθησης οίνου στην εσωτερική αγορά, αλλά και στη Γερμανία, είναι εξαιρετικά σημαντικό για τους Έλληνες οινοποιούς.

«Είναι πολύ χρήσιμο και εδώ στην Ελλάδα οι άνθρωποι να μάθουν περισσότερα για τα ελληνικά κρασιά. Το κρασί δεν είναι ένα υγρό σε τρία χρώματα. Υπάρχουν πολλά σημαντικά στοιχεία να μάθει κανείς για τον οίνο. Υπάρχουν τα κρασιά ΠΟΠ -και όχι μόνο τα δύο που γνωρίζει κανείς από το δικό του χωριό, υπάρχουν πολλές ποικιλίες με μοναδικά χαρακτηριστικά και πολλά άλλα να μάθουμε. Να μην αυξήσουμε τις εξαγωγές και χάσουμε το ελληνικό κοινό», λέει ο κ. Ευσταθίου. Τονίζει ότι είναι επίσης πολύ σημαντικό οι νέοι να γνωρίσουν το ελληνικό κρασί και να το εντάξουν στα ποτά που πίνουν. «Οι νεότεροι άνθρωποι είναι οι δυνητικοί μελλοντικοί πελάτες μας, αν μάθουν να εκτιμούν το εμφιαλωμένο κρασί», εξηγεί.

Το πρόγραμμα του συνεδρίου, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει συζήτηση – γνωριμία για τη σημασία των ελληνικών ΠΟΠ και ΠΓΕ οίνων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και την ιστορία των οίνων με γεωγραφική ένδειξη. Στο συνέδριο, επίσης, θα τεθεί το θέμα της υπεύθυνης κατανάλωσης κρασιού, αλλά και η αλήθεια γύρω από το κρασί και τη διατροφική του αξία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, σε μια προσπάθεια να περιορίσει τις συνέπειες στην υγεία από την κατανάλωση αλκοόλ, έχει ξεκινήσει εκστρατεία, στην οποία όμως προτείνεται η μηδενική κατανάλωση, ενώ δεν διαχωρίζεται το κρασί από τα υπόλοιπα σκληρά ποτά υψηλής αλκοολικής περιεκτικότητας.

Αντί να προωθείται η συνετή κατανάλωση, επιλέγεται η οδός της πλήρους απαγόρευσης. «Μιλάμε για την αξία της Μεσογειακής Διατροφής και παράλληλα για τις αρνητικές επιπτώσεις της κατανάλωσης οίνου. Τώρα τελευταία, μάλιστα, ενοχοποιείται και το ελαιόλαδο για την υψηλή θερμιδική του αξία. Μα, δεν νοείται Μεσογειακή Διατροφή χωρίς κρασί και ελαιόλαδο», τονίζει ο κ. Ευσταθίου.

Ζήτημα εκπαίδευσης και τιμής

Στο πλαίσιο του συνεδρίου, θα τεθεί επίσης το θέμα της εκπαίδευσης των ανθρώπων που ασχολούνται με την εστίαση, αλλά και της τιμής πώλησης των εμφιαλωμένων κρασιών στα καταστήματα εστίασης. «Ο στόχος μας είναι η ενημέρωση και η συνεργασία με όλους τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους στον τομέα HORECA. Από τη μία είναι σημαντικό να γνωρίζουν το εμφιαλωμένο κρασί για να μην προτείνουν απλώς λευκό, ροζέ ή κόκκινο. Από την άλλη, θέλουμε να εξηγήσουμε ότι η τιμή που πωλείται το εμφιαλωμένο κρασί στα εστιατόρια δεν μπορεί να είναι τρεις και τέσσερις φορές πάνω από την τιμή αγοράς. Δεν μπορούμε να χρεώνουμε το κρασί όσα μας λείπουν από το ταμείο», λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ.

Στο συνέδριο θα γίνει ακόμη επίδειξη μαγειρικής με τον σεφ Δημήτρη Τσανανά, με γεύμα στο εστιατόριο του The Met Hotel. Οι συμμετέχοντες θα δοκιμάσουν κρασιά από διαφορετικές περιοχές και ποικιλίες. «Οι φιάλες θα είναι τοποθετημένες ανά γεωγραφική περιοχή και θα ελέγχονται από την εξειδικευμένη ομάδα του Wine Style, ώστε το σερβίρισμα να γίνεται στις ιδανικές συνθήκες θερμοκρασίας. Το κάθε κρασί θα συνοδεύεται από όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται να γνωρίζει ο γευσιγνώστης για τη γεωγραφική περιοχή, τις ποικιλίες, τον τρόπο καλλιέργειας και οινοποίησης. Όλα τα στοιχεία δηλαδή που απαιτούνται από ένα κρασί για να φέρει στην ετικέτα του μια συγκεκριμένη γεωγραφική ένδειξη, ΠΟΠ ή ΠΓΕ» τονίζεται.

Ο πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ αναφέρει επιπροσθέτως ότι είναι φυσικά σημαντική και η συνέχιση της προσπάθειας που γίνεται στο εξωτερικό, με συνεχή παρουσία των ελληνικών κρασιών μέσω προγραμμάτων. «Δεν χρειάζονται ακριβά προγράμματα προώθησης, χρειάζεται όμως να είμαστε συνεχώς παρόντες στις χώρες που έχουμε ήδη ανοίξει αγορές, όπως οι ΗΠΑ, η Αγγλία, η Γερμανία, οι Κάτω Χώρες και ο Καναδάς».

Το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι εξαγωγές των ελληνικών κρασιών στον Καναδά σημείωσαν αλματώδη αύξηση. Σύμφωνα με στοιχεία του προξενείου του Τορόντο, οι εξαγωγές ελληνικού οίνου κατέγραψαν αύξηση 95% ως προς την αξία, υπερβαίνοντας τα 3,5 εκατ. καναδικά δολάρια (το πρώτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους ήταν 1,8 εκατ. δολάρια).

Ωστόσο, βρισκόμαστε πολύ μακριά από όσα έχει πετύχει η Πορτογαλία. «Την ίδια στιγμή που η αξία των δικών μας εξαγωγών στον Καναδά είναι 7 εκατομμύρια ευρώ, της Πορτογαλίας φτάνει τα 160 εκατομμύρια ευρώ. Χρειάζεται να είμαστε συνέχεια σε μια περιοχή με μικρά προγράμματα. Οι φωτοβολίδες δεν φέρνουν μακροχρόνια αποτελέσματα», τονίζει ο κ. Ευσταθίου. Στο πρόγραμμα της ΕΔΟΑΟ στον Καναδά, που σημείωσε μεγάλη επιτυχία, συμμετείχαν 74 οινοποιεία με 300 ετικέτες.